Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagsrutt vid Hornborgasjön

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorik

Aktiv medlem
Hej!

Hur ska man lägga upp en dagsrutt vid hornborgasjön om man ska fota fåglar?

Är det bäst att i ottan börja vid fågeludden - alla möjliga fåglar inkl tranor - och senare på eftermiddagen vid trandansen (södra änden av sjön) för att se inflygande fåglar komma för natthärbärge från söder?

Är det rätt uppfattat att de kommer in på kvällen från söder och lämnar sjön (de som lämnar efter några dagars ? vila där) i norra änden på morgonen. Då är väl fågeludden bäst på morgonen, där är det väl mitt i sjön nästan och en bit upp norrut i sjön?

Hur bör man alltså lägga upp sin dagsrutt vid sjön? Är det en "miss" eller dumt att bara vara vid ett ställe (typ fasta gömslen). Är gömslena vid fågeludden?

Hur är det sedan med gömslen? Får man ta med sig eget och vara under jämte de fasta där? Hur bokar man in sig i de som finns?

Hälsningar Johan

Forts.... fråga

Är det bäst att vara vid trandansen eller vid fågeludden/hornborga naturum (där det finns ett fågeltorn nästan ute i sjön på en udde (?)?

J

På morgonen skall man vara vid naturrum Trandansen (västsidan sjön) när tranorna kommer inflygande mot gryningshimlen kl 6 så där, tycker jag. Tranor och gäss främst. Parkingsavgift som går till tranfoder - den enda parkeringsavgift jag betalar med glädje!

Sedan när man tröttnat där kan man dra sig till Hornborga naturrum (sydöstra sidan sjön). Där finns fågeltornet på Fågeludden. Och våfflor ;) Simfågel och lättillgängliga gömslen. Men INGA tranor!!!

Mycket folk, särskilt vid Trandansen.

www.hornborga.com för bra info - 7 000 tranor i kväll!

Är det så att tranorna flyger till trandansen från sjöns mitt där de sovit på morgonen samtidigt som en del andra tranor lämnar sjön helt norrut ungefär samtidigt för att starta sin dagsrutt norrut?

Är det också så då att tranorna flyger tillbaka (de som flyger till trandansen under morgonen och är där och betar på dagen) på kvällen samtidigt som det kommer in nya från dagsruttsflygningar söderifrån och landar i sjön?

BAn skrev:
På morgonen skall man vara vid naturrum Trandansen (västsidan sjön) när tranorna kommer inflygande mot gryningshimlen kl 6 så där, tycker jag. Tranor och gäss främst. Parkingsavgift som går till tranfoder - den enda parkeringsavgift jag betalar med glädje!

Sedan när man tröttnat där kan man dra sig till Hornborga naturrum (sydöstra sidan sjön). Där finns fågeltornet på Fågeludden. Och våfflor ;) Simfågel och lättillgängliga gömslen. Men INGA tranor!!!

Mycket folk, särskilt vid Trandansen.

www.hornborga.com för bra info - 7 000 tranor i kväll!

Tack för svar!

Se dock här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73236.

Där står det att vid gömslena (inlägget är från 2007-02-18) kunde man se tranor väldigt nära. Kan man bara se tranor där i vissa fall?

Senast ändrad:
Jorik skrev:
Tack för svar!

Se dock här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73236.

Där står det att vid gömslena (inlägget är från 2007-02-18) kunde man se tranor väldigt nära. Kan man inte se tranor där annat än i vissa fall?
Jo, vid Trandansen finns bokningsbara hyrgömslen, som du inte får gå in eller ut ur mer än på natten... när tranorna är borta.

Vid Hornborga naturrum finns "vanliga" gömslen, men inga tranor!

Se http://www.hornborga.com/besok_info.asp?kategori=gomslen

Jag kastar in en tranrelaterad fråga när vi ändå är igång:

Räcker det med 300mm (och ingen cropfaktor) för att få närbilder på tranorna? Hur nära kommer de? Jag har aldrig fotat tranor innan så jag har ingen koll på varken hur stora de är eller hur nära människor de går :)

Ja, det räcker. Har varit där nu - i fredags - och fotat fem Velviarullar ISO100. Vid Trandansen kommer de fram ungefär 70 meter ifrån nedanför som närmast, vilket jag inte tyckte var så där riktigt nära, men det kanske bara var just då. Men jag var vid Utsikten också (som ligger 300 meter öster om Trandansen lite högre upp, åt Falköpingshållet) och där kunde man få tranfoton i medljus/sidljus med ett par tre tranor som nästan fyller upp en bild. T o m någon enstaka trana fyllde upp en bild rätt bra och det var 20-30 meter ifrån. Det tyckte jag var bra. Med ett 300:a borde det också räcka (fotade med 400:a själv).

