Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s filfel

Produkter
(logga in för att koppla)

gaffatejp

Ny medlem
Hej, jag har lite problem med min gamla D70s.
När jag tar en bild och ska förhandsgranska den säger den att "Mappen innehåller inga bilder" samt att bilderna får .NGF-format när man för över filerna till en dator. För det mesta går det att döpa om dessa med filändelsen .NEF och går då att använda, men ibland klagar datorn på att filen är skadad.Jag har provat att formatera kortet flera gånger utan resultat. Vad kan man göra åt detta? Återställning av kameran?

/Peter

Senast ändrad:
När jag tar en bild och ska förhandsgranska den säger den att "Mappen innehåller inga bilder" samt att bilderna får .NGF-format när man för över filerna till en dator. För det mesta går det att döpa om dessa med filändelsen .NEF och går då att använda, men ibland klagar datorn på att filen är skadad.Jag har provat att formatera kortet flera gånger utan resultat. Vad kan man göra åt detta? Återställning av kameran?

/Peter

Jag har själv en D70s och det händer samma med mig ibland att när jag för över de till datorn så säger den att vissa bilder är skadade och är jag ju tvungen att kasta dem då, inte så roligt om det kanske var en jättefin bild. Vet heller inte hur man löser detta.

Jag har själv en D70s och det händer samma med mig ibland att när jag för över de till datorn så säger den att vissa bilder är skadade och är jag ju tvungen att kasta dem då, inte så roligt om det kanske var en jättefin bild. Vet heller inte hur man löser detta.

Du Sofia med tanke på hur du beskriver ditt fel i den andra tråden så tror jag att ditt minneskort inte är riktigt som det ska vara. Kan du prova med ett annat?

M

jag har haft precis samma problem med min d70 och det verkar ungefär som att minneskorten tar slut efter ett tag (och då formaterar jag alltid om dem efter tömning).

mitt tips är att ha minst två-tre minneskort.
1 gb får man för runt hundringen idag.

Minneskort tar faktiskt slut, då de bara tål ett begränsat antal skrivningar per minnescell. Dock hanterar minneskortet själv dåliga minnesceller, så vid normalt bruk skall vi inte märka av detta. Antalet skrivningar är dessutom så stor att det skall ta många års användning innan kortet är helt slut, men kapaciteten kan under tiden minska något.

Även katalogstrukturen som används för att kameran/datorn skall hitta filerna på kortet tar slut så småningom, om du bara raderar bilderna ligger det ändå spår kvar i katalogstrukturen så till sist blir det helt enkelt fullt på kortet.

Sedan är det alltid bäst att regelbundet formatera kortet i kameran, då skapas nämligen en ny katalogstruktur på kortet. Så att eventuella felskrivningar inte ligger kvar och förstör. Själv formaterar jag alltid mina minneskort innan användning, efter att jag har laddat över bilderna till datorn.

Så jag instämmer med tidigare skribenter, testa med ett nytt minneskort. Det bör lösa problemet.

/Peter

jag har varit med ett liknande scenario. min d70s klagade dock då och då över att det inte satt något kort i eller att jag behövde formatera det.

jag skickade in det till nikon som då ville byta ut minneskortsmodulen. det skulle kosta ungefär 3000 kr.

Har råkat ut för problemet några gånger under ca 25.000 exponeringar med min D70. har aldrig raderat något minnes kort utan när alla bilder är överförda och arkiverade formaterar jag alltid minneskorten. Det är således bara ett minneskort Viking 1 GB som vid några tillfällen krånglat. Fotograferar alltid i RAW (.NEF).Prova att formatera korten och radera INTE!!!
MVH/Chras

Har råkat ut för problemet några gånger under ca 25.000 exponeringar med min D70. har aldrig raderat något minnes kort utan när alla bilder är överförda och arkiverade formaterar jag alltid minneskorten. Det är således bara ett minneskort Viking 1 GB som vid några tillfällen krånglat. Fotograferar alltid i RAW (.NEF).Prova att formatera korten och radera INTE!!!
MVH/Chras

Jag formarterar alltid korten efter överföring av bilder till datorn. Men endå får jag skadade filer ibland som jag inte kan se, då är jag väl tvungen att radera de för jag kan väl inte rädda de på något sätt?
Min D70 känner inte att minneskortet sitter i ibland och då får jag ta ut det och stoppa i det igen.

Prova med något årpgramm som kan rädda fotofiler. Har för mig att jag gjort detta vid något tillfälle. Kommer docj ej ihåg vilket programm jag använde men det var ett gratisprogramm.
MVH/Chras

1. Testa med ett annat kort.

2. Blås rent kortplatsen i kameran med en blåsbälg el dyl.

3. Kontrollera så inga pinnar i densamma är böjda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar