Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för utställning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag och min klass ska ha en fotoutställning i och med Dokument 03 i Sundsvall i september. Nu funderar jag på några saker kring upplösningen på mina bilder.

Jag fotar med en 10D på den bästa JPEG-upplösningen. På ngt sätt får jag bara 72 dpi som bästa upplösning. Är detta verkligen den bästa upplösningen?

Om jag ska ha stora bilder på utställningen, och bilderna ska skrivas ut, räcker knappast 72 dpi. Är det då bättre om jag fotar i RAW?

//Jessica

Senast ändrad:
Hmm,, Har en aning i stortån att 72 pix/tum är upplösningen som bildskärmen har. Utskrifter på paper kan fås med högre täthet och den är då beroende på skrivaren och med vilken teknik och prestanda den arbetar.

Lycka till med utställningen

Hej vännen,

Råbilderna ur din 10D i 72 dpi blir en bild som är 108x72cm stor, vilket kanske är lite i överkant? :)

Du får ställa in i Photoshop rätt upplösning för tryck, t.ex 300 dpi.

Image (bild) -> Image size (bildstorlek):

klicka ur "resample image" ("ändra bildupplösning") och ändra sedan till vilken upplösning du nu vill ha. OK -> Klart :)

Lycka till, du vet vart du kan nå mig ;)

/A

> På ngt sätt får jag bara 72 dpi som bästa upplösning.

Jag har sett väldigt många som missförstått det här med upplösning och digitala bilder.

Så säg efter mig: Upplösning betyder ABSOLUT INGENTING för digitala bilder. Det enda som överhuvudtaget spelar roll är antalet pixlar.

*Men* det finns två tillfällen då det spelar roll, och bara då:
1. När man scannar in bilder.
2. När man skriver ut bilder.

1 - När man scannar in bilder vill man ha så många pixlar som möjligt, alltså hög upplösning.

2 - När man skriver ut bilder vill man ha tillräckligt många pixlar per tum (oftast över 200 dpi), och då får man i praktiken en maxstorlek hur stor bild man kan skriva ut med dom pixlarna man har.

Men pixlar är vad som är viktigt I DATORN, inte upplösning. Och pixlar har en 10D alldeles tillräckligt.

Hoppas jag inte bara gjort det mer förvirrande nu :) Det är lite krångligt.

Det kommer att bli mycket som händer i och med Dokument 03, som är en bildjournalistisk festival. Du kan kolla på www.dokument03.se för mer information.

Bildjournalisterna på Mitthögskolan (dvs jag och min klass) kommer att ha en fotoutställning på Bildens Hus i Sundsvall. Vi har haft ett projektarbete under ett par månader nu.

Jättekul att någon vill komma och kika! Hör gärna av er om ni funderar över något ang. detta och tack för all hjälp när jag ställer "dumma" frågor! =)

//Jessica

På tal om skolan...

Ser ni nu varför det är meningslöst att gå "fotokurser"? Elever lär sig inte grundläggande termer som de är beroende av i yrkeslivet.

Jag dissar inte Jessica, utan hela utbildningssystemet.

EdwardH skrev:
På tal om skolan...

Ser ni nu varför det är meningslöst att gå "fotokurser"? Elever lär sig inte grundläggande termer som de är beroende av i yrkeslivet.

Jag dissar inte Jessica, utan hela utbildningssystemet.

Jo, visst är det så till stor del. I stort sett hela min klass är mer eller mindre förvirrade och efterlyser information, bland annat om detta. Min lärare sa nyligen att vi ska få föreläsningar om det här till våren. Men då har vi nästan läst två år av en treårig utbildning! :/

Vi har inte ens tagit upp etik och regler runt foto ännu, något som har efterfrågats väldigt mycket från klassen. Det är lite pinsamt känner jag, speciellt när man är ute på praktik.

henab skrev:
Men pixlar är vad som är viktigt I DATORN, inte upplösning. Och pixlar har en 10D alldeles tillräckligt.

Ett sidospår: Skriver 10D:n faktiskt in "72 dpi" i JPEG-filerna, eller är det bara diverse program som antar 72 dpi om det inte står något i filen?

Om man nu ska skriva in ett upplösningsvärde i en fil från en digitalkamera verkar ju 72 dpi som ett rätt misslyckat val. Det har ingen som helst förankring i verkligheten och det är inte speciellt praktiskt -- skriver man ut i den upplösningen får man ju rena tapeten. Det mest verklighetsförankrade man kan hitta är väl den faktiska pixelstorleken på bildsensorn, som borde hamna någonstans runt 6000 dpi (jag vet inte på rak arm hur stor sensorn i en 10D är), men väljer man den upplösningen lär väl folk bli snopna när de klickar "print" och får ett frimärke från skrivaren (jag har själv gjort den missen med en filmscanner en gång). Ska man välja ett praktiskt värde verkar runt 300 eller 600 dpi vettigare så att man får ett 20x30 eller 10x15 om man skriver ut "rakt av" från t.ex. Photoshop.

ture skrev:
Ett sidospår: Skriver 10D:n faktiskt in "72 dpi" i JPEG-filerna, eller är det bara diverse program som antar 72 dpi om det inte står något i filen?

Hmm.. bra fråga. Jag testade på en av mina jpegar som jag hade liggande. Exifpaketet i debian dumpade det här:

.....
x-Resolution |180/1
y-Resolution |180/1
Resolution Unit |Inch
.. plus mycket annat..
Focal Plane x-Resolu|3072000/892
Focal Plane y-Resolu|2048000/595
Focal Plane Resoluti|Inch
...

180 dpi tydligen? Det måste vara något godtyckligt som Canonfolket tyckte lät bra :) "Focal plane resolution" måste vara den fysiska sensorupplösningen.( Blir för övrigt 3440 dpi.)

Att photoshop tyckte 72 dpi verkar nästan vara för at den inte förstår exif tillräckligt bra.

Jag tror det är svårt att ha ett vettigt defaultvärde, vilken upplösning man vill ha beror ju helt på hur man vill få ut bilden. Jag tycker fortfarande man helt ska strunta i upplösning i datorn, förutom att kolla att den inte blir för låg när man vill ha ut bilden på papper.

Jessica_ skrev:
Det kommer att bli mycket som händer i och med Dokument 03, som är en bildjournalistisk festival. Du kan kolla på www.dokument03.se för mer information.

Se där ja, "En dag i Sverige" lördagen 20 september kl 13.15 i Fälldinsalen, Åkroken det måste jag gå på, jag har ju just fått veta att jag fått med en bild.

Verkar vara några intressanta seminarier. Är de öppna för alla??

En länk till bildens hus.

/Svante

Verkar vara några intressanta seminarier. Är de öppna för alla??

/Svante

Ja, alla semenarier och workshops är öppna för alla, men på vissa är det inträde och föranmälan som gäller. Det beror på. Men för ett pris får man gå på precis allting. Jag tror att det ska stå på hemsidan för Dokument03, om du tittar runt lite.

Jag har inte så bra koll på detta eftersom det mesta av planeringen har skett under sommaren.

//Jessica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar