Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att lämna AUTO-träsket?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrGiant

Aktiv medlem
Är sedan 5 månader tillbaka ägare av en D90 med 18-55 kitobjektivet.
Fotar inte så mycket men det har väl blivit en 700-800 bilder skulle jag tro och oftast är jag otroligt nöjd med resultatet. Fotograferar bara på Auto läget så jag anväder kameran som min gamla kompaktkamera.

Känner att jag skulle vilja mer och har börjat irritera mig på att kameran inte gör som jag vill :)
* Slutartiden är ofta för lång så barnen blir suddiga.
* Fokus hamnar inte riktigt där jag vill.
* Tar jag flera kort i rad så blir ena för mörk, sen kommer blixten nästa gång och då blir det för ljust osv...

Satt och läste i instruktionsboken igår och där står ju massor, hittar mycket man ska testa men det blir lite för mycket. Har nog glömt 75% av det jag läste igår.

Så nu vore jag tacksa för lite vägledning hur jag lättast tar mig ifrån "AUTO-träsket"! Om jag börjar med att lära mig och förstå 2-3 saker i taget så kanske helheten klarnar istället för att försöka läsa sig till antingen i böcker eller här på forumet.

Min tanke är.
1) Börja med A. Dvs ge mig på och leka med bländaren, kanske ger förståelse för hur den påverkar och hur slutartiderna styrs. Tänkte då ställa ISO på Auto.
2) När jag fotar barnen träna på S. Tvinga kameran till snabba slutartider så jag slipper rörelse suddet. Även här ISO Auto.
3) Fokuspunkter. Kanske ge sig på att använda 1 punkt istället för automat och då alla punkter. Ofta tar kameran och fokuserar på något mörkt vid sidan istället för det jag vill. Har inte klurat ut hur jag byter punkt när man valt 1 men det går väl att läsa sig till.

Vad säger alla duktiga fotografer?
Hur ska jag göra för att komma vidare smidigast?
Om jag lär mig lite i taget så blir det kanske roligare att fotografera än att det bara känns "övermäktigt" med alla variabler som ändå finns och att D90 spenderar hela sin livslängd med att vara en dyr och stor "kompaktkamera".

Tack på förhand!
 
Det låter bra! :)

Bara en grej, kör du på auto-ISO kan du sätta en längsta tillåtna slutartid även om du kör på A eller något annat läge! Du behöver inte köra på S för det. Oftast behöver du inte köra på auto-ISO bara för att du kör på A eller S heller utom om det inte är dåligt ljus. Det lär du dig rätt snart.

Jag använde alla fokuspunkterna första veckan jag hade kameran, sen gick jag över till att bara använda den i mitten ;-)

Ärligt talat, att köra på A gör väldigt liten skillnad mot att köra på auto ska du veta! Inte ens M är besvärligt egentligen. Bara att titta på ljusmätaren, ställa inte hyfsat rätt, ta en bild och titta på histogrammet (lär dig det!) och finjustera. Det är förstås inget man gör om det är ont om tid och man vinner inte överdrivet mycket på M jämfört med A och exponeringskompensation på den ratten som inte styr bländaren.
 
Först grattis till att du ger dig ut i det manuella livet istället för Auto, det kommer att öppna en helt ny värld för ditt fotograferande.

Jag är ingen expert på foto, men har aldrig använt Auto då jag lärde mig hantera system redan som 5-åring.

Det finns obegränsat antal trådar här som går igenom allt från slutare, bländare, ISO mm. så det är bara att läsa och prova.
Snabbt kan man säga att:
ISO - Högre värde = ljuskänsligare, brusigare.
Slutartid - Mindre slutartid ger mindre ljus då då slutaren är öppen kortare tid. Längre slutare kan ge rörelseoskärpa.
Bländare - Mindre bländartal ger mer ljus kortare skärpedjup.
 
Satt och läste i instruktionsboken igår och där står ju massor, hittar mycket man ska testa men det blir lite för mycket. Har nog glömt 75% av det jag läste igår.
[...]
Hur ska jag göra för att komma vidare smidigast?
Om jag lär mig lite i taget så blir det kanske roligare att fotografera än att det bara känns "övermäktigt" med alla variabler som ändå finns och att D90 spenderar hela sin livslängd med att vara en dyr och stor "kompaktkamera".

Jag tycker att du verkar så klok att du kommer att kravla dig upp ur träsket alldeles på egen hand!

Ett klok drag är att läsa handboken, och det måste man göra flera gånger. Orkar man rakt igenom, gör man det, annars slår man upp en speciell detalj och läser några sidor, vilket jag gör då och då.

En annan klok idë är att gå till bibblan och låna en bok om fototeknik, om du tycker att det är det som fattas. Prova några saker som står i boken och överdriv alla inställningar så att du får en intuitiv känsla gör ISO, bländare och tid. Men det kanske du redan har.

Jag har tyvärr inget klokt att säga om fokuspunkter och dito inställning; jag är själv hemskt osäker på hur man utnyttjar kamerans möjligheter där.

Per.
 
Tycker det låter väldigt klokt av dig att försöka ta dig ur "autoträsket"

Mitt tips är att du lär dig hur histogramet funkar, även EV-funktionen är bra att förstå.
 
Även jag är nybörjare, kanske "senior" nybörjare...

Bra tumregler att tänka på:

* Högsta tänkbara upplösning i alla lägen. Köp fler minnen om det behövs.
* RAW är okomprimerat och förstör inte informationen på bilderna.
* JPG är en komprimering och kameran kommer att bestämma vad som behövs och vad som är rätt.
* Använd ALLTID så lågt ISO som möjligt!!
* Slutartiden skall INTE vara långsammare än objektivets mm. (50mm = 1/50 sek, 250mm = 1/250 o.s.v.)
* Använda alltid stativ eller stöd!
* För att få en snygg suddig bakgrund så skall du ha så stor bländare som möjligt (släppa in så mycket ljus som möjligt. Använder du A så blir det kortare tid med större bländare eftersom det släpps in mer ljus).
* Vill du att mer skall vara i fokus så får du minska bländaren. (Om du använder A så kommer tiden att bli längre iom att det släpps in mindre ljus)
* Extern blixt är MYCKET bättre än den inbyggda!
* Ditt objektiv har bäst skärpa över hela bilden kring f8-10 (varierar från modell till modell, testa din glugg så att du vet vilket som är bäst)
Det var några saker som jag lärt mig är viktiga för att man skall lyckas med sitt fotograferande.
 
* Slutartiden skall INTE vara långsammare än objektivets mm. (50mm = 1/50 sek, 250mm = 1/250 o.s.v.)
* Använda alltid stativ eller stöd!

Jag håller med om allt du säger utom de där två.

Nu vet jag inte om jag är stadigare än genomsnittet, men jag kan lätt ha dubbelt så långa slutartider som den där tumregeln säger utan att få den minsta oskärpa! Mitt rekord ligger nog på 1/60 på 300 mm utan VR, helt utan oskärpa.

Att alltid använda stativ eller stöd krånglar väl till det onödigt mycket?

Använd stativ eller stöd när inte går att få tillräckligt korta slutartider för att handhålla skulle jag vilja säga. Man blir ju mycket mer låst vad gäller vinklar och grejer om man alltid ska ha kameran på stativ eller jaga något att ta stöd emot.
 
Ingen behöver hålla med mig,,, och det är "bara" tumregler....

Skulle iofs kunna sträcka mig så långt att säga att det blir mindre viktigt med med kortare gluggar.
 
Jag håller med om allt du säger utom de där två.

Nu vet jag inte om jag är stadigare än genomsnittet, men jag kan lätt ha dubbelt så långa slutartider som den där tumregeln säger utan att få den minsta oskärpa! Mitt rekord ligger nog på 1/60 på 300 mm utan VR, helt utan oskärpa.

Själv är jag åt andra hållet, jag tycker att den gamla tumregeln fungerar bra, om man tar den höga upplösningen (punkter/ytenhet inte total) hos aps-c-kameror med i beräkningarna så vill jag förlänga den något. Dvs 250mm = 1/250*1.5 = 1/375s. Detta för att vara helt säker på att jag kan handhålla det helt stabilt. Sen kan man förstås tumma på tummregeln om man vill.

Poängen är hursomhelt att man får lista ut vad som funkar själv, det skiljer för mycket från person till person. Men konceptet att ha en liten formel för vilken slutartid man klarar vid en viss brännvidd är en mycket god idé.

Det är även bra att experimentera lite med hur korta tider man behöver för att frysa (eller inte frysa) andras rörelser. Här finns det också generella regler att tillgå, men man bör ändå prova sig fram för att se vad man tycker själv.
 
