Annons

DA35, DA21 eller FA35??

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Halloj igen... Nu är jag farten igen med min objektivköparångest. :) Många turer fram och tillbaka. Men nu tror jag att jag kommit till insikt.

Då jag har ett begagnat 28-80 (någon av modellerna) på gång (hoppas det kommer snart!) så börjar jag med att köpa DA*50-135. Det är objektivet vars brännvidd jag oftast använder - speciellt utomhus (därav vädertätningsbehovet).

Dock så är jag sugen på ett fast nättare ljusstarkt inomhusobjektiv i form av pannkaka eller tjock pannkaka. :)

De som är mest intressanta är:

DA 35/2.8 Macro (+ för macro. Lliiite - för "bara" 2.8 om man jämför med FA't nedan)
FA 35/2.0 (+ för ljusstyrkan.)
DA 21/3.2 (+ för brännvidd och storlek. Liite - för ljusstyrkan)

För användning av snapshot-bilder då man sitter nära objektet (max 1 m) och inte kan backa. Närgränsen på dessa är ju bra (max 30cm) så jag borde kunna klara mig med dessa brännvidder. Eller vad tror ni? Det mest ekonomiska och användbara är väl egentligen att köpa en zoom med fast 2.8. Men jag är sugen på ytterligare en fast kompis till mitt 50/1.4.

Fråga 1.
Klarar man sig med någon av dessa brännvidder för motiv på max 1-2 m - säg att motivet är en person. Får man till en halvkropp? (Kan ju testa detta när jag kommer hem men det är många timmar tills dess så jag frågar er när jag ändå är igång). :)

Fråga 2.
Vilken av dessa skall man välja? Tror jag är mest sugen på DA 35mm macro (för att jag inte har ett macro) men det är väl lika bra till icke-macro-foto, typ landskap osv?

----
Om det är intressant så har jag idag följande optik i min väska och inget planeras at säljas (förutom ev. Samsunget)
DA18-55, FA50/14, Samsung 50-200 samt ett 28-28 på ingång
Efter köpet så kommer ett DA*50-135 läggas till samt någon av de ovanstående.

EDIT: Nu ser jag att prisskillnaderna i USA är stooora. DA35 kostar samma som här medans FA35 och DA21 är ca 2000 kr billigare styck än i Sverige. :O
 
Senast ändrad:
Nu har jag läst lite och det verkar som att alla 3 är riktigt bra. Kanske är 35'orna mest populära.

Mitt problem just nu är DA35'an leder lite men då den kostar ~4000 så måste jag ändå tänka mig för. En ljusstark normalzoom vill jag ju ha (har ju planerat att köpa 16-50 nästa år) men så finns ju Sigma 18-50EX macro till ungefär samma pengar som ett DA35. Närgränsen är lika bra så det är egentligen "bara" storleken på objektivet som gör skillnaden. Frågan är nu hur jag skall kunna köpa DA35'an utan att få ångest då jag kan få Sigmat för samma pengar... Någon som har några bra anledningar till varför man skall välja DA35 framför ett mer användbart 18-50??

De anledningarna jag kan komma på är främst storlek samt andrahandsvärde. Jag inbillar mig att om 20 år så kan man fortfarande få lite pengar för DA35'an medans Sigmat snarare finns i soptunnan eller längst ned i ens väska. Inbillar jag mig helt tokigt?
 
Minns inte på rak arm, men klarar DA35 fullformats sensor? Om den inte gör det så blir nog andrahandsvärdet lidande om x antal år. Jag kan ju ha tokfel, men jag tror att även Pentax kommer tvingas in i den fåran, om inte annat för att alla andra går dit.
 
35an lär även vara skarpare med färger mer trogna Pentax. Skulle tro att bokeh är bättre på 35an också.
 
Gimbal skrev:
Minns inte på rak arm, men klarar DA35 fullformats sensor? Om den inte gör det så blir nog andrahandsvärdet lidande om x antal år. Jag kan ju ha tokfel, men jag tror att även Pentax kommer tvingas in i den fåran, om inte annat för att alla andra går dit.

Inga DA kan väl FF? APSC-formatet kan ju inte läggas ned helt... med tanke på DA*?
 
Med DA 35 Macro kan man krypa så nära motivet att det tar i det inbyggda motljusskyddet (som kan skjutas in), det ger 1:1 avbildningsskala medan Sigmat ger 1:3 så vitt jag vet. Så DA 35:an är mer macro. Sedan så är ju DA 35:an gjord för högsta prestanda på korta avstånd, till skillnad från Sigman som är mer allround och gjord för högsta prestanda på oändlighet (som de flesta objektiv är). DA 35:an är byggd helt i metall, även objektivlocket är metall (och har en insida av mjuk plysh).

