Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 vs D200

Produkter
(logga in för att koppla)
vilken Nikon?

Hej Mats! Känner igen situation, har våndats ganska länge och sedan fastnat på D 80 och jag är mycket nöjd. Har hos Kameradoktorn köpt kitttet med objektiv och KUmls bok och ryggsäck - den sistnämnda uppfattar jag som värdelös, men boken är underbar. På kameran kan jag bara ge betyg 5.
Lycka till Ludde
 
Slutsats

Tack för alla svar!

Slutsatsen jag drar är att D300 är för dyr för mina behov, visserligen har den mindre brus, en bättre monitor och lite annat godis men ändå. Man kan misstänka att blivande D90 kommer att ha liknande egenskaper men då utan den byggkvalité och vädertätning.

D200 då, den har ju allt som D80 har plus lite till i stort sett samma pengar. Så att köpa en D80 känns dumt, den enda nackdelen med D200 är storleken men den kan även vara en fördel med bättre grepp och mer stabilitet.

Frågan infinner sig då, D200 eller D90 som inte ännu finns. PMA 08 pågår ännu men det är nog liten chans att Nikon håller på D90 tills slutet? Å andra sidan så kommer objektivet som jag har valt inte förrän 22 februari så jag väntar väl till dess.

Hälsningar Mats
 
om ... d90 kommer så
1. kanske den annonseras om ett halvår
2. den kanske säljs om ett år
3. kön kan också bli lång (eller inte)

point is - tid

jag valde också mellan d80 o d200 när d80 lanserades och valde d80, kändes naturligt då den var ny, dock hade jag velat ha d200s mer robusta kropp, men jag hade d80 i mer än ett år och tog mycket bilder (över 20000) så jag tycker det var en bra kamera.

att köpa d80 el d200 nu är svårt att råda
skulle kanske köpa en beg d80 (5k - 6k) (el d200)o invänta d90 o satsa pengarna på bättre optik istället
 
Personligen tycker jag att reglagen sitter mycket bättre till på Nikon D200. T.ex. Vitbalans, ISO och Bildstorlek/format, sitter på ovansidan i stället för på baksidan. Dessutom har man skippat de där förinställningarna för olika slags motiv, man förutsätter nog att fotografen kan göra de inställningarna själv. Jag har använd min D200 proffesionellt i 1,5 år och den har tjänat mig bra. Nu har jag visserligen beställt en D3, mest för de fanastiska brusegenskaperna. D300 har tyvärr inte de egenskaperna.
 
Jag har haft min D80 i knappt ett år. Är helnöjd med dess kvalitet, både hus och vad gäller bilder. Tycker att brus upp till ISO 800 är näst intill obefintligt. Prisvärd och kvalitativ.
Det som inte nämnts i tråden och som jag tycker spelar roll, är Batterikapacitet. Jag är supernöjd även här, mendans jag hört att D200 är en batterislukare. Bara vad jag hört och kanske värt att fundera på? Det här med "vädertätning, får jag mer och mer en känsla utav vara en säljpitch från Nikons sida. Men okej, om man plåtar mycket natur, är ute en hel del så....

Jag hade satsat på D80, bra optik och sedan bytt till typ en D300 vad det lider.... Det är nog det jag kommer att göra. Tack för ordet.... :)
 
D200, ingen tvekan.

Som påpekats tidigare är den ordentligt byggd och tål det mesta. Bättre att köpa D200 istället för D300 och lägga/ha mer pengar på/till optik!

Dock är batteri åtgången högre på D200 än D80
så skaffa ett extra batteri på en gång.
 
nån som har koll på om AF-motorn skiljer sig mellan D80 och D200? tycker att min D80 har samma AF-hastighet som min D50 med skruvdriven AF, medan min D1H är betydligt snabbare. med miit sigma 30/1.4 som har HSM-motor känns det inte som nån nämnvärd skillnad däremot.
AF-modulen är ju samma i både D80 och D200, men motorn kan ju vara kraftfullare på den lite mer avancerade modellen.

nån som har koll, eller som kan jämföra?
 
Jag har precis köpt en D200 med mb-200. Sjukt nöjd, vilken skillnad från min gamla D50.Köpte den begagnad, men hade tänkt mig en ny. Prislappen blev det avgörande till sist. Nu vet jag inget om D80, för den har aldrig varit nån kandidat för min uppgradering. Fördelar som jag tycker är bra med d200: Byggkvalite, vädertätning, bra knapplaceringar på kamerahuset, bra ISO hantering, osv osv! Jag skulle säga "köp en D200"

Peter
 
hur upplever du AF-hastigheten med d200 jämfört med D50:n? D80 och d200 har ju samma AF-modul, men AF-hastigheten på D80 verkar vara samma för skruvdrivna objektiv som min D50. hade vart trevligt å veta...
 
Köp Nikon D200

Jag har ännu inte fått någon så dålig bild ut ur min D200 att det skulle få mig att byta till något annat. Jag fotar mest i studion eller med portabel blixt så jag kör uteslutande ISO 100.

Upp till ISO 800 ser jag inget brus i mina bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.