* Slutartiden skall INTE vara långsammare än objektivets mm. (50mm = 1/50 sek, 250mm = 1/250 o.s.v.)
* Använda alltid stativ eller stöd!

Kan också kommentera dessa två. Slutartidstumregeln är skapad för 35mm film = fullformat på digitalt, så om den skall stämma på en mindre sensor måste man ha (tiden = 1/(brännvidden x 1.5)). Sedan beror det ju fortfarande på hur stadig man är, vilken situationen är och om man har bildstabilisering. Jag ser den som en övre gräns, det är alltså osannolikt att du får skakningsoskärpa om du håller dig till denna tumregel. 1/60 på 300 mm utan oskärpa låter väldigt imponerande!

Vet inte varför man alltid skulle måst använda stativ. Använd alltid stöd eller stativ då du inte kan få en tillräckligt kort slutartid för det objektiv du har är nog vettigare.
 
Utnyttja den fantastiska möjlighet till direkt feedback som monitorn och histogrammet ger. Man lär sig sambanden väldigt mycket snabbare än om man väntar med att kolla bilderna till man sitter vid datorn.

Jag plåtar mest barnen och semesterbilder. Kör oftast i P-läge, har nog aldrig nyttjat "AUTO". Börja med att ta ett par bilder, kolla resultatet och fundera på vad som behöver justeras. Lite pill med ISO och exponeringskompensation brukar sedan kunna ge ett bra resultat i de flesta lägen. Har man fått till inställningarna bra kan man plåta på mer fritt sedan. Tänk på att blixt kan användas oftare än man kanske tror.

A- och S-läge använder jag mest om jag vill nå en särskild effekt, typ tvinga upp eller ner skärpedjup och slutartider. För en amatör som jag själv är det dock en stor risk att man glömmer bort sig och lämnar kameran i "fel" läge till nästa tillfälle, det gäller iofs alla andra inställningar också... :)

/magnus
 
Min tanke är.
1) Börja med A. Dvs ge mig på och leka med bländaren, kanske ger förståelse för hur den påverkar och hur slutartiderna styrs. Tänkte då ställa ISO på Auto.
2) När jag fotar barnen träna på S. Tvinga kameran till snabba slutartider så jag slipper rörelse suddet. Även här ISO Auto.
3) Fokuspunkter. Kanske ge sig på att använda 1 punkt istället för automat och då alla punkter. Ofta tar kameran och fokuserar på något mörkt vid sidan istället för det jag vill. Har inte klurat ut hur jag byter punkt när man valt 1 men det går väl att läsa sig till.

Hej, tycker din idé verkar helt ok ... utom Auto ISO. Jag hade, i de alternativ du beskrivit ovan, valt att själv bestämma ISO för att slippa två okända faktorer som inbördes kommer att förändras utom din kontroll. Istället hade jag lagt in en punkt 2.5 i din lista ovan där du kör M och själv väljer slutartid baserat på ditt objekt eller vald brännvidd, bländare baserat på det skärpedjup du önskar och sedan väljer Auto ISO som din variabel för korrekt exponering. Fungerar jättesmidigt med tum- och pekfingerreglaget och ger i alla fall mig känslan av väldigt bra kontroll över slutresultatet.

Ha det bra, lycka till i ditt val av "Våga Vägra Auto" ...

Hälsningar,
Anders
 
Bra artiklar här på fotosidan

Jag har inte lusläst alla inläggen så jag kanske är ute i ogjort väder men här på fotosidan finns det många bra artiklar om fototeknik. Bl a en serie på 7 mycket bra artiklar av Olle Bjernulf.
Sök på Fototeknik under Artiklar och skrolla ned till Fototeknik 1 - 7 När du har läst Olles artiklar bör du ha fått svar på de flesta av dina frågor. (Och en hel del annat som du inte ens visste att du skulle fråga om.)

Ser fram emot att få se flera bilder av dig när du tillämpar dina nyvunna kunskaper.

Mvh
/Leif
 
http://s696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Grejer/?action=view&current=_RHJ3849.jpg

1/50 var det visst dessutom :)

Bilden är från fotomässan, så motivet kanske inte är så överdrivet spännande....

Jo, alltså ni har ju rätt i att man håller sig till tumregeln är det mycket liten risk att få skakningsoskärpa och att risken ökar ju längre från den man går.

