Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i spegellösa systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorn är inte helt oskyddad, utan den har flera metoder/funktioner för att minimera risken för damm. Det gör att risken för att damm ska ställa till problem på sensorn är mindre än för problem för mattskiva/sökare.

Tiden som en sensor eller mattskiva utsätts för damm är inte heller riktigt rättvisande eftersom en mattskiva utsätts för damm oavsett om kameran används eller ej, medan en sensor bara utsätts om kameran används och då slutaren är öppen.
Är du säker på att slutaren stängs när man stänger av kameran? Och gäller det i så fall alla fabrikat och modeller?
På alla bilder jag sett där objektivet varit bortskruvar har man kunnat se en oskyddad sensor. Dessutom brukar tidningarnas testare ibland klaga på att sensorn är helt oskyddad när objektivet är borttaget. Det hade ju räckt att de slagit av kameran först annars.

När det gäller skakfunktionen så kanske den är mycket bättre på nyare kameramodeller. Men när den kom var det flera här på Fotosidan som hävdade att den inte gjorde särskilt stor skillnad.

Olle

Det verkar stämma att slutaren är öppen på spegellösa kameror tills bilden tas, hade visst inte koll på det.

Det är inte bara skakfunktionen på sensorn som minimerar risken för damm, sensor har en yta som gör att damm inte så lätt fastnar på den. I de fall det fastnar damm på sensorn så räcker det oftast med ett eller två blås med en blåsbälg för att dammet ska försvinna. De flesta kameror har även en klibbig ytan som samlar upp dammet.

En mattskiva har en betydligt strävare yta som gör den svårare att göra ren och den kan lätt bli statiskt uppladdad så den suger till sig damm. Den är även väldigt känslig så den kan lätt bli i sämre skick efter rengöring än innan. Har kameran pentaspeglar så kan även damm fastna på de och kan vara väldigt svårt att få rent.

Det är inte bara skakfunktionen på sensorn som minimerar risken för damm, sensor har en yta som gör att damm inte så lätt fastnar på den. I de fall det fastnar damm på sensorn så räcker det oftast med ett eller två blås med en blåsbälg för att dammet ska försvinna. De flesta kameror har även en klibbig ytan som samlar upp dammet.
Var finns den klibbiga ytan? Inuti kameran? Inte på sensorn hoppas jag :)

En mattskiva har en betydligt strävare yta som gör den svårare att göra ren och den kan lätt bli statiskt uppladdad så den suger till sig damm. Den är även väldigt känslig så den kan lätt bli i sämre skick efter rengöring än innan. Har kameran pentaspeglar så kan även damm fastna på de och kan vara väldigt svårt att få rent.
Ja mattskivor är gjorda av plast och inte glas, som många tror. Det fick en kollega till mig bittert erfara när han försökte rengöra sin dammiga mattskiva med aceton, eller vad det nu var för kemikalie.

Skulle jag köpa min första digitala systemkamera idag skulle jag nog välja Sony A33 eller A55. Ingen "orkan" som när spegeln fälls upp i en DSLR, men ändå en skyddande spegel till skillnad från de helt spegellösa. Sen finns det ju andra fördelar med en kamera utan rörlig spegel, förutom att man inte behöver utfärda stormvarning vid varje exponering :) Inget slammer och inga vibrationer från spegeln t ex.

Olle

Canon säger att deras flugpapper sitter i botten på spegelhuset, så sensorskakningen bör göras med kameran stående i normalt läge på ett bord. Står den still trillar dammet med mer kontroll neråt, och om då kameran är rättvänd kan dammet träffa flugpappret och bli kvar där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar