Annons

D7100 problem med filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Muris Hans

Ny medlem
Jag kan inte göra någonting i viewnx mera än att titta på bilderna(nef). Inte ens konvertera till JPG funkar . Har trött dator med Vista. Vad göra?

En ytterligare fördel med detta är att det finns risk att inget program kan läsa dina D7100-NEF-filer från 2013 om 20 år, DNG däremot börjar bli en ganska stabil standard.

Jag tar konsekvent bort mina NEF-filer när jag gjort DNG av dem!

Tack för hjälpen

Ska prova dng til att börja med. En ny dator framöver sen så ska jag fixa lightroom och då lär det nog bli bra bara. Tack för hjälpen alla!

En ytterligare fördel med detta är att det finns risk att inget program kan läsa dina D7100-NEF-filer från 2013 om 20 år, DNG däremot börjar bli en ganska stabil standard.

Jag tar konsekvent bort mina NEF-filer när jag gjort DNG av dem!

Det finns knappast inga garantier att DNG-filer kan läsas om 20 år, bara förhoppningar därom. Dagens filformat kan mycket väl vara helt oläsbara om 20 år. Förhoppningsvis har jag fel, men tyvärr befarar jag att det inte är en orimlig tanke.

Det finns knappast inga garantier att DNG-filer kan läsas om 20 år, bara förhoppningar därom. Dagens filformat kan mycket väl vara helt oläsbara om 20 år. Förhoppningsvis har jag fel, men tyvärr befarar jag att det inte är en orimlig tanke.

Det är mycket mer sannolikt att ett öppet format går att läsa och använda om 20 år. Lycka till att försöka öppna 20 år gamla filer från Microsoft Works eller Autocad idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar