** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att återuppta fotograferandet, köpråd systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

lainen89

Aktiv medlem
Hej!

Nu känner jag att det är dags att återuppta fotograferandet igen och har framförallt saknat att ha systemkameran med mig på mina två senaste resor jag gjort.

Tidigare lirade jag en Canon 6D och innan det en Canon 60D och det blir Canon igen.

Objektivet jag har hemma är ett 70-200mm f/4 L USM och det är detta som jag kommer använda som allround.

Det jag sitter och funderar lite på är om det är värt att lägga pengarna på en 6D igen eller köpa en crop då jag ändå "bara" kommer använda kameran till främst resor.

Det jag kollat lite på är en Canon 70D eller en begagnad 7D. Har läst att båda har lite problem med brus vid hög iso men tror inte detta påverkar mig nämnvärt då jag aldrig fotar handhållet om det är mörker.

Är det någon som provat 70D och har någon erfarenhet från den? Tycker den ligger på ett väldigt bra nypris. Tips på annat?

Mvh!

Jag har EOS 60D och EOS 70D. Den senare är helt klart ett lyft. Rejält bättre autofokus.
WiFi är också rätt trevligt, även om man kanske inte ska överdriva nyttan med det.

Var 60D OK är ju 70D bättre gällande prestanda men kamerahuset är i stort samma. Jag var inte vän med det pilliga bakre skrollhjulet och hade det inte länge. Kan du ändå tänka dig att bekosta en 6D ligger 7D II i ungefär samma hörad om man bevakar priset (några tusenlappar mer) och är en ergonomiskt avsevärt bättre kamera än 70D på alla punkter men ffa ergonomin. Nu skall jag villigt erkänna att jag endast klämt på den då jag inte kör Canon längre. Men som sagt, är ergonomin på 60D OK för dig så lär 70D vara helt OK också och till ett mer humant pris. Givetvis är den tekniska bildkvaliteten på 6D bättre.

Är det inte bråttom lär det komma en 5D IV nästa år och då lär nypriset på 5D III vara sänkt nytt men ffa köpläge på beg. En tanke är att köpa något billigt nu (beg 60D eller 5D II?) och uppgradera då mark IV kommer då det lär ligga kanske något hslvår bort (mark III är ju snart 4 år).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar