Annons

damm eller något på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Avslutat medlemskap
Jag har (förhoppningvis) fått lite damn eller olja på min A77 sensor. Jag märkte det från ena dagen till nästa oavsett vilket objektiv jag använde (se bilderna). Syns betydligt mer vid tex f13 jmf med f3.5. Dpreview säger att det kan vara damn som man kan torka/blåsa bort men man måste lyfta på "spegeln" för att komma åt det. Finns det något bra ställe i Göteborg som kan göra detta eller är det lätt att göra det själv? Vad skall man använda för luft i så fall?

Bilagor

• DSC03904.jpg
    DSC03904.jpg
    80.7 KB · Visningar: 62
  • DSC03905.jpg
    DSC03905.jpg
    80.9 KB · Visningar: 58
Jag har (förhoppningvis) fått lite damn eller olja på min A77 sensor. Jag märkte det från ena dagen till nästa oavsett vilket objektiv jag använde (se bilderna). Syns betydligt mer vid tex f13 jmf med f3.5. Dpreview säger att det kan vara damn som man kan torka/blåsa bort men man måste lyfta på "spegeln" för att komma åt det. Finns det något bra ställe i Göteborg som kan göra detta eller är det lätt att göra det själv? Vad skall man använda för luft i så fall?

Jodå det är damm på sensorn. Borde finnas något i menyn i kameran som heter spegeluppfällning.
En blåsbälg skall du köpa. Kostar c:a 100:- tror jag.Håll kameran med sökaren uppåt och blås underifrån. Gör du inte det så finns risken att dammet lägger sig någon annanstans. Det är likadant när du byter objektiv, sökaren uppåt. Annars ökar risken att det kommer in dammpartiklar i kameran.
Slå även av strömmen på kameran när du byter objektiv.
//Benny

Sony A77 har en fast, halvgenomskinlig spegel, så det skulle kanske kunna vara damm på själva spegeln? I alla fall värt att försöka rengöra spegeln med en blåsbälg.

Sony A77 har en fast, halvgenomskinlig spegel, så det skulle kanske kunna vara damm på själva spegeln? I alla fall värt att försöka rengöra spegeln med en blåsbälg.

Inte en chans, den ligger för långt ifrån sensorn för att ett dammkorn skulle hamna i fokus (och därmed synas så tydligt).

Dammborttagning

Jag hade väldigt envisa dammprickar på sensorn (Pentax K5). Kanske pollen?

Testade ett otal metoder. En del funkade lite men ingen tillräckligt bra. Köpte då en
Pentax Image Sensor Cleaning Kit, O-ICK-1
per postorder från London (adress se recensionsbanken här på Fotosidan). Finns i Sverige också men kostar då ännu mer. Det är en fungerande produkt. En lagom klibbig dyna av polyuretangummi sätts försiktigt mot sensorn och man flyttar över joxet till ett specialblock med rätt klibbighet.

Jodå det är damm på sensorn. Borde finnas något i menyn i kameran som heter spegeluppfällning.
En blåsbälg skall du köpa. Kostar c:a 100:- tror jag.Håll kameran med sökaren uppåt och blås underifrån. Gör du inte det så finns risken att dammet lägger sig någon annanstans. Det är likadant när du byter objektiv, sökaren uppåt. Annars ökar risken att det kommer in dammpartiklar i kameran.
Slå även av strömmen på kameran när du byter objektiv.
//Benny
OK, skall skaffa mig en blåsbälg på Scandinavian Photo imorgon, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasbaelg-rocket-air. Eller skall man köpa luft på burk, http://www.scandinavianphoto.se/pro...engoering-mini-vacuum-sensor-cleaner-resekit?
Alltså, håll kameran upp och ner, fäll upp spegeln, blås några gånger och sedan se om det är någon skillnad. Om det inte fungerar får jag försöka lämna in kameran, som köptes i New York juni 2013 så inga garantier gäller antar jag här hemma. Vill helst inte pilla med något annat på sensorn.

Hej
Stå i manualen hur man gör (svenska sidan 197 typ)

Finns två sätt:

Första är att "buzza" bort dammet med antiskafunktionen utan att göra något med spegeln
Batteri mer än 50%
Välj [rengöringsläget] meny skiftnyckel 2
Vänta tills den är klar stäng av kameran
Prova!!

Hjälper ej detta
Nästa är att lyfta spegeln och blåsa
Jag skulle ej rekommendera "luft" på burk mot sensorn pga att det kan bli droppar från "luften". Jag använder en gummi blåsbälg, men endast om inte 1 funkar
Se manualen noga......

Hej
Stå i manualen hur man gör (svenska sidan 197 typ)

Finns två sätt:

Första är att "buzza" bort dammet med antiskafunktionen utan att göra något med spegeln
Batteri mer än 50%
Välj [rengöringsläget] meny skiftnyckel 2
Vänta tills den är klar stäng av kameran
Prova!!

Hjälper ej detta
Nästa är att lyfta spegeln och blåsa
Jag skulle ej rekommendera "luft" på burk mot sensorn pga att det kan bli droppar från "luften". Jag använder en gummi blåsbälg, men endast om inte 1 funkar
Se manualen noga......

Har redan testat att skaka bort "dammet" och alltså bli det en blåsbälg.

Man hade kunnat hoppas att den fasta spegel skyddar mot damm. Men tyvärr letar det sig in. Man får alltsa vara beredd att blåsa sensorn i en SLT med jämna mellanrum. Det är inte svårt men man måste vara försiktig med spegeln. Annars går autofokus åt skogen.

"Luft" - varning!

Har inte koll på just Scandinavian Photos "luft". Men de burkar jag kollat där det står luft på etiketten har inte innehållit luft utan nån mix av drivgaser och kanske luft.

Duger kanske till att blåsa ur t ex kameraväskan men direkt olämpligt att använda i kameran! Jag har sett bestående fläckar på hårda ytor.

Kan berätta att efter att ha testa en Giotto raket så blev det inte bättre. Lämnade in kameran på Scan Photo i Göteborg i måndags em och 2 dagar senare och 695 kr fattigare har jag återigen en ren sensor.

Jag köpte ett giotto-kit med isopropanol och tops. Rocket-blower hjälper nästan alltid men nån gång emellanåt får jag ta isopropanol och en tops och tvätta av sensorn. Tänk på att en fläck uppe till vänster i bild sitter nere till höger på sensorn. Och var försiktig. Jag har alltid fått bort fläckarna. Spegen i sony-kameran är känsligare än sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar