Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag satt och bläddrade bland nya kommentarsbilder och snubblade över en ovanligt bra och genomtänkt kommentar (Hans Svenssons kommentar till Lottas bild här ).
Det slog mig då att det vore kul med en funktion där man skulle kunna ge en röst till dagens bästa kommentar. Alltså skulla man ha en röst per dag att dela ut. Om man lade en knapp vid varje kommentar (liknande den för att anmäla en kommentar, fast kanske på andra sidan och med annan ikon) skulle omröstningen helt enkelt gå till så att man klickar när man läst en kommentar som man vill ha till dagens bästa. Hittar man en annan kommentar senare så går rösten över till den när man klickar på den knappen.

Sedan borde den bästa kommentaren äras på något sätt, kanske en länk från förstasidan eller något sådant.

Ja, det är ett toppenförslag. Jag röstar för den funktionen.

Och hade möjligheten att rösta funnits så hade min röst för dagens kommentar gått tveklöst gått till Hans. (fast jag är givetvis tacksam för alla andras också och har läst många fler bra bland senaste..;)

I brist på funktionen nu så skriver jag nog ett speciellt tack när jag själv har tiden att klottra ihop åtminstone hälften av raderna i ett mail eller gästbok..

Snälla admin. Kan ni bygga in en sån röstfunktion..

Senast ändrad:
Röd i ansiktet...

Hrrm... sitter här och blir röd i ansiktet efter inläggen från Christer och Lotta... men kul att man indirekt har gett upphov till en bra idé!

Jag tycker alltså att förslaget är bra! Det är ju roligt att kommentera! Eller? När man varit med och kommenterat ett tag så börjar man känna igen namnen på fotografer som lägger in många och bra bilder. Bland dessa finns fotografer som aldrig, eller åtminstone mycket sällan, ger kommentarer till andras bilder eller motkommenterar. Jag har blivit så j-a trött på dessa fotografer... är det så jobbigt att kommentera? Det tycker inte jag - jag tycker det är otroligt givande att fundera kring bilder och sedan försöka tala om vad jag tycker och känner, även om jag inte kan kalla mig expert på något vis. Sådana funderingar kan ta en stund att ta sig igenom och det kan förstås göra att man inte hinner kommentera så många bilder som man skulle ha önskat...

Nu flummar jag ut igen... ville bara säga att funktionsförslaget är väldigt bra. Det kanske inte bidrar till fler kommentarer men det är ett positivt sätt att - utan pekpinnar - påpeka vikten av kommenterandet. För kommenterandet är väl den viktigaste funktionen med FS?

Exempel på bra kommentar!

Här är en länk till en kommentar som jag tycker var jättebra!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=180608&set=lp

Per Fogelberg inleder med rosor och kommer sedan med sakkunnig kritik och förslag på hur bilden skulle kunna ha gjorts bättre. Den här kommentarern skulle jag röstat på som dagens kommentar - om det fanns en sådan funktion.

Varför inte använda den här tråden om ni hittar fler exempel på bra kommentarer som verkligen ger något? Då håller vi tråden levande genom att den finns med i listan över senaste inläggen. Kanske kan vi då påverka kommenterandet så att det blir en hög kvalitet på kommentarerna?

Bra idé.... jag brukar faktiskt lägga ner ganska stor energi när jag kommenterar en bild och det vore kul att få det uppmärksammat.

/Feffe

Re: Röd i ansiktet...

Picture skrev:
När man varit med och kommenterat ett tag så börjar man känna igen namnen på fotografer som lägger in många och bra bilder. Bland dessa finns fotografer som aldrig, eller åtminstone mycket sällan, ger kommentarer till andras bilder eller motkommenterar. Jag har blivit så j-a trött på dessa fotografer... är det så jobbigt att kommentera? med FS?

Nu halkade det in på det igen..Motkommenterandet..
Varför motkommentera om man inte finner bilderna intressanta eller tilltalande..
Fast förslaget är OK..
mvh/Gunte..

