Annons

Dagens bästa naturbild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytt försök julaftons morgon

Förlåt! 1:a gången det här. Hoppas det går bättre nu.
 

Bilagor

  • julafton-06sol.jpg
    julafton-06sol.jpg
    56.4 KB · Visningar: 570
Var ute och gick med hunden idag. Blev inte så mycket fota. Men detta blev den bästa bilden, men dock blev den inte så bra som jag ville.. jag var lite skakis och så, så skärpan blev inte allt för bra.
 

Bilagor

  • gran012.jpg
    gran012.jpg
    23 KB · Visningar: 489
Per skrev:
Bra fråga, jag tror att det var resterna av någon slags puppa, en cm stor ungefär.

/Per

Puppor skapas av insekter, här har ett helt annat djur varit i farten. Det är en ägg- och barnkammare för en Agroeca-spindels avkomma.
Jag har mig veterligt aldrig lyckats se själva spindeln (en nattjägare), men sådana här äggsäckar hittar jag då och då i skogen bakom huset. Dom finns i två varianter; helvita - eller maskerade som på Pers bild
 
layman skrev:
Puppor skapas av insekter, här har ett helt annat djur varit i farten. Det är en ägg- och barnkammare för en Agroeca-spindels avkomma.
Jag har mig veterligt aldrig lyckats se själva spindeln (en nattjägare), men sådana här äggsäckar hittar jag då och då i skogen bakom huset. Dom finns i två varianter; helvita - eller maskerade som på Pers bild

Intressant - stort tack för det!

/Per
 
vackert väder idag, inte en kotte ute o fotade men jag fotade en kotte...
 

Bilagor

  • kottarmini2304.jpg
    kottarmini2304.jpg
    29.7 KB · Visningar: 749
layman skrev:
Puppor skapas av insekter, här har ett helt annat djur varit i farten. Det är en ägg- och barnkammare för en Agroeca-spindels avkomma.
Jag har mig veterligt aldrig lyckats se själva spindeln (en nattjägare), men sådana här äggsäckar hittar jag då och då i skogen bakom huset. Dom finns i två varianter; helvita - eller maskerade som på Pers bild
Thomas, jag tycker du vet aaaaalldeles för mycket om spindlar! ;o)))

En god fortsättning på det nya året tillönskas er alla!
 
Det är så man kan tro de faktiskt, himla blank yta.

Här kommer en bild på vinternagelskivling. Slutar inte växa förrens temperaturen kommer ner under -5 så i vinter har den inte haft några svårigheter.
 

Bilagor

  • dscf0515.jpg
    dscf0515.jpg
    81.8 KB · Visningar: 642
Sedell skrev:
Sporsäck.
Någon som vet vad mossan/laven heter?

Din sporsäck var en riktig luring. Ser ju inte ut som någon mossa jag sett eller hört talas om (vilket dock inte säger så mycket). Men nu ser jag varför; sporsäcken är ju iklädd en stor vattendroppe. Snyggt fångat!!!
Det gör nog att vi kan sortera bort de biologiska sensationerna och de exotiska arterna. Kanske vi i stället hamnar nere bland en klassiker som husmossan?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.