Annons

Dags att köpa stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Ja, då var det bara att inse att man behöver ett vettigt stativ också. Att det ska bli så dyrt bara för att man skaffar en vettig kamera!
Jag har kollat runt lite, men känner att detta är en djungel jag är totalt vilse i. Lutar dock åt ett Manfrotto, men är öppen för förslag. Kulled verkar bra, men är det så bra som det verkar?
Jag vill veta vad tusan jag ska köpa! Låt oss säga att det väl inte får kosta mer än 1500:- eller så (för alltihopa). Jag har en Canon EOS 300D och fotar dels arkitektoniska ljussättningar (nattlig arkitektur) men är också intresserad av att plåta natur och blommor och så.
Tack på förhand!
 
Manfrotto fungerar helt fint!

Jag har ett manfrotto 055CB + en billig kulled. Det klarar det mesta, 5kg= klippfast i vass vinkel är inget problem! Jag betalade 1100,- för mitt, tror motsvarande kostar 1500,- idag (inkl kulled.

Kanske väger det en anings mycket men det är mest en vanesak som jag ser det,,,

Viktigt är enligt mig att stativbenen går att vinkla individuellt och så långt mot spagat som möjligt,,,

Kulled är det enda raka enligt mig om man inte enbart fotar med stora ljusstarka telelinser, då fungerar ett typ Wimberley,huvud bättre,,,,
Spakarna i ett "panoramahuvud" fungerar inte alls för mig, jag HAr försökt vänja mig!


Mvh Niclas,
 
Jag är ute efter precis lika stativ. Det ska vara ganska tungt, ska kunna plåta nere på marken så det ska gå att ha det lågt. Jag har också 300d. Jag har funderat på ett Velbon Sherpa (http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35252&returnPath=par=234)

"Det flexibla stativet med individuell justering av benen och avtagbar mittkolumn som gör att du kan sänka stativet ned till endast 29 cm. 3-vägs panoramahuvud med snabbfäste och en funktion för att på ett ögonblick kunna låsa det på plats.

- Maxhöjd: 165 cm
- Minimumhöjd: 29 cm
- Höjd ihopfällt: 65 cm
- Bendiameter: 26 mm
- Vikt: 2,15 kg
- Max belastning: 15 kg"
 
Niclas,
Jag tycker din kombination vekar bra. Såvitt jag ser det så har detta stativ det jag behöver. Jämfört med det Velbon du tittar på Markus så ser jag att Manfrotto har fördelarna att 1) vara högre 2) ha möjlighet att gå lägre.
Naturligtvis talar priset för Markus alternativ, men jag tycker nog att det är bättre att slänga ut några kr extra.
Kan nån föresten förklara skillnaden mellan Manfrotto 055 CLB och 055 DB. Det senare är billigare men har inga uppgifter på Cyberphoto.
 
Jag har tittat på manfrotto.com men hittar inte min modell,,, kanske har den ersatts av en ny och kanske bättre.

Blir ju lätt så att man tipsar om det man själv äger men jag menar att manfrottos stativ räcker lååångt.

Viktigt att tänka på är att varje stativ kräver ett passande huvud,,,

/Niclas,
 
TorO skrev:
Nä, fattar jag det hela rätt så måste du köpa till kulled eller kamerahuvud till alla Manfrotto.

Är nog så,, flera handlare har dock rellativt ofta paketerbjudande som inkluderar huvud. Dock så är det ofta ett "panoramahuvud" som följer med,,,och det är enligt mig INte värt ett dugg.

Mvh Niclas,
 
Testa med hanskar

Det finns fruktansvärt många modeller...

Jag har tyvärr ingen modell att rekomendera,
055 + kuled väger lite grann

Har man aldrig köpt ett så är det ganska svårt att välja.

Innan du köper:
1. köp ett paket, stativ + huvud = billigare.
2. Köp ett lätt stativ.
3. Går det att justera benens snäpp-lås, så du orkar öppna och stänga dem?
4. Testa att ställa in med hadskar/vante.
5. 3-vägs huvud (panorama huvud) är mycket bättre än sitt rykte.
6. kolla att huvudet och stativ orkar vikten på kamera + obj + ev blixt mm.

Ursäkta om detta är självklarheter för dig

http://www.manfrotto.com/index.php

Lycka till
 
Manfrotto har, enligt Scandinavianphoto inga paketerbjudande på stativ + huvud längre. Möjligen har detta ändrats igen, sen jag köpte mitt.

Jag köpte ett 055Pro med en rejäl (manfrottos största) kulled. Men till mindre utrustning skulle jag rekommendera något 055 + 488RC4, jag rekommenderar denna över RC2, som är en ganska medioker snabbplatta enligt mina erfarenheter.

För vissa kan 055:ans vikt vara ett problem.. men det är ett bra och stadigt stativ. Fördelen med pro-varianten är att man kan lägga mittpelaren horisontellt.
 
