Annons

Damm någonstans i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Hej, visste inte var jag skulle lägga denna, men lägger den här sålänge för det handlar om en K10D :)

Det är min första systemkamera och jag har inte en aning hur man ska rengöra dom. Får en bananformad fläck på alla mina bilder. Har rengjort objektivet och skakat bort damm med funktionen "Ta bort damm" men ingen skillnad. Antar att det sitter på sensorn då? Hur rengör man den? Måste man ha en blåsbälg?

Tog ett kort från balkongen för att visa:

damm.jpg
 
Säkert att det inte är en blå fågel?
Köp en blåsa på apoteket, sök här på forumet så hittar du massor om damm.
 
Även jag drabbades av en rejält dammkorn på sensorn. Jag drog av ett par exponeringar utan glugg och hoppades att det skulle blåsa bort när spegeln viftade till. Det gjorde det!
 
Ok så man ska blåsa bort det? Man ska inte pilla med mikrofiberduk och liknande? Även läst om folk som haft damm på mattskivan, kan det vara det?
 
Det som sitter på mattskivan ser du i sökaren men inte i dina bilder.
Det du har i bilden är damm på sensorn.
Prova med att blåsa med en gummiblåsa.
Fungerar inte det så får du prova med pensel eller pads och Eclipse.
Det finns mängder av trådar här på FS.
 
Kan man verkligen "dra av ett par exponeringar" utan objektiv? Riskerar man inte att det kommer mer och att det drar längre in i kameran?
Jag har också ett par ordentliga fläckar som jag får klona bort på alla bilder. Har inte lyckats få bort dom med blås, men jag är kanske för försiktig?
Jag bara plåtar, men är inte så bra på sånt där annat.
Får i värsta fall be en om hjälp, men det är lite skämmigt.
 
ann elisabeth skrev:
Kan man verkligen "dra av ett par exponeringar" utan objektiv? Riskerar man inte att det kommer mer och att det drar längre in i kameran? /..../

Jovisst, men du kan vara någonstans där det är mindre damm. Det drar knappast längre in i kameran.
 
Har någon haft hjälp av K10s egna dammborttagning?
De gånger jag har haft problem har jag provat den några gånger, men det har alltid slutat med att jag fått blåsa. Dammet flyttade möjligen sig lite, men försvann inte...
 
Hm, då är mitt hus inte lämpat för det just nu eftersom vi bygger om. Men jag ska pröva så fort jag får tillfälle.
 
För mig hjälpte det en gång, men vem vet, det dammet kanske skulle ha ramlat av så småningom ändå...
 
johanni skrev:
Har någon haft hjälp av K10s egna dammborttagning?
De gånger jag har haft problem har jag provat den några gånger, men det har alltid slutat med att jag fått blåsa. Dammet flyttade möjligen sig lite, men försvann inte...

Den har funkat några gånger, men inte på allt damm för mig. Jag testar just nu att ha den igång vid power on i förhoppningen att den skall ta bort dammet innan det har hunnit geggat fast sig :)

Men det är nog bara acceptera att skak-metoderna inte funkar jämt, möjligtvis att Olympus metod funkar bättre. Iaf skryter Sverige-representanten om det i senaste Kamera&Bild..
 
Nej mitt damm rör sig inte ur fläcken - jag har skakat sensorn 50 ggr i sträck men dammet sitter fast. Det verkar vara statisk elektrisitet som håller det där. Det ser ut som en pytteliten frigolitrest!
 
Hurra, min största irriterande fläck är borta. Nu är det bara en fläck kvar, men inte lika stor.
Det verkar som den försvann av sig själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.