ANNONS
Annons

Dags att uppgradera, vilken glugg till 550D passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strappo

Medlem
Hej.

Skall använda en 550D som 1sta kamera i en spelfilm i vår. Vill få ut så mkt av kameran som möjligt. Har nu ett sigma 18-50mm DG EX Macro ( 4-5000kr-klassen)
Nu sugen på nåt värre under 10k. Vill även kunna fota med det så finns det något i canons skarpa 24-70mm's klass, eller i alla fall nåt liknande bildkvalitetsmässigt? Kanske ett sigma så man slipper pröjsa dom där xtra tusenlapparna för märket..

Vad säger ni?

Tack!
 
Vad är det för fel på objektivet du har? Det är ju bra och för 2 Mpixel filmning så finns det ingen större mening med bättre glas än så - upplösningen är så låg vid film så att det krävs inte så mycket av optiken. Större zoomomfång kanske kan vara något? Kanske något helt manuellt objektiv (då dessa ofta är bekvämare att köra mf med) - Samyang 85 f/1.4 om du vill ha extremt kort skärpedjup till någon scen? Ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR ger dig större omfång (men kostar dig kortare brännvidderna, men mellan 18 och 28 mm har du ju redan bra optik) och är väl så bra för filmning och har dessutom en ofta bortglömd fördel och det är att den vinjeterar mindre än de flesta normalzoomar avsedda för APS-C. Visst du har samma fördel med EF 24-70/2,8 L, men den är också klart dyrare.
 
Vad är det för fel på objektivet du har? Det är ju bra och för 2 Mpixel filmning så finns det ingen större mening med bättre glas än så - upplösningen är så låg vid film så att det krävs inte så mycket av optiken. Större zoomomfång kanske kan vara något? Kanske något helt manuellt objektiv (då dessa ofta är bekvämare att köra mf med) - Samyang 85 f/1.4 om du vill ha extremt kort skärpedjup till någon scen? Ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR ger dig större omfång (men kostar dig kortare brännvidderna, men mellan 18 och 28 mm har du ju redan bra optik) och är väl så bra för filmning och har dessutom en ofta bortglömd fördel och det är att den vinjeterar mindre än de flesta normalzoomar avsedda för APS-C. Visst du har samma fördel med EF 24-70/2,8 L, men den är också klart dyrare.

Jo optiken är bra men ej skarp under 5,6.
Är inte bara för filmningen som jag vill ha ett vassare utan även för foto! ;)
 
Förlåt, gluggen jag har heter Sigma 18-50 DC EX MACRO och inte DG EX MACRO. Man kan ju tydligen inte redigera inlägg här vad jag ser..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.