ANNONS
Annons

D80 vs D90

Produkter
(logga in för att koppla)

sajenthi

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter att köpa en systemkamera. Önskar börja fotografera naturbilder, porträtt mfl.
Är vansinnigt sugen på en Nikon D80, den har det mesta som jag efterfrågar. Dock ser jag nu att efterföljaren D90 är på väg ut på marknaden. Skall jag ha is i magen och vänta på den? Är D90 ett bättre val? Sjunker priserna på D80?
Någon som har lite koll??

/Jennifer

Man kan nog påstå att D90 är bättre än D80 på alla sätt. Vilket ju inte innebär att D80 är en dålig kamera.

Fast jag tycker att prisskillnaden är uppseendeväckande liten mellan de båda modellerna just nu och det gör att D80 inte känns riktigt prisvärd. Om jag var du skulle jag satsa på en beg D80 -- det är nog ganska många som tänker sälja för att byta upp sig till den nya modellen i höst.

För den som har hyfsat gott om pengar tycker jag D90 ser ut som det bästa köpet på marknaden just nu. Mycket prisvärd.

beställde en d90 just idag! kör med d80 för tillfället men ska bli kul att testa den här nya modellen, med live view och video!

Du ställer en bra fråga!!

Kör själv en D80 sedan ett år tillbaka. Det händer mycket på marknaden. När jag köpte min D80 valde jag mellan den och D200.
Nu finns D300, men steget dit känns inte givet för mig. Och det gör det inte till D90 heller. För båda känns steget i "uppgradering" för litet.
D80 är helt klart en kompetent kamera!
Det jag klurar på är om D700 är en bra uppgradering, och det är jag säker på att det är! Men, det kostar! Värt pengarna? Knappast för mig som amatör.

Det jag känner och kommit fram till, utan att göra det Tekniskt, är att vid normala och goda ljusförhållanden, så håller D80 långt. D700 känns mycket bättre vad gäller ljus och brus.

Slutsats; Om du är ny inom foto, kan hitta en D80 till ett bra pris? Kör!!! Kan inte tänka mig att du blir missnöjd. Värderar du Video, då är ju valet givet. Plåtar du i dåliga ljusförhållanden, så skippa D80 och kika på D300......

Men, utifrån det jag läser av din fråga, så tror jag att du blir nöjd med en D80. På min sida ser du vad den går för. 90% är plåtat med D80.

Fota och ha kul!!!
/Peter-L

Du ställer en bra fråga!!

Kör själv en D80 sedan ett år tillbaka. Det händer mycket på marknaden. När jag köpte min D80 valde jag mellan den och D200.
Nu finns D300, men steget dit känns inte givet för mig. Och det gör det inte till D90 heller. För båda känns steget i "uppgradering" för litet.
D80 är helt klart en kompetent kamera!
Det jag klurar på är om D700 är en bra uppgradering, och det är jag säker på att det är! Men, det kostar! Värt pengarna? Knappast för mig som amatör.

Det jag känner och kommit fram till, utan att göra det Tekniskt, är att vid normala och goda ljusförhållanden, så håller D80 långt. D700 känns mycket bättre vad gäller ljus och brus.

Slutsats; Om du är ny inom foto, kan hitta en D80 till ett bra pris? Kör!!! Kan inte tänka mig att du blir missnöjd. Värderar du Video, då är ju valet givet. Plåtar du i dåliga ljusförhållanden, så skippa D80 och kika på D300......

Men, utifrån det jag läser av din fråga, så tror jag att du blir nöjd med en D80. På min sida ser du vad den går för. 90% är plåtat med D80.

Fota och ha kul!!!
/Peter-L

Frågan var inte huruvida D80 var bra eller inte. Vi vet att den är bra.

D90 är bättre på allt.

Frågan var inte huruvida D80 var bra eller inte. Vi vet att den är bra.

D90 är bättre på allt.

Jo, faktiskt va det frågan. Satt i relation till D90!
Så spara din polemiska ton till något annat.
Jag har utifrån mitt tycke svarat och givit min syn och värdering.
Vill Du tillföra något så motivera istället konkret, varför trådskaparen skall satsa på en D90 utifrån ursprungsfrågan.

Med tanke på att man kan köpa ett väldigt komplett paket med d80 innehållandes batterigrepp, extra batteri, 2 objektiv som täcker bra , väska, uv filter ett minneskort för 13890 på cyberphoto så känns ju det väldigt lockande.
eller borde man lägga till dom antal tusen det blir i mellanskillnad och satsa på d90 istället?

Tänk på objektiven

Återigen frapperas jag av att alla dessa frågor och svar är så fokuserade på kamerahuset när det egentligen är fotografens kreativitet och nyfikenhet tillsammans med objektivets kvalite som oftast är avgörande.

Visst är säkert D90 bättre än D80 och visst finns det säkert en del nya finisser men jag tycker nog man ska bedömma helheten - hus och objektiv och då skulle jag nog satsa på d80 (ev begagnat) och istället lägga ett par extra tusen på ett riktigt bra objektiv!

Varför inte ett D80 + Nikkor 24-70 om man gillar en normalzoom, eller D80 + 105 MICRO om man vill ta mycket porträtt och macro eller kanske D80 + 70-300 VR att komplettera kitzomen med !?? Det finns många bra kombinationer.

Jon

1. strunta i UV-filter
2. strunta i BG
3. Strunta i D80
4. Köp en D90 med bildstabiliserad kit-lins från ENGLAND. Pundet är praktiskt taget gratis just nu och du behöver varken oroa dig för garantier eller tull/moms.

Be happy!

(Sen lite senare köper du ett sigma/tamron 70-200 f/2.8 och du kan ta superduperskarpa tele-bilder med kort skärpedjup)

Köp en D90, den har samma cmos sensor som D300, bara det är själ nog att köpa den, sen har den även samma grymma LCD som D300.
Det är ju en D300 light med video funktion som extra bonus, fantastiskt prisvärd är den också, bästa hobbykameran på marknaden i mina ögon, jag skulle bli förvånad om den inte blir vald av TIPA till årets Best D-SLR Advanced ..

/kent

Vänta i alla fall några veckor med att välja skulle jag säga. Blir brusnivåerna på höga iso lika bra som det ryktas om tycker jag D90 skulle va värt det som första kamera. Annars duger D80 klart länge, jag trivs fortfarande super med min D80 och köpte precis när den hade kommit ut. Uppgraderar jag är det till en D700 eller D3 med det lär inte bli än på ett halvår eller år (eller mer).

Å andra sidan, du tar betydligt bättre bilder med en kamera du har idag än en du inte har alls.

Och precis som JonR säger, lägg hellre pengar på objektiv. Köp inte en dyr kamera bra kamera (där både D80 och D90 räknas in) och skaffa pissig optik till. Det tjänar du inget på.

Samma sensor som de haft ytterligare ett år på sig att finslipa på ja. Enligt rykten, OM de stämmer, det vet man ju aldrig, så ska D90 vara bättre än D300 på brus.

Det har du rätt i, bruset blev väl förfinat på D80 jämfört med D200 också, blir det bättre än D300 så är det bara att gratulera er som funderar på att köpa kameran, jag har blivit förbluffad av resultatet i 3200iso på min D300 många gånger, efter ett brusbad i kameran eller NX2 är dom förbluffande bra.

/kent

Ja bruset i D80 blev lite bättre jämfört med D200.

Funderar visserligen inte på D90 själv men såg en youtube video på den ändå där de påstår att D90 är den enda kameran som är "right there" nära D3 gällande brusnivåer (snackade om 3200 just då), tror defenetivt man ska ta det med en nypa salt, eller två, men ska bli kul att se.

Länk till filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=HVQX1rC-fRA

Vid 3 minuter 20 sekunder eller så säger han en liten snabbis om det. Hela filmen känns mer eller mindre som en reklamfilm dock så... tro inte allt för mycket på det.

Mvh

Rasmus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar