Annons

Damm i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hej där

Hade dammig sensor på min kamera för ett tag sedan och lämnade in den på tvätt. När jag fick tillbaka den hade den dock en massa damm i sökaren, både mindre störande små fläckar till tydliga fibrer som syns som tydliga och skarpa streck.

Det vore jättebra om man kunde få bort dessa saker. Har ni något tips på något sätt att rengöra? Har försökt blåsa med en sån där blåspryl på spegeln men det fungerar inte.

Har ni något tips? Vill inte skicka in den igen då det förra gången tog flera veckor att få den tillbaka.
 
Jag hade samma problem och jag tog en liten fin borste och petade bort det bara. Canon EOS 300D och den lever än ;)

Vet dock inte om det är rätt sätt..

// Jocke
 
Men dammet verkar inte sitta på spegeln... har även lite försiktigt försökt torka bort den värsta smutsen med en mikrofiberduk och använt en pensel som följde med blåssaken utan att få tag på dammet. Kan det finnas något annat ställe där dammet kan ha fastnat?

Dammen syns däremot inte på bilderna, vilket är bra. Det är bara lite störande.
 
Om dammet syns tydligt sitter det inte på spegeln utan på mattskivan, som Georgios antydde.
Var försiktig när du rengör den. Använd inga kemikalier. Mattskivan är gjord av plast och kan skadas av många kemikalier.

Olle
 
Det där har hänt mig en gång eller två. Det är damm på mattskivan som ställer till det (spegeln är inte i skärpeplanet, så damm där måste rimligtvis vara ganska stort för att ställa till det). Jag har blåst bort dammet med en blåsbälg de gångerna med lyckat resultat.
 
Sådär ja... nu har jag tagit ett tag med blåsbäljen. De minsta, lite suddiga prickarna gick bort. Men jag har fortfarande ett tydligt svart streck i sökaren som inte går att varken blåsa eller borsta bort. Vad kan det då vara?

Det ser nästan ut som en ripa eller spricka, ganska kantigt streck mitt i sökaren. Kan det vara så att Nikon orsakat den sprickan när de rengjorde kameran?

Vad skall jag göra isåfall?
 
Senast ändrad:
Snälla?

Någon som har någon idé? Ska jag lämna in den till Nikon igen och se om de kan fixa det? Jag har ju som inga bevis på att det är dem som gjort repan, om det nu är en sån.

Gah, börjar bli less på Nikon nu...
 
En tanke bara, det är inte det där tunna LCD-strecket som går vertikalt i sökaren till någon fokuspunkt du ser?
 
Nej. Som jag förstått det är det stömförsörjningen till fokuspunkterna. Strecket jag har är närmare mitten och betydligt tjockare och större än den där strömförsörjningsgrejjen. Nästan lika bred och mörk som rasterlinjerna och ser ut som ett kantigt streck.
 
Har du plockat ut mattskivan och kollat att den är helt ren? Det kan kanske vara något som åkt längre in i sökaren och då blir du nog tvungen att lämna in den, om det är ett problem... min D70 hade en sökare full med damm, men jag tyckte inte det störde.
 
Kan man plocka ut den? tja... vet inte om jag vågar mig på det. Damm klarar jag av... det är ju bara som små suddiga prickar man inte stör sig på... dock stör jag mig lite på det svarta strecket.

Men vågar man sig på att plocka lös mattskivan? är inte så händig på detta med kameror och är lite orolig att jag ska ha sönder något :)
 
Vad är det för modell på din kamera Mattias? Inte alla Nikon modeller har utbytbara skivor. Om din kamera har en utbytbar skiva kan du lätt plocka ut den med en pincett (helst plast) och försiktigt blåsa bort damm och annat skit från sökaren. Ta helst inte på skivan med fingrarna eftersom fettet från dem kan ställa till det. Har du en Nikon som inte har en utbytbar skiva kan du inte göra något annat än att lämna in den för rengöring (jag skulle inte försöka mig på det själv iaf). Bor du i sthlm kan du ringa Karl i Täby: 087566625 Rosppigsvägen 9... Underbar människa, han kan fixa allt som heter Nikon... ;-)

Lycka till.

http://www.gulnet.nu/
 
D70 har nog inte en utbytbar skiva så jag tipsar dig att låta bli att snickra och hamra där inne.. ;-) Stör du dig mycket på hårstrån (eller vad det nu är, jag skulle bli galen förresten) tipsar jag dig att lämna in den för rengöring.

Lycka till.

http://www.gulnet.nu/
 
Problemet är att jag inte har så stort förtroende för dem. Detta uppstod ju i samband med att jag lämnade in kameran till dem. Men men... Har kontaktat dem och de bad mig skicka in kameran för undersökning då de misstänkte att den kanske gått sönder i frakten... Gah... Får aldrig tid att fotografera.
 
Uppdatering i ärendet.

Idag, efter att ha väntat i drygt två veckor, fick jag hem ett brev där Nikon begär 1163:- för att fixa detta som de själva åstadkom förra gången jag skickade in den.

De säger att det är ett strå i sökaren och att kameran måste demonteras för att något ska kunna göras och detta begär de 1163:- för att fixa.

Ska detta verkligen vara rimligt??
 
Uppdatering i ärendet 2.

Nu fick jag ett mail där det stod att det hade blivit något fel och att det hela givetvis ska åtgärdas utan kostnad. Ja, se man på...
 
Det gick själv med...

Letade lite i detta utmärkta men ibland lite svårsökta forum efter fler som upplevde dammi sökarbilden. Efter en dag ute i snåren hittade jag surt nog ett rejält dammfiber och en massa anant "smuts" i sökaren när jag kom hem. Jaha...och inte vågar man ens snegla in i huset för att se om det går att åtgärda själv...men läste in mig lite och förstod att det måste vara skivan i "taket" som dammet låg på, och mycket riktigt, i ljuset av en stark lampa syntes dammet tydligt. Men en liten tops, som jag försiktigt (!!!) strök över skivan fiskade jag upp dammet, och det syns inte skymten av nu. Nå, det gick alltså! Men ska vara mer nogrann när jag byter objektiv i fortsättningen..väntar fortfarande på första tecknen på damm på sensorn så då lär det bli till att läsa forum ang. det med!

ha de fint, fot(o)folket!

Hanning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.