Jag var vid Trandansen när solen precis gick upp och det kommer in tranor så man kan få fina flyktbilder på dem även på långt håll. Fina flyktbilder kan man få även senare under dagen.

Rek även "Doppinggömslet" vid Fågeludden vid Hornborga naturum en mil norrut på sjöns ostsida. Mkt bra och vissa fall mkt nära t ex skäggdopping, brunand, vigg (tror jag), skrattmås, sothöna osv. Inte så många fåglar dock som senare i vår, antar jag, men det var ändå rätt bra. Vid själva Fågeludden med tornet var det dock helt tomt på fåglar på nära håll. Men de kommer nog som sagt senare i vår.

Senast ändrad:
Jorik skrev:
Ligger de nedanför precis då vid trandansen (nedanför fiket)?
De ligger 4-500 m SO om naturrum Trandansen (fiket), ute vid det som heter Vadboden i tillträdesförbudsområdet. Du ser dem som små prickar mitt i denna gryningsbild från i morse, innan tranorna flugit in. 13 900 var de i går kväll vid räkningen. Nytt rekord.

Bilden är tagen från naturrum Trandansen med brännviddsekvivalens småbild 52 mm klockan 05:55 1 april 2007, klart, gryningsljus, ISO 1600.

Bilagor

• hornborgagömslen.jpg
    hornborgagömslen.jpg
    54.1 KB · Visningar: 623
Grymt! Fin bild och bra att veta att de kommer in ungefär så där i första gryningsljuset strax efter den tid du angav. Kanske då kring 06.00 och därefter under någon timme. Jag var själv där i fredags 30/3. Kom precis när solen gick upp ovanför Billingen i öster. Den var eldröd. Vackert. Hade då ett par kilometer kvar att köra. Kom sedan fram till precis strax efter 07.00. När jag öppnade bildörren var det ett oerhört trumpetande från alla tranor. Och då hade de flesta kommit från övernattning ute i sjön redan. De kommer tydligen in då mellan 06.00 och 07.00. I alla fall så här tidigt på året.

Ja, jag såg några små fyrkantiga byggnader ute på "ön" där det står träd från Trandansen. Då var det nog dessa då. Tack för upplysningen!

När jag var där var tranorna drygt 12 000 st.

egaeci skrev:
Jag kastar in en tranrelaterad fråga när vi ändå är igång:

Räcker det med 300mm (och ingen cropfaktor) för att få närbilder på tranorna? Hur nära kommer de? Jag har aldrig fotat tranor innan så jag har ingen koll på varken hur stora de är eller hur nära människor de går :)
Här ser du en obeskuren "snedkomponerad" bild av inflygande tranor i soluppgångsljuset, så du kan bedöma storleken - inte kompositionen ;).

Bilden är tagen från naturrum Trandansen med brännviddsekvivalens småbild 300 mm klockan 06:55 1 april 2007, klart, soluppgångsljus, ISO 200.

Längre brännvidd än 200 mm har jag tyvärr inte. Så ska det bli "närbilder" så krävs samarbetsvilliga tranor.

Bilagor

• hornborgainflygande.jpg
    hornborgainflygande.jpg
    26.1 KB · Visningar: 632
Jag har sett flyktbilder av tranor tagna med 300mm brännvidd som är väldigt bra, även om tranorna där är på längre håll. Så visst får man/kan man få bra bilder med 300mm - ingen tvekan.

Här följer ett citat ur ett mejl jag fick av en som arbetar med/vid Hornborgasjön:

"Det finns inga tranor vid Fågeludden. Bara vid Trandansen. Jag föreslår att du börjar dagen vid Trandansen, tar dig norrut, stannar till vid Ytterberg, fortsätter till Fågeludden, vandrar Ytterbergsleden söderut, vänder tillbaka vid Vässtorpsåsarna, kör runt sjön, tilbringar god tid vid Utloppet (sjöns västsida) och avslutar vid Trandansen under seneftermiddagen/kvällen."

Detta verkar vara en god färdplan.

Jorik skrev:
... Jag var själv där i fredags 30/3. Kom precis när solen gick upp ovanför Billingen i öster. Den var eldröd. Vackert. Hade då ett par kilometer kvar att köra. Kom sedan fram till precis strax efter 07.00. ...
Ja, man skall helst vara där med första gryningsljuset tycker jag.

Så här såg det ut kl 06:51 i morse. Klart, men lätt kölddis över sjö och fuktängar, helt silla, -2 grader. Tranorna syns nog knappt i denna bildstorlek dock...

Bilagor

• hornborgasoluppgång.jpg
    hornborgasoluppgång.jpg
    70.1 KB · Visningar: 158
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar