d-e-w
Medlem
Tjena!
Jag och min bror ska ut o resa under fyra månader och behöver en kompaktkamera. Blir självklart en kompaktkamera men man vill ju inte kompensera alldeles för mycket med sina bilder från livets resa.
Så kriterierna blir:
1. Så bra bilder som möjligt, skärpa och färg (självklart)
2. Bra bild i varierande ljusförhållanden och inte bara på den perfekta dagen
3. Någorlunda robust
4. Bra filmfunktion
5. Behöver egentligen inte vara SUPER kompakt
Jag har kollat runt på internet och hittat endel kandidater.
Tänkt handla ganska snart nu när det sägs att priserna ska gå upp.
Mina förslag är:
Samsung NV24HD
Sony W300
Canon IXUS 80/90 IS
Canon IXUS 860 IS
Sony Cyber-Shot W120
Min bror är väldigt fashinerad i faktumet att man kan filma i HD med förvånadsvärt bra bild på NV24HD.
Någon som har uppgift på hur det är att filma med de andra?
Själv är jag väll lite mera intresserad av bättre bild och är sugen på en 860 IS eller W300. Men om bildkvalitén är så gott som den samma så är det ju väldigt skönt att bara kunna slänga fram en nätt liten kompakt för att filma.
SÅg även nu att Panasonic LUMIX DMC-TZ5A filmar i HD har mer zoom och ska ta bra bilder.
Är det någon som har råd om vad vi bör köpa?
Är dte värt att köpa en t.ex. G9 för att få riktigt bra bilder eller slösar jag bara pengar?
Man kan ju bli bestulen...(även om vi har försäkring )
Mvh
Martin
Jag och min bror ska ut o resa under fyra månader och behöver en kompaktkamera. Blir självklart en kompaktkamera men man vill ju inte kompensera alldeles för mycket med sina bilder från livets resa.
Så kriterierna blir:
1. Så bra bilder som möjligt, skärpa och färg (självklart)
2. Bra bild i varierande ljusförhållanden och inte bara på den perfekta dagen
3. Någorlunda robust
4. Bra filmfunktion
5. Behöver egentligen inte vara SUPER kompakt
Jag har kollat runt på internet och hittat endel kandidater.
Tänkt handla ganska snart nu när det sägs att priserna ska gå upp.
Mina förslag är:
Samsung NV24HD
Sony W300
Canon IXUS 80/90 IS
Canon IXUS 860 IS
Sony Cyber-Shot W120
Min bror är väldigt fashinerad i faktumet att man kan filma i HD med förvånadsvärt bra bild på NV24HD.
Någon som har uppgift på hur det är att filma med de andra?
Själv är jag väll lite mera intresserad av bättre bild och är sugen på en 860 IS eller W300. Men om bildkvalitén är så gott som den samma så är det ju väldigt skönt att bara kunna slänga fram en nätt liten kompakt för att filma.
SÅg även nu att Panasonic LUMIX DMC-TZ5A filmar i HD har mer zoom och ska ta bra bilder.
Är det någon som har råd om vad vi bör köpa?
Är dte värt att köpa en t.ex. G9 för att få riktigt bra bilder eller slösar jag bara pengar?
Man kan ju bli bestulen...(även om vi har försäkring )
Mvh
Martin
Senast ändrad: