Annons

D7000 vs D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Hallå tjejer å killar. Jag är kluven i vad jag ska välja som min första DSLR kamera. Jag står å väger mellan att köpa en Nikon D7000 med Nikkor 50mm f1.4 och ett SanDisk 32Gig 95mb/s minneskort. Eller Nikon D3200 med*Nikkor 50mm f1.4, ett SanDisk 32Gig 95mb/s minneskort och en SB-700 blixt.*Det sistnämnda kittet är det billigare för 11.100kr medan det första går för 11.700kr.

Jag gillar å ta kort på naturobjekt, människor, bilar ja allt som står still å allt som rör sig. Jag gillar effekten av "boka" som man får av det 50mm objektivet jag valt. Jag är bara osäker på vilken kamera jag ska välja med tanke på att jag inte får en extern blixt med D7000. Jag kan ju spara å köpa blixt senare. Jag är bara så orolig att om jag väljer D3200 så kanske jag tycker den är slö eller plastig m.m å då är dom pengarna blåsta. Jag ska även lägga till att jag kan få det momsfritt genom en vänns företag.

Jag har bara skrivit en massa å är nu lite osäker på vad jag vill fråga. Men om ni själva fick välja vad hade ni gjort. Snälla hjälp mig.

Andy
 
Pixlar är inte allt, du klarar dig fint med 10mpix om du inte ska beskära bilden alltör mycket. Jag såg någon liten test där man jämförde D5100 o D3200 där D5100 kom segrar ut.

Jag hade valt en D7000, D90 eller D300 ny eller gärna begagnad. Titta på ScandinavienPhoto så får du också 6 mån garanti.

Att jag väljer dessa beror på bättre tydligare sökare, fler direktknappar, motor i huset så du kan köra alla AF objektiv, fjärrstyrning av blixt Nikons CLS system, att du har bländare och tidsrattarna separerade i två hjul etc etc

Sedan val av objektiv, 50/1,4 ger såklart en fin bokeh men har jag för mig att AF är slö och att den är ganska soft på stor öppning. Ett fast 50 är ju inte heller någon flexibel allround utan ganska begränsande. tror mig många föredrar det nya 50/1,8 framför 50/1,4 eller Sigmas 50/1,4.

Hade nog själv valt något billigare startobjektiv kanske ett fast 35/1,8, du vill troligen ha något mer vidvinkel än så. Ett 18-105 är ett bra alround och du kan få ett sådant för lite över 1000:-, om du fotar med ett sådant ett tag så ser du snart vilka brännvidder du använder. Jag tror faktiskt inte det blir 50 mm jag gissar att du använder 18-35 området och 85-105 mm. Så gillar du bokeh och porträtt så tror jag faktiskt att du kan få ut lika mycket ur det nya 85/1,8 som nikons 50/1,4

Sedan en nikon blixt som tar CLS system så är du komplett
 
Pixlar är inte allt, du klarar dig fint med 10mpix om du inte ska beskära bilden alltör mycket. Jag såg någon liten test där man jämförde D5100 o D3200 där D5100 kom segrar ut.

Jag hade valt en D7000, D90 eller D300 ny eller gärna begagnad. Titta på ScandinavienPhoto så får du också 6 mån garanti.

Att jag väljer dessa beror på bättre tydligare sökare, fler direktknappar, motor i huset så du kan köra alla AF objektiv, fjärrstyrning av blixt Nikons CLS system, att du har bländare och tidsrattarna separerade i två hjul etc etc

Sedan val av objektiv, 50/1,4 ger såklart en fin bokeh men har jag för mig att AF är slö och att den är ganska soft på stor öppning. Ett fast 50 är ju inte heller någon flexibel allround utan ganska begränsande. tror mig många föredrar det nya 50/1,8 framför 50/1,4 eller Sigmas 50/1,4.

Hade nog själv valt något billigare startobjektiv kanske ett fast 35/1,8, du vill troligen ha något mer vidvinkel än så. Ett 18-105 är ett bra alround och du kan få ett sådant för lite över 1000:-, om du fotar med ett sådant ett tag så ser du snart vilka brännvidder du använder. Jag tror faktiskt inte det blir 50 mm jag gissar att du använder 18-35 området och 85-105 mm. Så gillar du bokeh och porträtt så tror jag faktiskt att du kan få ut lika mycket ur det nya 85/1,8 som nikons 50/1,4

Sedan en nikon blixt som tar CLS system så är du komplett

Detta var vad jag behövde. Jag tror det blir en F7000 men jag är lite förvånad över att 50 f1.8 är snabbare än f1.4 eftersom man får in mer ljus. Jag är fortfarande ganska ny i detta område av fotografi. 18-105mm är ju ett startkit objektiv tom vilket gör att jag får kameran och det objektivet för 9.999kr på japanfoto. Sedan är det bara minneskortet kvar.
 
50mm 1,8 G har snabbare autofokus. Den är dessutom betydligt billigare än 50 1,4, medan skillnaden i ljusvärde mellan 1,4 och 1,8 är i princip obetydlig i de flesta situationer. 1,8 har också minst lika bra bildkvalitet. Så jag skulle säga att de 1200kr mer som 1,4 kostar är bortkastade pengar om du inte är helt säker på att du verkligen behöver 1,4:an!
 
50mm 1,8 G har snabbare autofokus. Den är dessutom betydligt billigare än 50 1,4, medan skillnaden i ljusvärde mellan 1,4 och 1,8 är i princip obetydlig i de flesta situationer. 1,8 har också minst lika bra bildkvalitet. Så jag skulle säga att de 1200kr mer som 1,4 kostar är bortkastade pengar om du inte är helt säker på att du verkligen behöver 1,4:an!

Nice info, tack! Förresten vad tror du om Nikkor 40 f2.8G AF-S DX Micro? Den är billigare och jag får med micro.?!
 
50mm 1,8 G har snabbare autofokus. Den är dessutom betydligt billigare än 50 1,4, medan skillnaden i ljusvärde mellan 1,4 och 1,8 är i princip obetydlig i de flesta situationer. 1,8 har också minst lika bra bildkvalitet. Så jag skulle säga att de 1200kr mer som 1,4 kostar är bortkastade pengar om du inte är helt säker på att du verkligen behöver 1,4:an!

1.4:an är ändå 2/3 snabbare. Men med D7000 sensor funkar höga ISO fint vilket gör att 1.8 räcker långt.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid300s
 
När du säger snabbare då menar du slutartiden man kan ha?
För jag tror det var lite diskussioner om autofokusens hastighet. Men det var kanske den du menade?

Tror han menar snabbare som i släpper in mer ljus. I kameravärlden kan uttrycket snabbare syfta på hur stor bländare ett objektiv har :) ett snabbt objektiv = stor bländare (kortare slutartid vid dåligt ljus och virse versa)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
 
Sen kanske 32gig är lite i överkant, med 16 kan du ta över 450 bilder om du fotar raw och över 1500 i jpeg/fine/large.

Så jag säger, 16gigskort och ett begagnat 50 1.8, sen har du nog råd med en SB700.

D7000 såklart :)
 
Af 50 1.8 D får du ju för 6-700 på tradera och är du inte nöjd med den så är det ju bara att sälja den för samma pris igen. SB 700 finns ju nya för 1600 på Tradera med, om man klarar sig utan garanti vill säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.