Snokat runt lite; Det ska finnas två Vivitar ringblixtar - 6000 AF & 8000 AF, men jag hittar nada på vivitar.com. De finns listade på c-net.com, men länkarna fungerar inte därifrån.
Jag har ett avsomnat projekt som jag kanske ska återuppliva - ringbelysning mhja LED. Det mesta är ritat och klart, sånär som infästningen till objektivet. Det finns objektivringar för 118:-/st till Sigma EM-140 DG Macro i följande mått 52, 55, 58, 62, 67, 72 & 77mm, vilket gör att det känns rätt naturligt avv använda dessa. Återstår i så fall att lösa själva kopplingen till ringarna.
Drivning mhja 12V 12 Ah slutet bly-syra batteri över en reglerings- och distri- butionslåda för steglös reglering av vardera sex paneler med LED. Denna låda är ännu inte konstruerad. Jag är inte tillräckligt duktig på diskret elektronik för att konstruera den själv, men jag kan speca ( som PTOEM ) vad och hur den ska göra som <Black Box>.
Jag har gjort en mock i HD-skum och en tidig prototyp i akrylplast med sex paneler på kretskort. Är det fler intresserade, så kan vi dela upp arbetet och blir vi tillräckligt många kan vi kanske lägga ut tillverkning av kretskort, paneler och akrylringen till en rimlig kostnad.
Antalet LED är ett personligt val och kan i mitt utförande varieras; tre, sex, nio eller tolv per panel. Andra antal är också möjliga, men inte i samma enkla kon- struktion. Fullt bestyckade ( sex x tolv LED ) ger belysningen 2,25 Megacandela för under SEK1000 i LED. Totalpris bör stanna under SEK2500. Nå'n som kan översätta 2,25 MCd till W, eller GN?