ANNONS
Annons

D70s PROBLEM! HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Något har hänt med min d70s. Den vägrar att starta trots batteriet är fulladdat! Jag höll på leka runt med den och när jag skulle stänga av den så stängde den inte av sig. Displayen på ovansidan släcktes inte? Så jag satte på och stängde av men inget ändrades. Så jag tog ut batteriet och allt slocknade. Sen skulle jag säta på den igen och det händer inget? Vad är det som har hänt? Får panik! måste ha den till helgen då jag ska jobba med den!

hjäääälp!

MVH

Senast ändrad:
Ingen aning om vad det är, men intresserad eftersom jag själv har en D70s...
Förresten, testat med "resetknappen" på undersidan?

Nej visste inte ens att det fanns. Men testade nu och ingen lycka det heller... Paaaniiik! jag måååste ha den tills imorgon! =( vart kan man hyra i gbg? någon som vet?

MVH
Dennis

blinkar/lyser ledlampan som indikerar skrivning till minneskortet? händer det något om du trycker på bildvisningsknappen eller menyknappen?

Mvh
Kristofer

min d70 dog med de symptom jag beskrev. det var någon krets som dött av ålder. känt fel som åtgärdades utanför garantin. tog knappt två veckor. vad som drabbat din kamera vet jag dock inte, men att gissa på elektronikfel ligger väl nära tillhands. ring nikon i upplands-väsby vet jag.08-59410900

En tanke - något med uppfälld spegel???
Det brukar ju varnas kring detta när man rengör sensorn...

Byt minneskort, skaka på den ...

stina

Det var det jag höll på med när den dog. Tog los objektivet med uppfäld spegel. Kan det vara skadligt medans kameran är på? men den är nere nu iaf för jag ser igenom objektivet när jag kollar i sökaren.

Senast ändrad:
Min stendog förra veckan plötsligt när jag plåtade med blixtsändare. Det var den kameran tänkte jag, men tog av objektivet. Spegeln hade fastnat i halvläge och jag petade ner den och satte på objektivet igen. Sedan var allt som vanligt och den har gått några hundra exponeringar efter det. Totalt har den gått drygt 25 000 exponeringar.

Så verkar inte fallet vara med min. Jag har fällt upp spegeln fram och tillbaks bara för att teta. Men allt jag ser bakom är ridån. Den fälls upp och ner som den skall. Men när jag ser in i sökeran så verkar den helt disig? Mörk och lite kornig. Har sett detta en gång innan men när jag satte på den och tog kort så försvann det. Nu är det tillbaks men nu får jag ju inte igång den. Är det normalt?

Gå tillbaks till butiken (eller du kanske köpte via nätet?) och be att få låna en för jobbet imorgon. Alternativt att få kameran utbytt, med detsamma.

Värst vad alla dessa D70 ska krångla. D100an var det väl sällan några problem med? Inte heller hör man något om D2x. Dessa modellor har dock sålts i mindre upplagor, men iaf....

Ja om det endå vore så enkelt =( Köpte den nämligen i USA. Åker ju dit nu om en månad men det hjälper inte då jag akut behöver den senast lördag inför ett jobb!

Är det någon som vet vart man kan hyra nikon kameror i GBG? I värsta fall Canon men då kan jag inte använda min SB-800. Eller om någon vänlig skäl kan låna ut sin över lördagen till söndagen. Inte för att jag förväntar mig någon men ni får min kamera, mitt pass och ja vad som helst i pant. Men som sagt inget jag förväntar mig. Har panik just nu! Vet inte vad jag ska ta mig till förutom at dunka huvudet i väggen =(

Det var det jag höll på med när den dog. Tog los objektivet med uppfäld spegel. Kan det vara skadligt medans kameran är på? men den är nere nu iaf för jag ser igenom objektivet när jag kollar i sökaren.

Det är viktigt att batteriet inte tar slut medan spegeln är uppfälld. I instruktionsboken rekommenderas till och med att man skaffar en nätadapter innan man ger sig på att rengöra sensorn. Men det torde räcka med väl laddade batterier.

Man får inte heller ta bort batterierna medan kameran är påslagen.

Okej men då har jag väl med största sannolikhet sabbat min kamera då. För jag såg i manualen nu att det fanns en funktion i menyn för att fälla upp spegeln. Jag hadde på min kamera utan objektiv och tog kort med 2" slutartid bara för att kolla in. Skulle inte rengöra eller nått. Var bara allmänt barnslig av mig och var lite nyfiken. Så den är sabbad då tror du? Efter exponeringen skruvade jag på objektivet och så är vi på ruta ett i mitt första inlägg.

Dennis_R skrev:
Okej men då har jag väl med största sannolikhet sabbat min kamera då. För jag såg i manualen nu att det fanns en funktion i menyn för att fälla upp spegeln. Jag hadde på min kamera utan objektiv och tog kort med 2" slutartid bara för att kolla in. Skulle inte rengöra eller nått. Var bara allmänt barnslig av mig och var lite nyfiken. Så den är sabbad då tror du? Efter exponeringen skruvade jag på objektivet och så är vi på ruta ett i mitt första inlägg.

Att exponera utan något objektiv ska i sig inte vara något problem, det är kameran byggd för att klara. Så länge du inte var inne och petade under tiden spegeln var uppfälld.

Ytterligare ett uppslag: kolla så att det inte är något fel på batteriet (testa ett annat batteri; undersök kontaktblecken i kameran).

Johannes

Tack för hjälpen alla hittils! uppskatter verkligen att ni tar er tid!

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.