Annons

D90 vädertätning

Produkter
(logga in för att koppla)

ÅkeChristian

Aktiv medlem
Hej!

Hur pass vädertätad är D90 egentligen? Är den bra eller dålig eller rent av mycket dålig?
Skall till Azorerna och där lär luftfuktigheten vara extremt hög. Tycker att kameran borde klara av det utom t.ex. vid sådana tillfällen och platser där det kan vara väldigt disigt.
Eller var skall man sätta gränserna? Helst skulle jag vilja slippa ha den i plastpåse i 14 dagar. Väskan och försiktighet borde räcka långt.

//Christian
 
Hur pass vädertätad är D90 egentligen? Är den bra eller dålig eller rent av mycket dålig?
Skall till Azorerna och där lär luftfuktigheten vara extremt hög.
Det spelar nog ingen roll hur "vädertätad" en kamera är, så lufttät att inte vattenånga kan ta sig in tror jag inte att någon är.

Att fotografera på Azorerna med en vanlig dslr, t ex D90, är knappast något problem.
 
Största risken med att ha kameran i hög luftfuktighet och relativt varmt klimat är att man kan få svamp i objektiv/kamera. Rent elektriskt/mekaniskt kommer det sannolikt inte att innebära några problem så länge du inte befinner dig på VÄLDIGT varma platser.
 
Har ganska nyligen kommit hem från Amazonas, treriksröset mellan Paraguay, Brasilien och Argentina. Besökte bland annat det stora vattenfallet vid Iguazu, dessutom en dag när det regnade 70mm på dagen.

Min D90 överlevde bra, trots att det var så stora vattenmängder från alla håll att om man höll kameran riktad uppåt i mer än ett par sekunder fick man HÄLLA ut pölen som bildats i motljusskyddet sen.

Problemen brukar dyka upp dagarna efter - har man tur är det bara lite imma på insidan av skyddsglaset över displayen, har man otur dör kameran tillfälligt av kondensen som bildas innaför skalet när man går aircon > 30º utetemperatur dagarna efter.

Är det "bara" hög luftfuktighet som oroar - tänk då på att inte snabbkyla kameran när du kommer hem på kvällen. Bara slå en tröja om den eller nåt när du kommer in på hotellrummet. Luftfuktighet i sig självt är inget farligt - men kondens kan ställa till det en del.

Det beror mycket på vilka objektiv du använder, och HUR du hanterar kameran. Jag rekommenderar inte objektivbyte i regnstorm om du inte har en medhjälpare.

Lit roligt kan man nämna vid sidan av att en Oly E-3 (som det skryts med ska vara något av det mest vädertätade som finns) och en D3 - iofs med ett taskigt objektiv på! - dog under samma utfärd.
 
Jag tycker D90 är extremt bra vädertätat för normala förhållanden men kompisens D90 pajade under en sådan resa som din. Han hade önskat en D300 som är mera tätad.

Trotts detta skulle jag ändå göra som dig och skydda D90 mera så kommer det nog att gå bra.

Tack för svaren!
Ska göra vad jag kan för att min D90 inte skall råka illa ut.....

Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.