Det är bra, men svårt att säga om det är skakoskärpa eller bara för mkt brus. För jag har för mig att det där var med 300/4 AF-S och det kan bättre än så ;)
 
* RAW är okomprimerat och förstör inte informationen på bilderna.
* JPG är en komprimering och kameran kommer att bestämma vad som behövs och vad som är rätt.
* Använd ALLTID så lågt ISO som möjligt!!

Jag ville kommentera dessa:
RAW kan också vara komprimerat.
Det är bättre med högre ISO för att få snabbare slutartid och något mer brus än suddiga personer pga rörelseoskärpa. Brus går att få bort i efterhand, men rörelseoskärpa är väldigt svårt eller omöjligt att korrigera. Så lågt ISO som möjligt är alltså en definitionsförmåga, men jag har tyvärr en del kort där jag varit rädd för brus men då fått ännu sämre kort pga föremålet rört sig för snabbt.
 
Även jag är nybörjare, kanske "senior" nybörjare...

Bra tumregler att tänka på:

* Högsta tänkbara upplösning i alla lägen. Köp fler minnen om det behövs.
* RAW är okomprimerat och förstör inte informationen på bilderna.
* JPG är en komprimering och kameran kommer att bestämma vad som behövs och vad som är rätt.
* Använd ALLTID så lågt ISO som möjligt!!
* Slutartiden skall INTE vara långsammare än objektivets mm. (50mm = 1/50 sek, 250mm = 1/250 o.s.v.)
* Använda alltid stativ eller stöd!
* För att få en snygg suddig bakgrund så skall du ha så stor bländare som möjligt (släppa in så mycket ljus som möjligt. Använder du A så blir det kortare tid med större bländare eftersom det släpps in mer ljus).
* Vill du att mer skall vara i fokus så får du minska bländaren. (Om du använder A så kommer tiden att bli längre iom att det släpps in mindre ljus)
* Extern blixt är MYCKET bättre än den inbyggda!
* Ditt objektiv har bäst skärpa över hela bilden kring f8-10 (varierar från modell till modell, testa din glugg så att du vet vilket som är bäst)
Det var några saker som jag lärt mig är viktiga för att man skall lyckas med sitt fotograferande.

Håller med en del, men inte med "alltid så låg ISO som möjligt" meningen. ISO är en av parametrarna, vid sidan av tid och bländare att variera med, och dagens fina konsument-klass kameror ger riktigt bra lågbrus-bild vid rätt höga ISO, bättre än proffsens dyra kameror gjorde för 5-6 år sedan.
800 ISO är ingen problem, 1600 fortfarande riktigt bra. Och när det behövs så kan till och med ISO 6400 användas, med lite brusreducering.


Inte heller med "använd stativ", men stöd är ju bra, det räcker oftast att stödja armbågen, eller axeln mot något.

Däremot "köp VR objektiv" är ett bra råd.
"Slutartiden skall INTE vara långsammare än objektivets mm" gäller bara för objektiv utan stabilisering 3-4 steg längre tid kan du välja med VR (IS, OS) objektiv.
Köp i alla fall inga normal och kort-telezoom utan stabilisering.
En sådan 250 tele för DX betyder 1/400 sec det har du sällan råd med.
Med VR objektiv räcker med 1/60 kanske till och med 1/30
Det är skillnad det.
Det motsvarar att du ska skruva upp ISO från 800 till 12000 till exempel.
 
J
RAW kan också vara komprimerat.
Det är bättre med högre ISO för att få snabbare slutartid och något mer brus än suddiga personer pga rörelseoskärpa.t.

Ja RAW inte bara kan vara, den ÄR komprimerad. Har du en 18Mp kamera, så skulle en helt okompoimerad datamängd vara 3x18 MB = 54 MB
I verkligheten blir RAW filen 20-30 MB stor.

Men RAW är oförstörande komprimerat i motsats till JPG. (Andra oförstörande komprimerningsformat är .ZIP, .TIFF. )
 
* Använd ALLTID så lågt ISO som möjligt!!

den hær kan kanske också diskuteras, speciellt nær det gæller de suddiga barnen.
en av anledningarna till att jag valde den kameran jag valde, var att den var bra på høga iso, och då kan jag utnyttja det till actionbilder.
Sætt upp ison något och du kan ha kortare slutartid = mindre suddigt barn.

Edit: och nu såg jag att någon redan hunnit føre mig hær, typsikt... ;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar