Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagspris 1D mk III

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hej

Vad anser ni vara dagspriset för en begagnad 1D mk 3 från en handlare med några månaders garanti? Den har gått 15-20 tusn exp och fint skick i övrigt
 
Hej

Vad anser ni vara dagspriset för en begagnad 1D mk 3 från en handlare med några månaders garanti? Den har gått 15-20 tusn exp och fint skick i övrigt

Mellan 15-20 tusen tycker jag anses rimligt. Vet att Hegethorns hade en uppe för 15000 ganska nyligen (hade några fler exp dock, kanske 40-50k).

swefo.se har en uppe för 17990.

Rajala Pro Photoshop har flera uppe, från 20000.

Priset verkar som sagt ligga mellan 15-20000.
 
Jag har missat dom precis innan dom gått iväg. Rajalas ligger högt i pris med tanke på antal exp, men de såg fina ut.
 
Hej

Vad anser ni vara dagspriset för en begagnad 1D mk 3 från en handlare med några månaders garanti? Den har gått 15-20 tusn exp och fint skick i övrigt

Hej
Jag tycker du ska be säljaren lämna in kameran för en "check and clean" på någon verkstad innan du köper den här typen av kamera. Då kan de läsa av den flesta data som kameran varit med om och annat värt att veta innan köp. Visst det kostar en del men låt detta komma med i prisbilden innan köp. Bättre att få köpa kameran efter en genomgång än inte enligt mig.
Den här kameran har haft en hel del sjukdomar och bör därför köpas med försiktighet.
Fokuseringsproblem och annat.

Att säljaren uppger att kameran gått 15-20 000 bilder är omöjligt för honom att veta säkert.
Det finns säkert en del trådar här på fotosidan hur man kan ta reda på och få ett bättre värde på hur många bilder kameran gått. Alternativt söka reda på det via internet.

Att sätta ett pris på denna kamera är omöjligt men det får inte vara dyrare än 40% av nypriset tycker jag.
Till sist:
Be säljaren skicka/lämna in kameran till en etablerad canon verkstad innan du köper kameran.
Lycka till
 
Hej
Jag tycker du ska be säljaren lämna in kameran för en "check and clean" på någon verkstad innan du köper den här typen av kamera. Då kan de läsa av den flesta data som kameran varit med om och annat värt att veta innan köp. Visst det kostar en del men låt detta komma med i prisbilden innan köp. Bättre att få köpa kameran efter en genomgång än inte enligt mig.
Den här kameran har haft en hel del sjukdomar och bör därför köpas med försiktighet.
Fokuseringsproblem och annat.

Att säljaren uppger att kameran gått 15-20 000 bilder är omöjligt för honom att veta säkert.
Det finns säkert en del trådar här på fotosidan hur man kan ta reda på och få ett bättre värde på hur många bilder kameran gått. Alternativt söka reda på det via internet.

Att sätta ett pris på denna kamera är omöjligt men det får inte vara dyrare än 40% av nypriset tycker jag.
Till sist:
Be säljaren skicka/lämna in kameran till en etablerad canon verkstad innan du köper kameran.
Lycka till

Att få den ordentligt genomkollad är nog smart (många av butikerna har ju dock egna verkstäder och lämnar oftast 3 månaders garanti).

Att få den för 40% av dagens nypris tror jag är svårt (du kanske menar av det inköpta nypriset? I sådant fall ber jag om ursäkt). Idag ligger en ny svensksåld Mark III på cirka 34 000, 40% av det är 13 600. Det priset tror jag i dagslägset är ett år bort.
 
Köp aldrig en kamera utomlands. Världsgarantin gäller inte på kameran.
En del "nätvaruhus" bör också tas med största försiktighet.
 
Köp aldrig en kamera utomlands. Världsgarantin gäller inte på kameran.
En del "nätvaruhus" bör också tas med största försiktighet.

En sanning med viss modifikation, tycker jag. Jag ringde faktiskt den lokala kamerareparatören och frågade när jag övervägde import, så jag vet att åtminstone Canon RCC i Mölndal tar emot garantireparationer under det första året när det gäller kameror köpta i utlandet (åtminstone Europa) så länge kvittot följer med.

Det man däremot kan glömma är den rätt frikostiga svenska reklamationsrätten på tre år.
 
Det mår väl vara hänt. Men efter ett år eller en längre tid så kan det ju bli problem med reparationer och i värsta fall dyrt. Jag skulle aldrig lita på den utländska marknaden hur mycket bra vitsord de än har.
Nej köp hellre "dyrt" i Sverige än att/om att det skulle visa sig att man lagt ut mycket pengar för en kamera utomlands. Vi har många bra återförsäljare som säljer både nytt och begagnat här i Sverige.
Om man av en händelse ändå skulle få för sig att handla utomlands. Se till att vara väl påläst om den du tänker handla av alternativt se till så att du tecknar en trygg och bra försäkring. Du skulle också kunna försöka ordna ett slags certifikat genom canon ett slags "green card" som garanterar dig att få teknisk support från Canon under en viss tid. Vet inte vad det kostar och hur man ansöker om det men jag vet att den förmånen existerar. Ta kontakt med någon av canons supporters inom proffs segmentet och hör vad de säger om den saken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.