Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens blixtfråga: K-M A2 (blixt?)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej
någon som vet vilka externa blixtar som
fungerar till K-M A2?
är det bara (D)-blixtarna eller funkar även t ex 3600 Hs och 5400 HS? Och ännu äldre?

mycket tacksam för svar.

ok, kände på mig det,
fast grejen är att jag använder 3600 HS(D) samt 5400xi (ursäkta om siffra är fel nånstans) till Dynax 7D och den jag föredrar är faktiskt den senare, trots avsaknad av full automatik. Gillar verkligen när man själv har full kontroll över blixten och får mycket bättre resultat en 5400xi-blixten än med 3600 HS(D) som saknar manuella inställningar,
dock förmodar jag att detta är en annan diskussion, kanske.

OK

Följande fungerar med KM A2;
Metz 54 MZ-4i Digital
Sigma EF-500 DG Super II
Sigma EF-500 DG Super
Sony HVL-F56AM
Minolta 5600 HS(D)
Sony HVL-F36AM
Minolta 3600 HS(D)
Minolta 2500 HS(D)
som ADI blixt

och
Cullmann 34af digi
Sigma EF-500 DG ST II
Sigma EF-500 DG ST
Minolta 5400 xi
Minolta 5400 HS
som manuell blixt

detta med massor av reservationer - ;-)
det finns sannolikt en hel radda till, men
detta är vad jag kan komma på i all hast.

bra inlägg Lennart,
för tyvärr är det många
som tror att BARA Minoltas/Sonys (D)-blixtar fungerar med A2/A200; Dynax 5d,7d och så vidare.
enligt mig har man fler möjligheter med en forntida proffsblixt, alltså 5400xi eller 5400HS än med (D)-versionernas budgetvarianterna.
5400xi är för övrigt en bra blixt som man kan fynda billigt här och där, köpte själv min för 300 kronor.

Dessutom passar Minolta Macro Twin Flash och Ring Flash samt Sony Twin Flash.

För övrigt har väl A2 en PC-kontakt och då funkar vilken blixt som helst som har någon form av sladd med PC-kontakt samt alla nyare blixtar med vanlig fot tillsammans med adapter FS-1200.

Här måste dock ett varningens finger höjas eftersom en del äldre blixtar har en hög tändspänning som kan förstöra kameran.

ja, A2 har PC-kontakt,
för övrigt rekommenderar jag verkligen A2 som "semester" eller reservkamera. Skrev om detta i annat inlägg här, men kan nämna det igen, mycket trevlig liten kamera och jag skulle hellre rekommendera denna kamera på en längre semesterresa än att köpa ett 28-200-objektiv (som i och för sig är billigare, men ändå.)
---
och förresten - var hittar man macro-blixtar? Verkar vara hopplöst. Finns det inte ens "pirat"-macroblixtar som funkar hyggligt? Letar och letar, utan resultat.

Sigma har annonserat att de ska utveckla sin EM-140 DG Macro för Pentax och Sony, men något release-datum är inte satt. Den kommer sannolikt att kosta SEK3400 och ha full automatik. Tyvär är det inte en "äkta" ringblixt utan en twin maskerad med ett runt hus täckt av en opak plastskiva. I reflexer syns tydligt att det är en twin-blixt.

Makro är ju en manuell sysselsättning och att köra manuella blixtar är inget att pipa om tycker jag. Det finns några pirater, vars kvalitet och prestanda jag inte kan uttala mig, ex.vis

Phenix PH480H hos Photax

Snokat runt lite; Det ska finnas två Vivitar ringblixtar - 6000 AF & 8000 AF, men jag hittar nada på vivitar.com. De finns listade på c-net.com, men länkarna fungerar inte därifrån.

Jag har ett avsomnat projekt som jag kanske ska återuppliva - ringbelysning mhja LED. Det mesta är ritat och klart, sånär som infästningen till objektivet. Det finns objektivringar för 118:-/st till Sigma EM-140 DG Macro i följande mått 52, 55, 58, 62, 67, 72 & 77mm, vilket gör att det känns rätt naturligt avv använda dessa. Återstår i så fall att lösa själva kopplingen till ringarna.

Drivning mhja 12V 12 Ah slutet bly-syra batteri över en reglerings- och distri- butionslåda för steglös reglering av vardera sex paneler med LED. Denna låda är ännu inte konstruerad. Jag är inte tillräckligt duktig på diskret elektronik för att konstruera den själv, men jag kan speca ( som PTOEM ) vad och hur den ska göra som <Black Box>.

Jag har gjort en mock i HD-skum och en tidig prototyp i akrylplast med sex paneler på kretskort. Är det fler intresserade, så kan vi dela upp arbetet och blir vi tillräckligt många kan vi kanske lägga ut tillverkning av kretskort, paneler och akrylringen till en rimlig kostnad.

Antalet LED är ett personligt val och kan i mitt utförande varieras; tre, sex, nio eller tolv per panel. Andra antal är också möjliga, men inte i samma enkla kon- struktion. Fullt bestyckade ( sex x tolv LED ) ger belysningen 2,25 Megacandela för under SEK1000 i LED. Totalpris bör stanna under SEK2500. Nå'n som kan översätta 2,25 MCd till W, eller GN?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto