Annons

D70s eller D80

Produkter
(logga in för att koppla)

bpa36

Ny medlem
Hej,

Är ny här på forumet och framförallt ny när det gäller fotografering med digital systemkamera.

Har efter ett par års slumrande fotointresse bestämt mig för att lägga mina gamla analoga kameror på hyllan och investera i en ny utrustning.

Min fråga är om jag skall som glad amatör nöja mig med D70s eller om jag skall sikta på D80:n?

Vilken skulle ni satsa på?

Ett beg D70 hus kostar ju inte många slantar idag förmodligen runt 4000kr. D80 är ju så ny så priserna är ju rätt höga i jämförelse ~9000kr. D70 var trots allt en gedigen succekamera även om den har några år på nacken. Klart är att den tar lika bra bilder nu som den gjorde när när den var ny. Annars är ju D80 bättre på allt, inget snack om saken.

Vad är viktigast. Pris eller prestanda?

Svårt att sia om jag har råd att köpa en D80 men är lite rädd att förköpa mig. Tidigare har jag fotat en hel del dia och svartvitt med en F2:a och en F501:a.

Mycket natur och liknade.

Det jag är orolig för är att D70s kommer att vara frånsprungen vad det gäller prestanda om ett tag.

bpa36 skrev:
Det jag är orolig för är att D70s kommer att vara frånsprungen vad det gäller prestanda om ett tag.
Det är den väl redan. Om man promt ska jämföra med andra kameror hela tiden. Kolla istället vilka behov du har.

Jag kör uråldriga D100 än. Den är fortfarande lika bra som när jag köpte den för fyra år sedan. Trots att den är frånsprungen av D200 med hästlängder...!

Det finns bara EN faktor som jag tycker talar starkt mot D70, och det är den mikroskopiska sökaren. Jag hade D50 (med samma sökare) i ett år, och på den tiden hann jag ruttna på sökaren. I övrigt hade jag faktiskt klarat mig med den bra länge till, men när jag väl skulle uppgradera så valde jag D200 istället för D80.
Brus och bildkvalitet hos D70 är jävligt bra, och man ska nog vara proffs om det inte duger. Jag hade hellre haft D50:ns sensor i D200:an till exempel. Jag har ingen som helst nytta av 10 mpix. Så bryr du dig inte om sökaren så är en begagnad D70 nog ett utmärkt val. Men har du en gång jämfört sökarna sida vid sida så kommer du att inse hur surt det är med D70:ns "skygglappar". Man ser fan knappt vad man fotar när det är lite mörkt.

Och jag undrar ideligen över vilken kamera många välexponerade bilder i JPG kommer ifrån när jag går igenom gamla arbeten, bilder med fantastisk färgåtergivning , stuns,kort sagt något extra och tilltalande- svaret blir D1X. (på hårddiskarna ligger det bilder från d1x, d70, d2x, 1dsmk2 ,20d, 30d och 5d)
En del talar om att de kan se hur objektiv har olika snygg oskärpa. jag ser d1x bilder i jpg som något extra.
Märkligt
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar