Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 af-hjälplampa & sb600 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Amylie

Medlem
Satte på blxiten på kameran efter att inte ha använt den på ett tag.. Den fungerar ju som den ska MEN jag märkte att af-belysningen på blixten inte fungerade. Samtidigt märkte jag att den inte verkar fungera på kameran heller..

Problemet borde inte vara att det är för ljust.. klockan är ändå halv tolv och det är inte direkt ljust .. nånstans.

Gör jag något galet?

Har tittat i menyerna men hittar ingenting som skulle vara knas.

Satte på blxiten på kameran efter att inte ha använt den på ett tag.. Den fungerar ju som den ska MEN jag märkte att af-belysningen på blixten inte fungerade. Samtidigt märkte jag att den inte verkar fungera på kameran heller..

Problemet borde inte vara att det är för ljust.. klockan är ändå halv tolv och det är inte direkt ljust .. nånstans.

Gör jag något galet?

Har tittat i menyerna men hittar ingenting som skulle vara knas.

Hjälplampan går att stänga av på min D-80 i alla fall. AF-assist under Custom settings. Bordevara något liknande på D90.

Tadaaa! Jag läste till och med i bruksanvisningen, uppmärksammade att det stod att den ska stå på af-s.. ändå på något sätt råkade jag missa att ändra det på kameran.

Tack tack! :)

Jag har även råkat ut för att hjälplampan inte lyste eftersom jag hade ställt in en annan autofokuspunkt än den i mitten... Nu var det ju inte det som var ditt problem, men det är en felkälla till att hålla ögonen på :).

I och med att det är en snarlik fråga så kan jag ju passa på:
Går det få af-lampan att lysa även när man inte köra AF-S och mittersta fokuspunkten? Jag tycker det är så grymt irreterande och dumt att behöva ställa in kameran på AF-S bara för det börjar bli lite för mörkt. :\

I och med att det är en snarlik fråga så kan jag ju passa på:
Går det få af-lampan att lysa även när man inte köra AF-S och mittersta fokuspunkten? Jag tycker det är så grymt irreterande och dumt att behöva ställa in kameran på AF-S bara för det börjar bli lite för mörkt. :\

Tror inte det,

Hela vitsen med Autofokus är ju att man ska slippa mäta ljus m.m. och då har väl Nikon tänkt som så att lampan inte ska tändas om man inte kör auto utan att man skall göra alla inställningar och mätningar manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar