simjoh-5
Avslutat medlemskap
Hej!
Har funderat till och från i 2 år nu på en dslr och Nu kommer det äntligen att bli av. Har varit i en butik och kännt på Canon och Nikon. D80 satt enligt min mening mycket bättre i handen och därför blir det en sådan.
Jag köper den initialt för en vandring mellan abisko och Nikkaloukta. Då jag endast vill bära med mig ett objektiv funderar jag på att köpa.
Sigma Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Macro.
Det som talar för objektivet är:
Macro
300*1,5=450mm tele
Många på fotosidan anser att det är ett bra nybörjartele.
Objektivet köper jag även med hänsyn till att jag kommer åka ner på safari i Afrika i Jul. Där jag absolut vill ha ett tele för att komma nära vilda djur.
Jag kommer att komplettera med något normalobjektiv senare när pengar åter finns på kontot.
ev. Nikon Af 50/1,8D för att få ett ljusstarkt objektiv samt ev ett normalzoom.
Kommer jag på min vandring att sakna ett normalobjektiv?
Vore det bättre att köpa paketet med 18-70 alternativt 18-135?
Eller kanske något helt annat?
Min budgeten ligger på runt 12000.
Till sist undrar jag om man känner sig väldigt begränsad av att använda fasta objektiv? När man kollar på priserna så är skillnaderna ganska stora. Kan man inte zooma i PS?
Vet att det finns många liknande trådar på fotosidan vilka jag lästa många de senaste veckorna. Hittar dock inget som passar precis.
Hoppas därför att ni tar er tid och svarar på mitt första inlägg.
Har funderat till och från i 2 år nu på en dslr och Nu kommer det äntligen att bli av. Har varit i en butik och kännt på Canon och Nikon. D80 satt enligt min mening mycket bättre i handen och därför blir det en sådan.
Jag köper den initialt för en vandring mellan abisko och Nikkaloukta. Då jag endast vill bära med mig ett objektiv funderar jag på att köpa.
Sigma Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Macro.
Det som talar för objektivet är:
Macro
300*1,5=450mm tele
Många på fotosidan anser att det är ett bra nybörjartele.
Objektivet köper jag även med hänsyn till att jag kommer åka ner på safari i Afrika i Jul. Där jag absolut vill ha ett tele för att komma nära vilda djur.
Jag kommer att komplettera med något normalobjektiv senare när pengar åter finns på kontot.
ev. Nikon Af 50/1,8D för att få ett ljusstarkt objektiv samt ev ett normalzoom.
Kommer jag på min vandring att sakna ett normalobjektiv?
Vore det bättre att köpa paketet med 18-70 alternativt 18-135?
Eller kanske något helt annat?
Min budgeten ligger på runt 12000.
Till sist undrar jag om man känner sig väldigt begränsad av att använda fasta objektiv? När man kollar på priserna så är skillnaderna ganska stora. Kan man inte zooma i PS?
Vet att det finns många liknande trådar på fotosidan vilka jag lästa många de senaste veckorna. Hittar dock inget som passar precis.
Hoppas därför att ni tar er tid och svarar på mitt första inlägg.