Några bilder...
http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/2713120325/sizes/l/

http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/2713119733/sizes/l/

http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/2713932756/sizes/l/

http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/2713932654/sizes/l/in/set-72157594542402116/

Sen på din fråga om man kan ta halvbild med 35 - ja visst. Det är ju bara att flytta kameran närmare motivet. Det går ju att ta en halvbild med vidvinkel (18) om man vill det... :)
 
Gimbal skrev:
Minns inte på rak arm, men klarar DA35 fullformats sensor? Om den inte gör det så blir nog andrahandsvärdet lidande om x antal år. Jag kan ju ha tokfel, men jag tror att även Pentax kommer tvingas in i den fåran, om inte annat för att alla andra går dit.
- Vissa gör det. I alla fall enligt den här sidan
 
Gimbal skrev:
Minns inte på rak arm, men klarar DA35 fullformats sensor? Om den inte gör det så blir nog andrahandsvärdet lidande om x antal år. Jag kan ju ha tokfel, men jag tror att även Pentax kommer tvingas in i den fåran, om inte annat för att alla andra går dit.

Nu kommer ju inte APS-C att läggas ner bara för att det görs 24x36 kameror. Lika lite som mellanformatet dog på grund av 24x35 kameror på filmtiden. Det finns utrymme för både 24x36 och APS-C och det är den framtiden som de flesta tillverkare satsar på. 24x36 digitalt har ersatt gårdagens mellanformat (såg en siffra på att det säljs endast 6 000 mellanforamtskameror per år runt om i världen därför att tidigare mellanformatsfotografer kör 24x36 digitalt) och APS-C ersätter gårdagens 24x36 för film.

Det finns ingen konflikt i att göra 24x36 och APS-C. Det finns ingen tillverkare som har övergivit APS-C och enbart satsar på 24x36 och det kommer troligen inte att hända heller. Så både 24x36 och APS-C är här för att stanna.
 
Tänk på att 35 mm ger ett ganska snävt utsnitt på 1 meters håll. Brännviddsförlängningen gör att det nog blir svårt att få till en "halvkropp" utan att lämna soffan! På 2 meter kan det nog fungera.
 
mankepanke skrev:
Tänk på att 35 mm ger ett ganska snävt utsnitt på 1 meters håll. Brännviddsförlängningen gör att det nog blir svårt att få till en "halvkropp" utan att lämna soffan! På 2 meter kan det nog fungera.

Hmm... jag tänker mig snarare i en trång båt eller 1m från någon på ett tåg eller liknande. Gånger som man kanske inte kan flytta på sig. Får testa 35mm på 1m avstånd när jag kommer hem. Om inte någon råkar ha någon "nära in på" snapshot tillgänglig? :)

Förresten, halvkropp är nog att ta i... bröstkorg och upp då? :)
 
snysop skrev:
Hmm... jag tänker mig snarare i en trång båt eller 1m från någon på ett tåg eller liknande. Gånger som man kanske inte kan flytta på sig. Får testa 35mm på 1m avstånd när jag kommer hem. Om inte någon råkar ha någon "nära in på" snapshot tillgänglig? :)

Förresten, halvkropp är nog att ta i... bröstkorg och upp då? :)

- Den här bilden är tagen med en 35mm från sittplatsen tvärs över på tåget. Är det såna utrymmen du tänker dig skulle jag rekommendera DA21. Då kommer du
så här nära

Med det sagt: jag väljer med fördel min 35mm för halvkropp när jag kan röra mig fritt runt motivet. Vilken mm man ska ha tycker jag beror mest på hur nära modellen man vill vara.
 
jido skrev:
- Den här bilden är tagen med en 35mm från sittplatsen tvärs över på tåget. Är det såna utrymmen du tänker dig skulle jag rekommendera DA21. Då kommer du
så här nära

Med det sagt: jag väljer med fördel min 35mm för halvkropp när jag kan röra mig fritt runt motivet. Vilken mm man ska ha tycker jag beror mest på hur nära modellen man vill vara.

Jimmy, Tack för exemplena! Väldigt fina bilder och det är liknande som din tågbild jag vill ta. Tvärs över tågsätet funkar bra för mig.


Nu står det mellan DA35 och FA35... I USA så kostar DA35 lika mkt som här, medans FA35 bara kostar ca 1800 kr.

35'an har macro och det skulle vara kul - det har jag inte idag. Plus att närgränsen är kortare.

