Annons

D70S objektivkris!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Skall försöka se ut ett objektiv till D70S. Har tittat på Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di som kostar 4 tusen, vilket är lite i högsta laget. Nån som har tips på gluggar med liknande zoom som tamronet fast till ett bättre pris? Kommer fota mycket porträtt samt natur och det jag prioriterar högst är skärpa och ljuskänslighet.

/Viktor
 
Jag tror inte du hittar bättre och billigare än så (om du inte får tag på än begagnad Tamron 28-75).

/Anders
 
4000:- är väldigt lite för ett sånt objektiv.

Jämför med Nikons 28-70/2,8 (D AF-S IF-ED)...17 500:- (!).
 
jag använder Nikons 18-70ED af-s o tycker det fungerar mycket bra tack vare bredden i vid vinkel till tele,skärpan är klart godkänd den kostar ju bara 2 lap i dag
 
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5 (G IF-ED) kostar 3600:- på cyber, var hittar du den för 2000:- ?

edit: ah..du menar om man köper den som kit tillsammans med huset..
 
Fotar du porträtt och natur (inte djur då) så tycker jag du ska skippa zoomen och slanta upp de runt 1300 kronorna för ett 50/1.8 som bårde är superskarpt och ljusstarkt, du har ju ben att gå med om du ska "zooma".
 
Trracer skrev:
du har ju ben att gå med om du ska "zooma".
Till skillnad mot att zooma, så förändrar man perspektivet när man förflyttar sig i förhållande till motivet, "kanske" inte alltid önskvärt.
 
Mmm, har testat tamrongluggen och den är verkligen super. Kanske är värt de extra slantarna, är ju tråkigt om objektivet blir en "flaskhals" och stryper prestandan.

Har även testat 50mm, verkligen toppen, men som allround objektiv känns tamronlinsen helt klart mer intressant.

Tack för svaren
 
Bättre än Tamronen hittar du nog inte för ett "överkomligt" pris. Nikons 18-70 är okej, men når inte upp till samma nivå som Tamronen.

Ang. 50/1.8 så är den väldigt skarp och mycket prisvärd.
Den har inte så snygg bokeh dock, särskilt inte jämfört med Tamronen som har mycket snygg bokeh. Detta är kanske inte önskvärt för porträtt.
Titta tex på den nedre av bilderna i denna post:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=13387863
Inte så snyggt IMO.
För andra ändamål kan det dock vara mycket snyggt (IMO):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=362631
Passar man sig lite för vad man har för bakgrund funkar det dock mycket bra.

Nackdelen med Tamronen är att den inte ger någon vidvinkel och kanske kommer att behöva kompletteras med tex Tokina 19-35/3.5-4.5 eller 12-24/4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.