ANNONS
Annons

Damm på CCD. (Nikon D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex67

Medlem
Hej!
Har läst en del inlägg i detta forum och undrar lite över damm på CCD:n. Är det vanligt förekommande?? Får för mig det efter att ha läst flera inlägg. Har i så fall rengöring varit lätt, och har smutsen försvunnit??

Lex67 skrev:
Hej!
Har läst en del inlägg i detta forum och undrar lite över damm på CCD:n. Är det vanligt förekommande?? Får för mig det efter att ha läst flera inlägg. Har i så fall rengöring varit lätt, och har smutsen försvunnit??

Man kan nog säga att alla digitala systemkameror måste rengöras då och då. Hur mycket damm och skräp som fastnar beror på flera faktorer, men ju oftare man byter objektiv desto mer smuts blir det. Det generella tipset är därför att bara byta objektiv när det behövs, och att man då är snabb och har kameran avstängd och håller öppnningen nedåt.

Rengör gör man lättast med en gummiblåsa, eller i vissa fall en dammsugare (var försiktig!). Vad man abslout inte skall göra är att blåsa med munnen (saliv) eller att använda sk tryckluft på burk som kan börja spruta vätska/olja.

Såsmåningom kommer en störstädning att behövas och då är det specialvätskor och specialverktyg som gäller. Eller att lämna in kameran.

Damm på CCD är ett problem, men dess betydelse skall ej överdrivas. Använder man kameran förnuftigt och på rätt sätt så behöver man inte rengöra allt för ofta.

//

Jag kollade lite på min sensor och kom fram till att det börjar bli dags för en storstädning, jag ska åka inom scandinavian imorrn och köpa lite såna där prylar (för sensorrengöring).

Men faktum är att det märks i stort sett aldrig när jag kollar på bilderna, det är först när jag använder mindre bländare samt tar bilder på vita saker eller blåa (typ himmeln) som prickarna syns och då är det lätt att ta bort dessa efteråt i PS.

Men men, nu har jag ju sett prickarna och min hjärna får nog inte ro innan jag har fått bort en del av dessa *ler*.

Tja... nu har jag varit och köpt det dar otroligt dyra sakerna och jag har gjort rent sensorn också, det var inte svårt jag var väldigt försiktig men jag fick väck det mesta av dammet, klart på bländare 32 så syns en del fortfarande, men det är ju extremt sällan man kör på just den bländaren -ler-.

mvh Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar