Annons

D800 - problem med bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Wikner

Aktiv medlem
Hej!

Jag upptäckte igår att af inte fungerade. Med lite fler tester verkar det vara något med bländaren. När jag tittar genom sökaren är bländaröppningen på högsta värdet, dvs näst intill stängd och ger en väldigt mörk sökarbild. Det spelar ingen roll vad jag ställer in för bländare på kameran. Kameran kan givetvis då inte sätta fokus. Det är inte objektiven som felar då det är samma fel på flera st. Två objektiv fungerar dock.


Följande objektiv fungerar:

Af-s 300 N 2,8G ED VR: Fungerar utan problem på samtliga bländaröppningar
Sigma 105 2.8D EX DG Macro (AF via fokusskruv).


Följande objektiv och kombinationer fungerar ej:

Af-s 50 1.4g
Af-s 28 N 1.8g
Af-s 14-24 N 2.8g
Af-s 70-200 N 2.8g VRII
Af-s 70-200 N 2.8g VRII + TC-20EIII
Af-s 300 N 2,8G ED VR + TC20III

Kontakter på både kamera och objektiv är rengjorda. Bländaren löper fint på samtliga objektiv. Det märkliga ärkameran kommunicerar med Af-s 300mm men inte med övriga Nikon-objektiv. Någon som varit med om något liknande?

/Micke
 
Ok, en tur ut i verkstaden löste saken. Troligtvis har jag fumlat i mörkret vid ett objektivbyte så att mekanismen som drar bländaren har blivit böjd. Den nådde med andra ord inte bländarmekanismen på objektiven förutom på två av dem. På min 300mm och 105mm sticker den ut något längre från objektivet så att den fortfarande nådde husets mekanism. En tång och milt våld och problemet var löst!
 
Va skönt att det löste sig! Kom att tänka på den gamla sanningen om tre "V" som löser de flesta problem: "Våld, vinkelslip eller vaselin.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.