Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d80 vs d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Import

Matse3985 skrev:
Jag vet inte hur bra du är på engelska. Handböcker på annat språk med en massa tekniktermer brukar ju göra att det är svårare att få överblick på kamerans finesser. Jag köpte via postorder från en svensk fotoaffär en Nikon F65 för några år sedan. Handbok på tyska var ingen höjdare, men det gick. Då hade Nikon sitt huvudkontor på den ort där jag bor, så jag lyckades att få en handbok på svenska. Jag vet inte hur hjälpsamma de är nu, när det via Internet är mycket enklare att handla worldwide. - Får du svenska menyer i kameran på en importerad kamera från USA? Bara lite tankar kring import.
Lycka till med vad du än köper!

Tack. Engelskan funkar alldeles utmärkt. Tyskan är väl småknackig. Som jag förstått i de andra forumen så är svenska inlagt som språk i kameran. Enda som jag läst som varit problem är när man ex köpt kameran i Japan och japanska varit det förinstallerade språket. Men de hade löst det med att låna en likadan kamera som de kunde följa menyerna i.
 
Nikon D200 är garanterat en bättre kamera för den som redan har en del manuella Nikonobjektiv. D80 är nästan lika bra om man inte har en väska med gamla objektiv.

Jag föreslår att man tänker så här:

1. Objektiv (oavsett märke, i vart fall för de stora) håller många år. Bra objektiv är redan idag bättre än de strängt taget behöver vara... Ett kvalitetsobjektiv (eller två) kommer du inte att behöva uppgradera i första taget.

2. Digitala kamerahus håller inte i längden.Det beror inte på att de är "ohållbara" utan på att det kommer nya, bättre sensorer och programvaror hela tiden. Det är dessutom nästan säkert att det nyare huset har många sköna programutvecklingstimmar extra, även om det är en "nominellt sämre" modell (om man jämför D80 med D200).

Jag vågar lova att resultatet blir betydligt bättre med ett bättre (eller ett extra) objektiv på den billigare kameran. NEF-filer på D80 är heller inte några problem, annat än de som följer med att ta ansvar för det som kameran normalt gör för att förbättra resultatet.Ingen talar mycket om det, men det finns en lång inlärningskurva för digitalfotografering med NEF-(RAW)filer, eftersom man gör så stora delar av "mörkrunmsarbetet" själv. Och om man inte gör det gärna eller mycket skickligt, så är antagligen den enklare kameran väl så bra.
 
18-200/f3.5-5.6 ett bra val!

Jag har själv testat och jämfört 18-200/f3.5-5.6 VR med den ca 30.000 SEK dyrare objektivkombinationen 17-55/f2.8 och 70-200/f2.8 VR. Mitt råd; om möjligt testa själv och skapa dig en egen uppfattning.

Min sammanfattning avseende skärpan i 18-200 hittar du i följande tråd (publicerad 2007-01-08 17:55):

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71048


Tommy Hansen
 
Om du planerar att göra ett inköp och inte är en sån som byter upp dig vara annat år så tycker jag att D200 är kameran för dig. Den är lite robustare och har fördelar sett till hanteringen, som kan vara värt några extra tusenlappar. Men tänker du byta så fort D200:as uppföljare släpps, kan du lika gärna vänta in den med en D80 under tiden. Jag har själv en D200 och är mycket nöjd med den, speciellt att de viktigaste funktionerna kan åtgärdas utan att behöva knappa i menyerna.
 
Köpt o klart

Först och främst vill jag tacka alla som velat hjälpa mig här i forumet. Ni har hjälp mig mer än ni tror, även om jag gjort ett lappkast. Nu har jag köpt min första systemkamera. En D70s med kitobjektivet 18-70, extra batteri och minneskort.

Inte ens i närheten vad jag tänkt från början. Men det var efter en tråd här i forumet. Citat "Det är den som är bakom kameran som gör bilden" Slut citat

D70s har ju allt som jag behöver för att starta min nya karriär och vill det sig väl så kanske jag köper Nikon's D590 om två år :D

Jag ska lära mig och då behöver jag inte värsta tekniken. Har däremot investerat i en digtalfoto prenumeration för att få lite matnyttiga tips.

Hej o tack igen. Hoppas kunna visa mina alster om en stund. Måste känna på grejorna först
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.