Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d70s sigma 28-300

Produkter
(logga in för att koppla)

anders007

Medlem
Har en fråga.
har ett sigma 28-300 till min d70s.
på objektivet sitter det en bländarring. när man sätter på det på kameran skall man ställa in det på minsta bländare.när man kör kameran ex på autoläge ändras bländaren automatiskt, sker detta i kameran eller i objektivet?
 
Man ställer bländaren på största värdet (minsta bländare) just för att kameran ska kunna kontrollera bländaren. Du väljer då bländare på kamerahuset med främre inmatningsratten (med standardinställng).
Bländarringen finns där bara för att få kompatibilitet med äldre kamerahus som inte själva kontrollerar bländaren.
 
tack

Tack så hemskt mkt Robert!
Jag kände mig nästan korkad som frågade men var tvungen att veta,jag misstänkte att det var så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.