Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 har blivit långsam

Produkter
(logga in för att koppla)

njja

Aktiv medlem
Jag har haft min nikon d90 i nästan två år nu, och på senaste tiden har den blivit lite seg och "tveksam" i autofokusen. Detta gäller med alla objektiv jag har, så det är definitivt kamerahuset som spökar.

Det är två fel som främst uppstår;

1. Jag trycker in avtryckaren halvvägs för att fokusera, men inget händer på ca. ½ - 1 sekund. Därefter fokuserar den. Ibland behöver jag lyfta fingret någon gång innan den sätter igång.

2. Fokusen låser sig som den ska (Pipet hörs, om det är aktiverat), men när jag sedan trycker ner avtryckaren helt så exponerar inte kameran. Den lilla pricken nere till vänster i sökaren blinkar som om kameran är upptagen med något, även om det är första bilden i serien. Även här kan det ta flera sekunder och upprepade tryck på avtryckaren innan någon bild tas, t.om. om jag slår över till manuell fokus.

Ibland fungerar allt som det ska, men de gånger detta händer missar jag ofta "Ögonblicket". Eftersom jag ska fotografera bröllop i sommar känns det viktigt att få bukt med detta. Är det någon som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand!

Niklas
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
2 Du har säkert slagit över till fokusprioritet.
Kameran exponerar inte förrän du har fokus.
Att inte kameran sätter fokus beror väl på 1.

1Låter som glapp/skit i avtryckaren.
 
Hmm. Jag skulle nog börja med att "nollställa" kameran genom att återställa allt till fabriksinställningarna. Låter väl kanske inte som om det skulle vara felet men ändå...
 
2 Du har säkert slagit över till fokusprioritet.
Kameran exponerar inte förrän du har fokus.
Att inte kameran sätter fokus beror väl på 1.

1Låter som glapp/skit i avtryckaren.

Har ej fokusprioritet. Har provat att växla mellan de flesta olika inställningar för fokus, men problemet finns kvar. Kan ju tillägga att jag brukar använda mig utav AE-L/AF-L-knappen för att låsa fokus när det sitter där det ska, och även då strular kameran.

Det "känns" inte som glapp eller skit i avtryckaren, om man kan säga så. Det är liksom samma fördröjningstid ungefär varje gång, och den släpper inte när man ruckar lite på knappen, utan just efter en liten tid.

Det känns ungefär som att mjukvaran i kameran skulle vara seg, ungefär som en dator som behöver formateras om. Men så kanske det inte kan vara?
 
Prova att göra rent kontakterna på objektivet och kameran, fungerar inte det är det förmodligen något som är trasigt.

/Karl

Har varit där och gnuggat lite, men ska ge det ett seriösare försök... Tackar.

Nä koden springer inte saktare...

Nej det låter ju rimligt... Det är bara det att hela kameran känns lite segare än den var från början, det är en liten fördröjning när man bläddrar mellan bilden på den och så. Tack för hjälpen i alla fall.
 
Har varit där och gnuggat lite, men ska ge det ett seriösare försök... Tackar.



Nej det låter ju rimligt... Det är bara det att hela kameran känns lite segare än den var från början, det är en liten fördröjning när man bläddrar mellan bilden på den och så. Tack för hjälpen i alla fall.

Det skulle kunna vara minneskortet som börjar sjunga på sista versen, har du provat med ett annat minneskort?

/Karl
 
Uppdaterat firmware sedan du köpte den?

"Enligt google" så ska det inte finnas någon nyare firmware att uppdatera till. Men nej, det har jag inte gjort. Borde jag prova ändå?

Det skulle kunna vara minneskortet som börjar sjunga på sista versen, har du provat med ett annat minneskort?

/Karl

Jag har två kort jag växlar mellan, köpta samtidigt (det ena använt betydligt mindre än det andra), och problemet är identiskt vilket jag än använder. Tror du ändå att det kan vara korten som spökar? De är väl relativt nya, ungefär ett år, och jag har för mig att jag såg till att det inte var några skräpkort.
 
Är kameran snabb som den ska om du kopplar ur autofokus?

Om du kopplar om till manuell exponering?

Per.

Den blir definitivt snabbare, men jag vill påstå att den varit snabbare innan. Jag är nästan säker på att problemet uppstått även vid manuell fokusering, men nu när jag testar så flyter det på. Men vanligast är det vid autofokusering.
 
Jag skulle fortfarande testa återställa till fabriksinställningar. Har du använt live-view mycket i kameran? Eller varit i närheten av fukt/regn?

Jag har ingen aning själv, har bara haft en kamera (själv en D90) Men jag brukar försöka analysera vad som är fel.

Förmodligen är den långsam, du minns nog inte fel. För om jag trycker ner avtryckaren halvt börjar den fokusera direkt, samma sak med att den tar bilden såfort jag trycker ner helt. (såvida jag inte har annat fokus-läge)


Själva koden i sig i kameran kan inte direkt ändras och bli långsammare, däremot kan det ju vara glapp eller slitage(typ överhettning) som gör att den inte utförs på rätt sätt.
 
Jag skulle fortfarande testa återställa till fabriksinställningar. Har du använt live-view mycket i kameran? Eller varit i närheten av fukt/regn?

Jag har ingen aning själv, har bara haft en kamera (själv en D90) Men jag brukar försöka analysera vad som är fel.

Förmodligen är den långsam, du minns nog inte fel. För om jag trycker ner avtryckaren halvt börjar den fokusera direkt, samma sak med att den tar bilden såfort jag trycker ner helt. (såvida jag inte har annat fokus-läge)


Själva koden i sig i kameran kan inte direkt ändras och bli långsammare, däremot kan det ju vara glapp eller slitage(typ överhettning) som gör att den inte utförs på rätt sätt.

Har provat återställning (Om du/ni menar att hålla in de två knapparna med en grön punkt brevid?), har inte gjort någon som helst skillnad. När den fungerar som den ska beter den sig precis som din, börjar fokusera direkt och exponerar så fort jag trycker ner knappen helt, så inställningarna är rätt.

Jag är inte direkt världens mest varsamma användare alltid, så nog har den utsatts för lite fukt, och live view har jag väl använt en del. Inget extremt dock.

Jag borde väl lämna in den på någon slags undersökning då, förmodar jag. Tack för alla svar, skriv gärna om ni kommer på något annat!
 
Ah, den ska tåla lite fukt så länge du inte dränker den ;)
Men kanske ändå är något att kolla upp.
När den fungerar som den ska beter den sig precis som din, börjar fokusera direkt och exponerar så fort jag trycker ner knappen helt, så inställningarna är rätt.
Menade du när den fungerade, eller fungerar den ibland?
 
Den blir definitivt snabbare, men jag vill påstå att den varit snabbare innan. Jag är nästan säker på att problemet uppstått även vid manuell fokusering, men nu när jag testar så flyter det på. Men vanligast är det vid autofokusering.

Men om det finns vid manuell fokus, kan vi alltså glömma att det har med autofokus att göra.

Kan du ställa in en snabb tid, säg 1/1000 s, i M-läge och hålla ned avtryckaren och mäta hur fort den går? Det står i handboken hur snabb den ska vara.

Per.

PS. Har du VR påslaget? Kolla om det har någon effekt att slå av VR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.