I P, A och S går det att ställa in "permanent", vet inte hur det är i "auto"-läget.
Korrekt. Och i läge M så är det ju inte så meningsfullt (men skalan i sökaren visas med markering för hur mycket kameran själv tycker att inställd exponering avviker från den "rätta").
När det gälla Auto-läget + alla scen-val (Porträtt, Sport, Landskap, Macro etc.), är det annorlunda. Det är dock lite olika mellan olika kamerafabrikat. Tyvärr använde jag inte några av dessa auto-lägen när jag kollade Nikon så därför kan jag inte svara på det, men jag har sedan kollat hur det ligger till med Canon och Sony.
Ifall man ställer in Auto eller ett scen-val på en Canon, så upptäcker man att Canon tar detta som bevis på att användaren saknar hjärna - det går i princip inte att ställa in någonting alls! Vare sig exponeringskompensation, gaffling (alternativexponeringar), AF-area, blixtanvändning etc. Det går inte ens att använda RAW(!), bara JPEG.
När det gäller Sony finner man att de har uppfattningen att den användare som ställer in något av auto-lägena trots detta är försedd med hjärna. Dock förväntas man vara lite osäker, och inte komma ihåg vilka inställningar man har gjort. Denna Sonys uppfattning gör att ifall man väljer Auto eller något av scenvalen på en Sonykamera, så går det att ställa in SAMTLIGA parametrar, precis som när man använder något av P, A, S eller M-lägena. Det går alltså att ställa in exponeringskompensation, RAW, etc. etc. MEN så fort man ställer in något annat läge, eller stänger av kameran, så återgår alla inställningar till grundinställningarna.
Till skillnad från P-A-S-M lägena, där alla ens inställningarna ligger kvar även ifall man stänger av kameran, eller växlar fram och tillbaka mellan dessa fyra lägen. Här är det likadant för både Sony och Canon (och säkerligen för trådskaparens D90 också).
En liten skillnad är det dock mellan Canon och Sony i detta avseende (i varje fall när det gäller A200-modellen). En parameter återställs på A200 - ifall man har ställt in 10 sek självutlösare och sedan stänger av kameran, så återställs Drive-moden till normal enbildstagning (däremot inte 2 sek självutlösaren - detta val ligger kvar). Verkar vara vettigt - även en erfaren fotograf kan förstås glömma, och ifall man har gjort detta och sedan sliter upp kameran för att något händer, så blir den ju "låst" i hela 10 sekunder, vilket kan vara en evighet i vissa situationer... 2 sek är ju mera uthärdligt, och det går ju att tänka sig att det finns situationer där detta kan vara fördelaktigt (på Sony får man automatiskt spegellås i 2 sek-läget).
Sammanfattningsvis: I något av P-A-S-M lägena kan du säkert räkna med att ev. exponeringskompensation kvarligger på din D90. Hur det ligger till för Auto eller Scen-val kan du ju enkelt kolla själv. Rapportera gärna detta här - kör Nikon med Sony eller med Canon-filosofi? Förhoppningsvis INTE med Canon-filosofin...