Du missförstår mig, Gunte. Jag menade inte att man måste motkommentera. Det jag menar är att det finns medlemmar på FS som bara lägger ut sina bilder och håvar in kommentarer, men som ALDRIG vare sig kommenterar ELLER motkommenterar. Så länge man gör någotdera är det väl ok. Tråkigt när man gör ingetdera. Trist när man lägger ner mycket tid och möda på att - efter bästa förmåga - försöka analysera en bild och ge tips och sedan inte får någon respons ö h t. Var mitt tips något som gick hem? Hade han/hon nytta av det? Hade han/hon tänkt på det?

Envägskommunikation är ingen dialog och jag gillar dialogen eftersom den kan lära mig något.

Bra att du gillar idén, för det gör jag också. Förstår förresten inte varför du reagerar? Du är väl inte den som snålar med kommentarerna?

:eek:)

Tänkte väl det Hans :)
Fast för ordningens skull ska det kanske vara frivilligt i x-ande..
mvh/Gunte..

Picture skrev:
Du missförstår mig, Gunte. Jag menade inte att man måste motkommentera. Det jag menar är att det finns medlemmar på FS som bara lägger ut sina bilder och håvar in kommentarer, men som ALDRIG vare sig kommenterar ELLER motkommenterar. Så länge man gör någotdera är det väl ok. Tråkigt när man gör ingetdera. Trist när man lägger ner mycket tid och möda på att - efter bästa förmåga - försöka analysera en bild och ge tips och sedan inte får någon respons ö h t. Var mitt tips något som gick hem? Hade han/hon nytta av det? Hade han/hon tänkt på det?

Envägskommunikation är ingen dialog och jag gillar dialogen eftersom den kan lära mig något.

Bra att du gillar idén, för det gör jag också. Förstår förresten inte varför du reagerar? Du är väl inte den som snålar med kommentarerna?

:eek:)

Jag har upptäckt en del på FS som lagt ut bilder - och som aldrig kommenterat några bilder och ej heller svarat på kommentarer de fått. Det gör mig enbart irriterad. Men, häromdagen bestämde jag mig för att gå ut och kommentera fritt, alltså bilder jag i vanliga fall inte skulle kommenterat, men jag ville komma med lite tips och så (det har ju diskuterats i tidigare forum att vi minsann ska börja kommentera bilder som inte fått några kommentarer ALLS och hjälpa de som är nybörjare o s v) men när man väl gör det... ingen som helst motreaktion. Men men, så är det ibland.

Mina rader kanske inte hör hemma här, vad vet jag. :)

Klart de kan höra hemma här, Malin! Jag tycker det här är en viktig diskussion. Visst ska man kommentera fritt och det kan vara lärorikt att kommentera bilder som man normalt sett inte skulle kommentera. Jag håller (som du kanske förstått) med dig om att det är skittrist med medlemmar som aldrig kommenterar. Jag kommenterar inte deras bilder längre. Det hindrar mig ju inte att ändå kommentera bilder som jag normalt inte skulle kommentera.

Tänk att jag lyckades få med ordet kommentera sju gånger (nu åtta) i så lite text! :eek:)

Senast ändrad:
Jag är relativt ny på FS, har varit aktiv i ca 4 månader. Det verkar som om kommenterandet håller på att avta. Statistiken säger så.

Några tankar. Jag vill skilja på att ge och att få kommentarer. När man ger något så innebär det att man inte förväntar sig någon motprestation.
Ett tack eller någon form av feedback känns väl bra för då märker man att fotografen har tagit emot kommentaren.
Utbyteskommentarer, kompiskommentarer, kompensationskommentarer, "ge till någon som inte fått någon kommentar än"-kommentarer tycker jag känns krystat. Likaså att undvika en bild som man spontant känner för att kommentera men ändå inte gör det, t.ex för att fotografen inte själv ger många eller få kommentarer. Det är lika krystat det.

För min del blir det nu efter en inkörningsperiod kommentarer på bilder som jag spontant upptäcker eller känner för. Jag kan hitta dem slumpvis eller efter olika sökkriterier. Kanske söker jag på fotografer jag känner igen, tittar tillbaks på de som kommenterat mina bilder eller annat.

Det spontana kan vara att jag ser något förslag till förbättring eller vilket kanske är vanligast att jag gillar bilden av någon anledning.

Usch vad jag blir omständig och långrandig...

"Dagens kommentar" tycker jag är ett bra förslag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar