Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s slutartid ej helt manuell

Produkter
(logga in för att koppla)

Terato

Medlem
Jag blir lite irriterad på min Nikon D70s. Trots att jag har i helmanuellt läge så kan jag inte ändra slutartiden som jag vill. Vad beror detta på? Den stannar på 500 hur mycket jag än grejar med de andra inställningarna. Det kallar jag inte manuellt.

Då använder du blixt.

D70 har en minsta blixtsynktid på 1/500 sekund (jäkligt bra för övrigt).

Tack så mycket! (insåg förresten att jag postat i fel avdelning)

Yes, det är när jag använder blixt som det är så.

Men det är väl himla dumt? Om man nu vill ha tokmycket blixt och toksnabba slutartider borde man väl kunna få ha det? Eller måste man ha värstingkameran då?

När man fotar med blixt brukar man inte behöva så korta tider eftersom blixten fryser motivet. Det går i princip att fota rörliga saker på 1/50 när man har blixt. Min kamera har 1/60 som default i sina automatiklägen när blixten är på. Tror det kortaste synctiden är 1/250 så din D70 är nog en av de snabbare där ;)

Terato skrev:
Men det är väl himla dumt? Om man nu vill ha tokmycket blixt och toksnabba slutartider borde man väl kunna få ha det? Eller måste man ha värstingkameran då?
Det går inte eftersom kameran inte hinner starta och registrera blixten på kortare tider.

Aton_ skrev:
Det går inte eftersom kameran inte hinner starta och registrera blixten på kortare tider.

Jodå, det hinner den. Problemet ligger snarare i att blixen är FÖR snabb, eller rättare sagt att slutaren inte är så snabb. På slutartider kortare än 1/500 s så är aldrig hela sensorn exponerad samtidigt, utan sluaren har börjat stängas i ena änden innan den hunnit öppnas i den andra. Sensorn belyses alltså genom en "korridor". Om du fläskar på med en blixt då så kommer endast den glipan som är "öppen" att blixtbelysas, resten av bilden exponeras av naturligt ljus. Resultatet blir alltså en väldigt ojämn exponering. Hade blixten lyst under hela förloppet hade det varit en annan femma, men...

1/500 s är alltså den kortaste tid då hela sensorn exponeras samtidigt. Detta är som sagts tidigare väldigt kort tid! Finns inga snabbare, de flesta kameror ligger på 1/250 s eller långsammare.

Vet inte hur det är för andra blixttillverkare, men Nikon har ett system med höghstighetssynk på blixtar där blixten funkar som en extremsnabb repeterblixt (dock i manuellt läge och med reducerad effekt) för att täcka alla "korridorer". Vet inte för vilka kameror och blixtar detta gäller nuförtiden (fotar mest med en gammal F5a och SB28, vilka togs ur produktion för snart 10 år sedan antar jag... På denna kamera/blixt-kombo finns denna funktion och den har säkert utvecklats vidare sen dess.)

/Peter

Senast ändrad:
Petsan skrev:
Jodå, det hinner den. Problemet ligger...rättare sagt att slutaren inte är så snabb. På slutartider kortare än 1/500 s så är aldrig hela sensorn exponerad samtidigt/Peter
Ganska många skulle nog räkna slutarens rörelser som en del av kamerans registrering av bilden...

Aton_ skrev:
Ganska många skulle nog räkna slutarens rörelser som en del av kamerans registrering av bilden...
Ganska många skulle i så fall välja ordet exponering. :)
Jodå, kameran hinner både starta och "registrera" bilden. Problemet är att en del av bilden blir svart. Det är som Peter säger att slutaren inte är helt öppen vid korta slutartider och bara en del av filmen/sensorn får ljus på sig, blir exponerad.

tettimul skrev:
Ganska många skulle i så fall välja ordet exponering. :)
Jodå, kameran hinner både starta och "registrera" bilden. Problemet är att en del av bilden blir svart. Det är som Peter säger att slutaren inte är helt öppen vid korta slutartider och bara en del av filmen/sensorn får ljus på sig, blir exponerad.
Nu märker vi mest ord, verkar vara en populär syssla på FS. men naturligtvis har Peter rätt. Men man kan säga samma sak på olika sätt. Att säga att bilden är färdigregistrerad när motivet inte hunnit avbildas är i mina ögon en ganska löjlig inställning.

Aton_ skrev:
Nu märker vi mest ord, verkar vara en populär syssla på FS. men naturligtvis har Peter rätt. Men man kan säga samma sak på olika sätt. Att säga att bilden är färdigregistrerad när motivet inte hunnit avbildas är i mina ögon en ganska löjlig inställning.

I all vänlighet, för att inte få någon hätsk stämning, vill jag säga att problemet är nog just orden och om man inte får rätta utan att bli kallad ordmärkare så står jag ut med det.
Vad som menas med färdigregistrerad är en tolkningsfråga. Likaså vad som menas med att kameran startar. Hur länge pågår registreringen? Är det tills bilden är slutlagrad på minneskortet eller är det när denär skriven till bufferten eller är det när ljuset omvandlats till elektriska signaler på sensorn? Därför är det bättre att säga exponering för det är vid exponeringen av bilden problemet med för snabba slutartider finns.
Ditt första svar tolkade jag som att kameran är för seg och och inte hinner tänka efter vad som ska ske innan blixten jobbat färdigt. Men frågeställaren har fått sitt svar så vi behöver inte grotta ner oss i ord längre.

tettimul skrev:
I all vänlighet, för att inte få någon hätsk stämning, vill jag säga att problemet är nog just orden och om man inte får rätta utan att bli kallad ordmärkare så står jag ut med det.
Vad som menas med färdigregistrerad är en tolkningsfråga. Likaså vad som menas med att kameran startar. Hur länge pågår registreringen? Är det tills bilden är slutlagrad på minneskortet eller är det när denär skriven till bufferten eller är det när ljuset omvandlats till elektriska signaler på sensorn? Därför är det bättre att säga exponering för det är vid exponeringen av bilden problemet med för snabba slutartider finns.
Ditt första svar tolkade jag som att kameran är för seg och och inte hinner tänka efter vad som ska ske innan blixten jobbat färdigt. Men frågeställaren har fått sitt svar så vi behöver inte grotta ner oss i ord längre.

Du har rätt och mina formuleringar var inte optimala men min inställning är alltså att man på ett forum där en väldig massa okända människor möter andra med helt olika bakgrund, språk och kunskapnivå måsta tolka andra med en förstående, positiv attityd. Att alla inlägg skulle formuleras med ett ämnesspecifikt optimerat språkbruk är en orimlig önskan och kan man gissa sig till vad motparten menar bör man göra det. Språkliga diskussioner leder alltför ofta (helt) off-topic vilket sällan tjänar något positivt syfte.
Håller med om att vi avslutar diskussionen :)

MarcusHolmberg skrev:
När man fotar med blixt brukar man inte behöva så korta tider eftersom blixten fryser motivet. Det går i princip att fota rörliga saker på 1/50 när man har blixt. Min kamera har 1/60 som default i sina automatiklägen när blixten är på. Tror det kortaste synctiden är 1/250 så din D70 är nog en av de snabbare där ;)

Min kamera har 1/60 som (default = försummelse) i sina automatiklägen när blixten är på.

Vad menas, använd svenska??

Nikon D70 är speciell med sin hybridslutare. Den kombinerar den mekaniska slutaren med en elektroniskt. På så sätt får man 1/500 sekund blixtsynkroniseringstid.

Höghstighetssynk finns på D200 och uppåt i allafall, då tillsammans med SB-600-800, själv har jag fotat med blixt i 1/8000 dels sekund tillsammans med D2Hs och SB-600, men ledtalet på blixten blir väldigt begränsat, men det funkar bra vid makrofoto dagtid.

/kent

Jaha, men då förstår jag. Det var väldigt mycket nytt för mig som jag inte hade en aning om.

Då ska man väl kanske vara glad att man gjorde det kameravalet då!

Fick jag välja skulle jag förstås köra utan blixt men det funkar ju oftast inget vidare inomhus. Men ska investera i ett fast objektiv med 1,4 i ljusstyrka, det tror jag att jag kommer att ha använding för, just för att jag gärna fotar med största bländaröppning och det blir mycket inomhus.

Kan någon förklara ett tillfälle innomhus, då man vill ha ruskigt korta tider med blixt (kortare än 1/250s). För jag kan då inte komma att tänka på något =S

MarcusHolmberg skrev:
Kan någon förklara ett tillfälle innomhus, då man vill ha ruskigt korta tider med blixt (kortare än 1/250s). För jag kan då inte komma att tänka på något =S

Fotografera en katt under lek? Våran katt rör tassarna med an dj-a fart!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar