Makten
Aktiv medlem
Om jag tror rätt så handlar det om en RAW-bild, och då kan man oftast backa exponeringen ungefär ett steg och ändå erhålla skapligt korrekta färger och sånt. I en JPG är däremot utfrätta partier oåterkalleligt utfrätta.Men det underliga är ju att det faktiskt fanns täckning i den vita tröjan när man ändrade exponeringen, och detta i samma bild. Alltså räckte DR till hos själva sensorn men bilden förmådde inte av någon anledning att teckna fullt ut på skärmen. Tänker jag fel eller ligger det någonting i detta resonemang. För om kamerans DR inte skulle räckt till borde det ju inte heller komma fram detaljer i det ljusa när bilden "mörkades ned". Det borde således vida PS få ordning på bilden genom att man labbar med två bilder till en.
Det Tore visar i den vänstra bilden är antagligen "default"-inställningarna i råkonverteraren, eller möjligen inställningarna som följde med från kameran, vilka bestäms av vilken bildstil man valt.
Det fina med RAW är att man kan utnyttja sensorns potential mycket bättre, men det kräver också lite mer jobb. Hade han plåtat i endast JPG så hade den utbrända tröjan förblivit utbränd även efter en sänkning av ljusheten i till exempel Photoshop.