Niclasfoto skrev:
De har ett nu såg jag,,,

Men det är ju ett med panoramahuvud såklart;)

Mvh Niclas,

Du syftar på SF egna paket med deras logga på ett av benen? Jo, det är ju ett paket, men det är ett som SF själv har satt ihop ;)
 
Om du plåtar arkitektur tycker jag du skall överväga att skippa kulleden och välja kamerahuvud istället. Kolla denna länk:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=240775#post240775

Jag tycker inte om kulleder eftersom det är så svårt att ställa in rakt i både X- och Y-led samtidigt. Eftersom jag är arkitekt så har jag tagit en del arkitekturbilder genom åren och därmed fått en del erfarenhet. Manfrottostativet (055) tycker jag är VÄLDIGT bra. Har haft mitt i ca 25 år och endast behövt spänna en mutter på ena benet.
 
Även jag har börjat kika på ett nytt stativ. Är väl bara att erkänna att jag är en glad amatör som håller på och försöker lära mig fotografera lite mer än bara sikta och trycka. Använder mig av en Olympus C-5050.

Har ett stativ idag som från början köptes till en videokamera, är i aluminium och plast och är med andra ord allmänt rangligt. Sen är ju videohuvudet bara justerbart i två led.

Är ju en smärre djungel det här med stativ men har kikat runt lite iaf. De stativ jag begränsat mig till är Manfrotto 055ProB och 055CLB, skillnaden verkar vara höjden vad jag kan se? Vilken av dessa ska man välja eller är det hugget som stucket?

Fördelen med Manfrotto för min del är att det är snabb-spännen för att förlänga benen, har ett litet handikapp som gör min fingrar lite halvlustiga vid kyla och vill inte ha något som man måste skruva med.

Kamerahuvudet jag kikat på är Manfrotto 141RC, är tre-axlat och det verkar som om det finns nån typ av vattenpass inbyggt eller är det bara som det ser ut? Sen gillar jag att det är snabbfäste så man snabbt kan plocka av kameran från stativet utan att behöva skruva.

Det finns även arch samt rektangulära plattor som tillbehör, är det något man behöver? Vet ärligt talat inte riktigt vad de är till för.

Har även tittat på SF's jubileumspaket men minimihöjd på 51cm känns inte så lockande.

Så vad tror ni, är jag ute på tur med DBS:en eller? Åsikter och hjälp tas emot med öppna armar. :)
 
Jag har nu handlat och det blev ett Manfrott 055CLB samt en kulled 484RC2. Efter att ha haft det i en dag är jag nöjd! På sikt får man väl se om man ska komplettera med ett panoramahuvud.
 
Hej!

jag köpte nytt stativ för ett par veckor sedan efter en himal massa funderande och nu känner jag att jag äntligen hittat rätt efter tredje stativet på ett år :(

Det som är viktigt är att stativet går att flytta dit du vill annars kommer det att hämma din kompostion, därför rekommenderar jag bestämt ett stativ där mittpelaren kan monteras horisontellt och stativet kan gå ned i spagat.

Manfrotto har två 055Pro och 190Pro. Om pengarna begränsar dig så köp ett BRA stativ och ett kamerahuvud. Om du saknar friheten i kulan har du inte förlorat så mycket på huvudet när du byter :)

Martin
 
Stativtips

Hej!

Eftersom du verkar vara inne på Manfrotto så kan jag tipsa om ett paketerbjudande som ScandinavianPhoto har. De kallar det för "Jubileums utgåva" och är ett 055 med lite tillbehör.

En kompis köpte ett sådant, så jag har klämt och känt lite på det och är grymt sugen på det själv. Nu vill jag inte sätta ut namnet på någon annan i ett forum, men jag kan förmedla kontakten via mail ifall du vill ha 1:a hands uppgifter...

Jag tror att det skulle passa dina önskemål rätt bra. Huvudet som följer med är förvisso ingen kulled men fungerar väldigt bra i praktiken. Möjligen är priset något i överkant för det du angav men inte mer än några 100-lappar, så det kanske ryms inom budget ändå?

http://www.scandinavianphoto.se/?44624


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
Kjelle: Har faktiskt sett det där paketet på SD's hemsida(inte SF's som jag skrev i förra posten:D) men lägsta höjd är 51cm(055NAT3) och jag vill ha möjlighet att sänka ner stativet lite lägre. De två jag nämnde har lägsta höjd på 8cm(055CLB) och 11cm(055ProB) sen bygger väl huvudet runt 13 centimeter också.

Om det nu var mig du menade Kjelle? :)

Martin: Då är med andra ord 055ProB ett bättre val än 055CLB eftersom Pro:ns mittpelare kan monteras horisontellt. Där fick man lära sig nåt nytt.

Tackar!
 
Synd att 055NAT3 inte går att köra i spagat!
max höjd 51 cm?
Är detta tryckfel ?

Natur fotgraferna kanske inte hehöver komma nära marken..................

Gammla 055NAT2 hade en min höjd på 8 cm!

055SSB är svart utan bärrem med min höjd 8 cm!
(finns på Manfrottos hemsida).

Ibland blir man så trött.......
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.