Annons

d90 bra nybörjarsportkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kabbe

Aktiv medlem
Jag är nybörjare och har kollat in d90 och tycker den är skon, Är det en bra kamera för snabba rörelser? tex sport . Jag vet att man behöver blixt, bra objektiv för sport. Men är själva d90 bra för snabba bilder?

Wille
 
Med amatörens sportfoto, och en D90, i bakfickan:
  • D90 fungerar för sportfoto.
  • Den är inte "bra", men den är "acceptabel".
  • ISO-prestanda är bra upp til 1600 och helt ok även på 3200. Mkt viktigt inomhus.

Vad jag önskar mig, som inte D90 har:
  • Bättre AF-system
  • Högre fps.

Man kan, för relativt rimliga pengar, köpa en beg D300(s) och ett batterigrepp. Då får man det man saknar i D90:n.

Sedan behöver du ljusstark optik också. Då drar det lätt iväg i pris...
Blixt behöver du knappast.
 
Hej ! Ja ,D90 funkar utmärkt till sport och actionbilder,men kräver som alla andra kameror bra objektiv lämpade för ändamålet och 4,5 bps funkar för det mesta. MVH.
 
40D har dock sämre ISO-prestanda än D90, så man behöver ju iaf ett steg ljusstarkare objektiv.

Jag är lite tveksam till om den generellt skiljer ett helt steg mellan de två modellerna. Även om så vore fallet tycker jag påståendet är lite missledande. Det hela beror förstå helt på vilken sport man fotar. Skall du fota gärdsgårdsserien i innebandy så kanske du måste upp på höga ISO men om du skall fota DM i kulstötning en solig sommardag så kanske du klarar dig med bas ISO och då är skillnaden mellan olika kameror ytterst marginell.

När jag köpet systemkamera var en av huvudmålen att fota racing och då tyckte jag nog att Canon hade (och fortfarande har) ett större och mera prisvärt utbud av lämpliga objektiv.
 
40D har dock sämre ISO-prestanda än D90, så man behöver ju iaf ett steg ljusstarkare objektiv.