Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagens bästa naturbild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EOS 30D, Canon EF 100mm/2.8 macro USM
[ 1/50 s . f3.5 . ISO 100 . 100.0 mm . frihand ]
 

Bilagor

  • 060619_yellow.jpg
    060619_yellow.jpg
    72.8 KB · Visningar: 537
Skraken är en hejare på att fiska. Här med en hygglig abborre.
 

Bilagor

  • dsc_0469.jpeg.jpg
    dsc_0469.jpeg.jpg
    89.7 KB · Visningar: 654
Sabud skrev:
Skraken är en hejare på att fiska. Här med en hygglig abborre.
Intressant bild, först tyckte jag det var dålig skärpa i den och tyckte inte det var något speciell. Något höll mig dock kvar vid den och ju längre man tittar på den - ju häftigare är den. Lite actionbild av det - ser ut lite som att skraken simmar på och fightas med borren i lite lätt uppström, men gissar att det snarare är lite vågrörelser än en ström? När jag tittat en stund - bra bild!(ps: av nyfikenhet: vad har du för bländare/slutartid?)
 
Bild från i dag.

Den här skrattmåsen ser ut att ha fixat middagen.

Dessvärre var bytet något för stort så måsen lyckades inte svälja firren.

En gråtrut visade sedan hur det skulle gå till.
 

Bilagor

  • dsc_0030.jpeg.jpg
    dsc_0030.jpeg.jpg
    87.2 KB · Visningar: 646
Newman75 skrev:
(ps: av nyfikenhet: vad har du för bländare/slutartid?) [/B]


Du har rätt i att det var ganska mycket action. Skraken försökte simma ifrån två kompisar samtidigt som den stöddiga abborren var ganska bångstyrig.

Vattendraget är lite strömt. Tog ett tiotal bilder på händelsen varav flertalet var betydligt mer action än den här. Dessvärre oskarpa i det svaga ljuset.

Inställningar
1/40s
4,8
400 ISO
340mm (510)

Här är en annan (1/30s)
 

Bilagor

  • dsc_0472.jpeg.jpg
    dsc_0472.jpeg.jpg
    85.7 KB · Visningar: 639
Sabud skrev:
Du har rätt i att det var ganska mycket action. Skraken försökte simma ifrån två kompisar samtidigt som den stöddiga abborren var ganska bångstyrig.

Vattendraget är lite strömt. Tog ett tiotal bilder på händelsen varav flertalet var betydligt mer action än den här. Dessvärre oskarpa i det svaga ljuset.

Inställningar
1/40s
4,8
400 ISO
340mm (510)

Här är en annan (1/30s)
Tack, bra action i den också!
 
Solens nedgång

Idag blir det nog inte så mycket fotat (Fotbolls VM ikväll...) Mitt bidrag idag blir från igår kväll när solen gick ner på Signö i Roslagen.
 

Bilagor

  • solens-nedgång.jpg
    solens-nedgång.jpg
    95.2 KB · Visningar: 618
johanlind skrev:
Det är en (blå) jungfruslända. Grymt snygga sländor som lever vid fina rinnande vatten och flyger ganska fjärilslikt.
mvh/johan

Tackar Johan. Det är alltid kul och lärorikt att få veta vad man fotar när man är osäker. Jag håller med dom var grymt snygga och någon sorts blandning mellan Slända och Fjärill Mvh Kjele
 
Re: Solens nedgång

Ramstacity skrev:
Idag blir det nog inte så mycket fotat (Fotbolls VM ikväll...) Mitt bidrag idag blir från igår kväll när solen gick ner på Signö i Roslagen.

Jag tänker tvärtom... det kommer att vara sååå lugnt och skönt ute i naturen ikväll eftersom alla andra tänker sitta hemma i soffan... :)
 
Re: Re: Solens nedgång

Anders Östberg skrev:
Jag tänker tvärtom... det kommer att vara sååå lugnt och skönt ute i naturen ikväll eftersom alla andra tänker sitta hemma i soffan... :)
Jag skrev fel
"det blir nog inte så mycket fotat för mej idag..."
ska det var. Även om det är en del som följer fotbollen så är det långt ifrån alla. Hoppas att du får en lugn och skööön kväll i naturen i kväll. Mvh Kjelle
 
Re: Re: Re: Solens nedgång

Ramstacity skrev:
Jag skrev fel
"det blir nog inte så mycket fotat för mej idag..."
ska det var. Även om det är en del som följer fotbollen så är det långt ifrån alla. Hoppas att du får en lugn och skööön kväll i naturen i kväll. Mvh Kjelle

Det började regna och ljuset försvann pga molnen, så jag fick åka hem... så det blir visst fotboll ändå... Tack i alla fall. :)
 
Hagtornsfjäril på ängshavre

Äntligen lite moln, så det överhuvudtaget är nån poäng med att ta ut kameran! Och midsommarvädret ser ju oxå lovande ut.. ;)

/Per

(större)
 

Bilagor

  • hagtornsfjäril_forum.jpg
    hagtornsfjäril_forum.jpg
    57 KB · Visningar: 453
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.