Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 men vilket objektiv till vandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

simjoh-5

Avslutat medlemskap
Hej!
Har funderat till och från i 2 år nu på en dslr och Nu kommer det äntligen att bli av. Har varit i en butik och kännt på Canon och Nikon. D80 satt enligt min mening mycket bättre i handen och därför blir det en sådan.

Jag köper den initialt för en vandring mellan abisko och Nikkaloukta. Då jag endast vill bära med mig ett objektiv funderar jag på att köpa.
Sigma Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Macro.
Det som talar för objektivet är:
Macro
300*1,5=450mm tele
Många på fotosidan anser att det är ett bra nybörjartele.

Objektivet köper jag även med hänsyn till att jag kommer åka ner på safari i Afrika i Jul. Där jag absolut vill ha ett tele för att komma nära vilda djur.

Jag kommer att komplettera med något normalobjektiv senare när pengar åter finns på kontot.
ev. Nikon Af 50/1,8D för att få ett ljusstarkt objektiv samt ev ett normalzoom.

Kommer jag på min vandring att sakna ett normalobjektiv?
Vore det bättre att köpa paketet med 18-70 alternativt 18-135?
Eller kanske något helt annat?
Min budgeten ligger på runt 12000.

Till sist undrar jag om man känner sig väldigt begränsad av att använda fasta objektiv? När man kollar på priserna så är skillnaderna ganska stora. Kan man inte zooma i PS?

Vet att det finns många liknande trådar på fotosidan vilka jag lästa många de senaste veckorna. Hittar dock inget som passar precis.
Hoppas därför att ni tar er tid och svarar på mitt första inlägg.

Jag tycker du ska välja en zoom med omfång kring 18-70, antingen kitzoomen eller något från Sigma eller Tamron. Vill du ha tele (för de vilda djuren) så finns ju några 18-200 men jag vet inte om det ryms i din budget.

När man går Kungsleden så är man ganska långt ifrån de höga bergen och då behöver man få med lite förgrund för att inte bilderna ska bli för "platt". Ett långt tele har man inte så stor nytta av som en vidvinkel, dessutom krävs det stativ...

När jag brukade vandra i fjällen med analog 35mm-kamera så hade jag med mig två fasta gluggar - i regel 28 och 100. Det upplevde jag inte som särskilt begränsande faktiskt.

Bilagor

• 92082220b.jpg
    92082220b.jpg
    44.2 KB · Visningar: 312
Jag har också planerat att vandra i krokarna,men jag släpar med mig ett Nikon 20-35/2,8 för vyer, Tamron SP 90 macro för det lilla + stativ(för "nattfoto") men saknar ett tele(men hyr gärna ett;-)).
Enbart 70-300:an kan bli lite långt, kanske då Nikon 18-200 kan vara ett alternativ(runt5500-6000 beg)ska ha bra skärpa och är väldigt mångsidigt.

Tack för de snabba svaren.
Då var man ju helt fel ute.
Ska spana in gluggarna ni tipsat om.

Kitobjektivet 18-70mm har fått väldigt bra recensioner och man får det till ett riktigt bra pris om man köper det med kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar