Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i nyköpt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathan82

Medlem
Fick hem mitt Canon 70-200 2.8 IS II i fredags.
Upptäckte att att det ligger minst tre damm korn innanför linsen.

Vad hade ni gjort?
Bör jag skicka tillbaka?

Objektivet funkar bra för övrigt.
Men frågan är:
Hur påverkar det andrahands värdet?
Eftersom objektivet skall vara "dammsäkert". Skvallrar det då om att det inte är tätat som det borde vara?
Eller är det skit från fabrik?

Har verkligen skitsvårt att bestämma mig.
Objektivet är köpt från Fotokungen.
Bör det vara någon problem att lämna tillbaka på öppet köp tror ni?
 
Damm blir det i objektivet förr eller senare ändå, så om det bara är tre små korn så skulle jag skita i det. Värst brukar det vara mellan de linsytor som vätter mot bländaren, eftersom den slits och ger ifrån sig partiklar med tiden.
Vad gäller bildkvalitet så måste det till extrema mängder innan det spelar någon som helst roll. Några dammkorn innebär väl kanske på sin höjd en miljondel av linsytan.
 
Jo det är tanken. Är lite nyfiken. Vad hade du gjort?
Bett om att få ett nytt eller nöjt dig med det nuvarande?

I mina ögon så är det ett fel på varan, reklamera. Felet är ursprungligt om det uppträder inom 6 månader efter köpet.
Konsumentköplagen säger att säljaren har rätt att reparera varan, till och med fler gånger.
Men varför inte fråga din butik hur de ställer sig till ett eventuellt byte mot ett nytt?
Märk att du inte skall ha några kostnader som en konsekvens av felet på objektivet.
 
Vad hade ni gjort?
Bör jag skicka tillbaka?

Objektivet funkar bra för övrigt.

Hej, jag hade precis samma funderingar med mitt 70-200 f/4 IS. Efter några veckor fick jag syn på ett korn inuti objektivet. Jag kan såklart inte svära på det men jag gissar att det fanns där även när jag först fick hem objektivet - och då gjorde jag ändå en ganska noggrann (tyckte jag) kontroll utan att se nåt. (Nu vet jag att det finns där men det är ändå svårt att hitta det ibland.)

I mitt fall ringde jag leverantören och de skickade utan att bråka en returfraktsedel. Sen hör det till saken att jag hittills inte använt den. Jag hade kanske tur med objektivet för det verkar passa som handen i handsken tillsammans med mitt hus och fokus sitter i princip alltid där jag vill. Bildkvaliteten är dessutom löjligt bra. Jag var helt enkelt rädd att om jag skickar objektivet på service kanske det kommer tillbaka en aning "justerat" så att jag t.ex. skulle behöva skicka på service igen för justering - jag kan helt enkelt inte tänka mig att bilderna skulle kunna bli bättre än de blir trots dammkornet. Det är väl orsaken till att jag valt att inte åtgärda det.

Det direkta svaret på dina frågor skulle för min del alltså bli att om du är nöjd med objektivet som helhet så kanske du kan leva med dammkornet. Om du däremot t.ex. misstänker felfokus så passa på att få skräpet bortplockat i samband med justering.

(Förklaringen i ett tidigare svar om att det kan vara någon bortnött partikel från bländarmekanismen låter rimlig åtminstone i mitt fall - mitt korn ser ut att ligga i den regionen.)
 
Nu har jag beslutat mig för att avvakta med att skicka tillbaks objektivet.
Ett par dam korn är ingen fara. (även om jag inte tycker det skall finnas i ett nyköpt objektiv)

Skulle det dyka upp fler så är det bara att skicka tillbaka.

Tack för er hjälp!
 
Nu har jag beslutat mig för att avvakta med att skicka tillbaks objektivet.
Ett par dam korn är ingen fara. (även om jag inte tycker det skall finnas i ett nyköpt objektiv)

Skulle det dyka upp fler så är det bara att skicka tillbaka.

Tack för er hjälp!

Fattar inte att du vill ha ett nytt objektiv med dammkorn,jag skulle defenitivt ha bytt ut det men det är ju jag det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.