Men till 2000 kr skillnad??? Får sova på saken. 2 butiker här hemma har DA35 på lager... frestande!!!
 
snysop skrev:
Innebär detta att den är sämre på längre avstånd/oändlighet?

Teoretiskt ja, men inget som jag har upplevt i praktiken. Men så tar jag extremt sällan bilder på oändlighet. De flesta av mina bilder är tagna innan oändlighetsläget - även mina landskapsbilder brukar vara inställd på fokus typ 10-20 meter. Har jag på oändlighet blir det ju en lång sträcka i bilden som är oskarp.

Jag har hellre ett objektiv som är skarpt från närgränsen till nästan oändlighet, än ett objektiv som är suddigt på närgränsen och skarpt på oändlighet, när jag inte använder oändlighet.
 
snysop skrev:
35'an har macro och det skulle vara kul - det har jag inte idag. Plus att närgränsen är kortare.

Men till 2000 kr skillnad??? Får sova på saken. 2 butiker här hemma har DA35 på lager... frestande!!!

DA 35:an är byggd helt i metall och har QuickShift fokus. Även inbyggd motljusskydd (i metall) och objektivlock av metall. Den har en riktigt räfflad fokusring.

FA 35:an är delvis byggd i metall och delvis i plast. Den saknar QuickShift fokus och objektivlocket är flibbel-flabbel gummi. Fokusringen är plast utan räfflor.

DA 35:an har lägre utväxling på fokus, för att ge högsta precision vid manuellt fokus. FA 35:an har högre utväxling. Detta innebär att mellan närgränsen till oändlighet så är det mycket vridande på DA 35:an, vilket ger långsammare autofokus på kortare avstånd. Däremot, på längre avstånd så är det högre utväxling så för normalt fotograferande så har DA 35:an normal hastighet på autofokusen.

Men om du inte behöver ett makro så är det ju onödigt att köpa DA 35:an.
 
Hittade en käck liten tråd: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=28793435

Här så är det stor skillnad mellan DA35 och FA35 på 2.8. Vilket inte är så konstigt som de skriver eftersom det är DA35'ans största bländare.

Men. För mig så är nog detta lite avgörande. Det hade varit käckt med ett macro - då jag inte har något idag. Men jag vill hellre ha ett bra allroundobjektiv som kan leverera bra bilder i 2.8 så faktiskt väljer jag FA35:an! Puh! Känns skönt att ha det avklarat. :) Nu är det nog dags att snacka med polaren för beställningen. :) Wee! :)
 
Näpp! Jag ger upp. Nu ser jag att det ev. kommer komma en DA*30 SDM... Den väntar jag på.

*EDIT* ...tror jag. Den kommer säkert kosta uppåt en 5000 kr och det är det inte värt för mig. Hmm...
 
Men då borde du inte titta på 16-50 f/2.8 eller 18-50 f/2.8 heller för de, i likhet med de allra flesta objektiv på marknaden, behöver bländas ner 1 - 2 steg för att ge sitt bästa. Största bländaröppningen är svagheten för de allra flesta objektiv.

Optimal bländare på DA 35:an är f/4, vilket är ovanligt lågt med tanke på att största bländaren är f/2.8. FA 50 f/1.4 har också bästa bländaren f/4. Tittar vi på Photozones test så är f/4 även bästa bländaren på FA 35:an, trots att den är ett steg ljusstarkare. Så DA 35:an behöver man inte blända ner lika mycket som andra objektiv för att nå bästa bländaren.

Men det är främst kantskärpan som faller på f/2.8 tycker jag, inget problem när man fotar blommor eller porträtt där det viktigaste är i centrum av bild och man väljer stor bländaröppning för att få oskärpa runtom. Och jag tycker DA 35:an är ett bättre allroundobjektiv än FA 35:an eftersom FA 35:an inte klarar macro och därmed är det ju mer begränsat än DA 35.an som klarar det som FA 35:an klarar + att det är macro.

Och kom ihåg - DA 35:an är på intet vis dålig på f/2,8. Den är bra på f/2,8 och bäst på f/4.

Till hösten ersätts FA 35:an av DA 30 - lansering blir troligen på Photokina mässan.
 
snysop skrev:
Näpp! Jag ger upp. Nu ser jag att det ev. kommer komma en DA*30 SDM... Den väntar jag på.

*EDIT* ...tror jag. Den kommer säkert kosta uppåt en 5000 kr och det är det inte värt för mig. Hmm...

Inget vet priset på DA 30:an idag, men det blir ju vädertätat, har QuickShift och SDM, och landar troligen på f/1.4.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.