Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s vs eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
Är på väg att införskaffa mig min första digitala systemkamera och har velat fram och tillbaka, vill inte lägga allt för mycket på en kamera, trots att pentax k10d verkar högintressant så skulle den springa iväg i pris. Jag har dock hittat två fördelaktiga erbjudande på rubricerade kameror

Nikon D70S + AF-S DX 18-70/3,5-4,5G-optik + UV-filter + 2GB minne + väska + microfiberduk

detta paket går lös på 7990SEK

CANON EOS 400D DIGITAL SYSTEM + EF-S 18-55 MM + VÄSKA + 1 GB MINNESKORT

Detta paket går lös på 7495SEK

De fördelar jag ser med nikon är
Greppet
bättre optik
2gb
bättre batteritid

De fördelar jag ser med Canon är
10Mpix
större skärm
bättre sekvenstagning

Det lutar för tillfället åt nikon men den är ju faktiskt rätt mycket äldre än canon och det känns inte lika kul att bränna 8k på en "gammal" produkt. Förövrigt är detta med många megapixlar rätt viktigt då jag har tänkt att skriva ut i större bildformat.

Ge mig några tips, helst egna erfarenheter. Tack på förhand
 
Cyberfoto säljer ett paket med D70 18-70 1Gb minne och stor väska för 6990 ink moms.

Lägg till ett UV filter för ett par hundra så tycker jag valet är enkelt.
 
Hur stort har du tänkt skriva ut ?

Sex mp räcker till A3+ utan problem, så är det inte affischer du skall skriva ut så duger Nikonkameran bra.

Jag skulle valt D70 kitet pga dess betydligt bättre objektiv, prestandan på objektivet är lika viktigt vid större utskrifter som hur många pixlar kamerasensorn har, jag är övertygad om att det går att skriva ut stora utskrifter med bättre kvalitet med en D70 med 18-70 gluggen än 400D med dess skräp kitglugg.

/kent.
 
Fredrik: Men är inte kitet med 2gb och uvfilter än mer prisvärt isf? dessutom är väl dustinhome som tillstår canonpaketet fraktfritt? Iofs är pengafrågan av mindre betydelse när vi talar hundralappar

Kent: Då jag håller på mycket med inredning har jag funderat på en fondvägg där fotobild, struktur och handmålning smälter ihop, helst flera foton, ju större foton jag kan skriva ut destå mer lekrum får jag. I övrigt skall kameran endast användas för vanligt bruk så som semester och högtidsbilder.
 
Rikard_Björklund skrev:
Kent: Då jag håller på mycket med inredning har jag funderat på en fondvägg där fotobild, struktur och handmålning smälter ihop, helst flera foton, ju större foton jag kan skriva ut destå mer lekrum får jag. I övrigt skall kameran endast användas för vanligt bruk så som semester och högtidsbilder.

Jag tror fortfarande att du får bättre kvalitet med Nikonkitet eftersom objektivet är så mycket bättre i det.

För att få likvärdig eller bättre kvalitet med Canonkameran måste du köpa ett bättre objektiv än kitgluggen, och då blir slutpriset betydligt dyrare med Canon alternativet.

Du kan interpolera upp bilderna från Nikonkameran utan problem för ditt ändamål, du kommer att behöva interpolera med Canonkameran också, 10 mp är inte så stor skillnad igentligen, och eftersom Nikongluggen är så pass mycket bättre så kommer slutresultatet se bättre ut med den, det är jag helt övertygad om.

6MP + ett bra objektiv är betydligt bättre än 10MP och ett dåligt objektiv.

/kent.
 
Senast ändrad:
Kolla heller inte för mycket på megapixelsiffrorna. För att dubbla upplösningen i båda ledderna måste antalet pixlar multipliceras med 4. 10 mpix innebär alltså ca 30% bättre upplösning än 6 mpix, inte 70% som man lätt kan förvilla sig att tro.
 
Jag menade att uvfilter, putsduk och större minne inte är värt 1000:- som skillnaden är på de olika D70-paketen. För den tusenappen kan du köpa dig ett fast 50 1.8 begagnat. Bra komplement til kitguggen.
 
UV-filter är inte på något sätt en nödvändighet, även om det är ett skapligt fummelskydd. Använder man motljusskyddet hela tiden så är det rätt svårt att lyckas peta in nåt som repar frontlinsen.

Valet mellan kamerorna beror väl på hur du fotograferar, och om du tänkt uppgradera med andra objektiv eller inte. Canonkameran har ju en sensor som ger klart mindre brus, och en större display. Sen är fördelarna så gott som slut.
Ska du använda originalobjektivet framöver så blir det garanterat bättre att interpolera upp D70:ns bilder till 10 mpix, alla gånger. Kitobjektivet till Canon är ingen rolig glugg alls, även om den självklart funkar om man inte har så stora krav. Men om du ska skriva ut stort så lär den inte direkt vara en fröjd, och då får du ändå slänga på några tusenlappar för ett bättre. Och vips hade du kunnat köpa en D80 istället;-)
 
Det verkar ju vara övervägande lovord om d70s. Jag har förstått att objektiv är viktigare än kamera rent bildmässigt i alla fall, men om jag slänger in ett Canon EF 50/1,8 II för dryga tusenlappen, som jag har förstått är ett riktigt bra objektiv, borde det bli match? Eller om jag sparar ihop till ett dyrare objektiv?

Fredrik vart har du hittat det priset förresten? Jag hittar det erbjudandet på cyberphoto
 
Nu har jag beställt nikonpaketet. Hämtas på måndag kl 10, nu skall det ut och fotas =)

Kom gärna med alternativ på objektiv har funderat på Sigmas telezoom AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro eller tokinas vidvinkel AF 19-35/3,5-4,5
 
Rikard_Björklund skrev:
Nu har jag beställt nikonpaketet. Hämtas på måndag kl 10, nu skall det ut och fotas =)

Kom gärna med alternativ på objektiv har funderat på Sigmas telezoom AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro eller tokinas vidvinkel AF 19-35/3,5-4,5

Verkar det inte överflödigt med en 19-35 när du redan har en 18-70?
 
jakobnev skrev:
Verkar det inte överflödigt med en 19-35 när du redan har en 18-70?

Som desutom är bättre, nöj dig med Sigmas telezoom AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till att börja med´, det är enligt många en prisvärd glugg.

/kent.
 
Jaha okay, imorn slår jag nog till på en d70s. Kommer att kosta 6600 för huset och gluggen (18-70)
Sen skall jag slita mig från datorn och fota lite, inte ute dock!! Jag bor i Borås och det har regnat i ungefär 2 veckor nu, passande väder då det vankas jul.

PS: Hoppas ingen kommer med något klokt jag inte tänkt på och avråder mig köpet :D
 
Kom på två saker till, är väskan som medföljer(?) cyberphotos paket bra? Eller finns det någon bättre väska? Den skall rymma kameran + två gluggar och lite annat. Blir CS-EU01 väskan för stor då?

Är ett SanDisk 8GB Extreme III Compact Flash Card bra? De finns på ebay för runt 600 spänn och jag är nästan villig att prova och köpa och se om det funkar eller ej. Hade varit bättre med två 4 gb kort men då blir priset högre.

Tack å hej
 
Senast ändrad:
k_k skrev:
Kom på två saker till, är väskan som medföljer(?) cyberphotos paket bra? Eller finns det någon bättre väska? Den skall rymma kameran + två gluggar och lite annat. Blir CS-EU01 väskan för stor då?


Jag är rätt säker på att den inte rymmer två objektiv, det är till att pressa ned kameran endast med kitgluggen.
 
k_k skrev:
Kom på två saker till, är väskan som medföljer(?) cyberphotos paket bra? Eller finns det någon bättre väska? Den skall rymma kameran + två gluggar och lite annat. Blir CS-EU01 väskan för stor då?

Är ett SanDisk 8GB Extreme III Compact Flash Card bra? De finns på ebay för runt 600 spänn och jag är nästan villig att prova och köpa och se om det funkar eller ej. Hade varit bättre med två 4 gb kort men då blir priset högre.

Tack å hej

CS-EU01 är Nikon systemkameraväska med axelrem som ledigt rymmer kamerahus med monterat objektiv, två-tre extra objektiv, blixt, laddare, kablar och div mindre tillbehör och manualer. En lite större väska alltså som är snygg och inte ser så där typiskt fotoväskaktig ut. Minus för att den kanske inte är särskilt stryktålig eller lämplig i krävande miljöer.

Bild: http://www.antilop.se/image.img?imageurl=/images/productimages//xl/627361.jpg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.