Annons

Vad gör jag för fel - svårt ljusförhållande i naturen

Produkter
(logga in för att koppla)
Har prövat båda och RAW såväl som JPG är så gott som lika utfrätta. RAW formatet har inte kunnat rädda de bilderna. Bäst då med en bild till JPG eller RAW med exponering utgående från högdagrarna.
 
Har prövat båda och RAW såväl som JPG är så gott som lika utfrätta. RAW formatet har inte kunnat rädda de bilderna. Bäst då med en bild till JPG eller RAW med exponering utgående från högdagrarna.
Jag vet ju inte hur illa exponerade dina bilder är, men själv har jag ett antal där det är precis som jag beskrev. Och om man skulle exponera efter högdagrarna (vilken man givetvis inte alltid riktigt hinner kolla) så måste man istället lyfta resten av bilden ett eller ett par steg. Då ser det förfärligt ut i jpg men alldeles okej i raw.
 
Har prövat båda och RAW såväl som JPG är så gott som lika utfrätta. RAW formatet har inte kunnat rädda de bilderna. Bäst då med en bild till JPG eller RAW med exponering utgående från högdagrarna.

du har ca 1-2 steg tom mer att jobba med beroende på klippning och estimering pga vilken eller vilka kanaler som klipper jämfört med en jpg

denna bild tog jag för några minuter sedan för att illustrera skilnaden mellan raw och jpg , qp kort och två steg överexponering, 5dmk2 RAW +JPG
Raw till vänster och högdagern injusterad, jpg till höger, du kan inte på något sätt rädda informationen i JPG bilden då den är klippt ovan 255
 

Bilagor

  • raw.jpg
    raw.jpg
    44.9 KB · Visningar: 142
Senast ändrad:
Överst Raw och justering -2steg i CR se histogrammmet,

JPG samma exponering (JPG+RAW 5dmk2) se histogram, klippta värden och kan ej återskapas
 

Bilagor

  • +2steg raw.jpg
    +2steg raw.jpg
    51.7 KB · Visningar: 138
  • +2steg.jpg
    +2steg.jpg
    54.6 KB · Visningar: 136
Med Raw har man mycket större chans att återge en felaktig överexponerad bild, hur noggrann färgestimeringen kan bli beror på hur klippningen sker.
 
Problemet i försvaret av RAW gentemot JPG är att man på förhand har avgjort att resultatet skall vara till RAW:s fördel. Man kan liksom inte rada upp fördelar och nackdelar och utvärdera. Man kan också lätt få den uppfattningen att Photoshop är ett uruselt program för hantering av jpg. När man sedan försvarar RAW börjar man med ett par stegs felexponering. Rekommenderar att vännerna lär sig fota i JPG. Ni får ju det att låta som att slarviga fotografer håller sig till RAW-formatet. Man behöver liksom inte bry sig då. Allt går ju att justera dubbelt upp i efterskott med RAW. Har fotat år och dagar i RAW, men inte har formatet räddat dåliga bilder.
 
Problemet i försvaret av RAW gentemot JPG är att man på förhand har avgjort att resultatet skall vara till RAW:s fördel. Man kan liksom inte rada upp fördelar och nackdelar och utvärdera. Man kan också lätt få den uppfattningen att Photoshop är ett uruselt program för hantering av jpg. När man sedan försvarar RAW börjar man med ett par stegs felexponering. Rekommenderar att vännerna lär sig fota i JPG. Ni får ju det att låta som att slarviga fotografer håller sig till RAW-formatet. Man behöver liksom inte bry sig då. Allt går ju att justera dubbelt upp i efterskott med RAW. Har fotat år och dagar i RAW, men inte har formatet räddat dåliga bilder.

du menar att du överlåter bildens framkallning till ett antal programmerare hos kameratillverkaren och deras valda parametrar i kameran =jpg

med raw så styr DU över bildresultatet, krävs lite träning och kunskap

du eftersökte fördelen med raw se ditt eget inlägg 21 , jag visade skilnaden vad det gäller en överexponerad bild som går att rädda/återge betydligt bättre om man använder Raw istället för jpg
 
Senast ändrad:
För att få lika bra framkallningsresultat som kameratillverkarens program åstadkommer blir det till att jobba på en hel del. Det lilla, som sedan fattas i jpg:en är lätt fixat. Inte är det så skrämmande med jpg som en del vill tro.
 
Karl: Att dina Bilder blir lika bra med Jpeg som med RAW beror kanske på att du inte fotar i några särskilt komplicerade situationer?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.