Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 slutar att fokusera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojje3

Aktiv medlem
Har ett mystiskt problem med min D7000, helt plötsligt slutar den att försöka att fokusera (ingen AF-hjälpbelysning tänds upp heller). Detta händer med ett objektiv utan inbyggd af-motor, jag har fler objektiv utan inbyggd af-motor som tycks fungera som de skall. När detta händer kan jag också välja bländare ända ner till f1 trots att objektivets största bländare är f4, det verkar som knappen där jag väljer af-metod eller antal af-punkter också lägger av (det händer inget i topp-displayen när jag trycker på denna knapp). Det enda som verkar få "igång" autofokusen igen är att ta bort objektivet och sedan montera tillbaks det igen. Jag har rengjort kontakterna både på objektivet och i huset men det gjorde ingen skillnad och objektivet fungerar som det skall på mitt D80-hus. Är det någon annan D7000-ägare som har liknande problem?
 
Samma problem med mitt sigma 10-20 mm och d7000. Problemet är releaseknappen som inte klickar tillbaka helt när man monterat objektivet. Händer bara med sigman. Ingenting fungerar när detta sker. Läste i annat forum att flera användare råkat ut för detta. Mvh Jonas
 
Det verkar inte vara release-knappen på min, när jag monterat objektivet kan det ibland fungera precis som det ska ända tills jag stänger av kameran och när jag sedan sätter på den igen kommer problemet att den inte fokuserar. Release-knappen hoppar ut och man hör ett klick precis som när man monterar de andra objektiven.
 
Ja, hittils har jag bara märkt det på ett Tokina AF100-300mm f/4 AT-X II (ett mycket skarpt och bra objektiv till naturfotografering så det stör mej att det inte ska funka med en D7000 när det har funkat klockrent på min D80).
Mvh Jan-Åke
 
Hej!

Exakt samma problem dök upp på min D7000 efter det att jag provat min grannes AF Zoom-Nikkor ED 80-200 mm f/2.8D. När jag monterat tillbaka mitt vanliga objektiv (AF-S Nikkor 18-105 mm) tänds inte AF hjälpbelysningen i dåligt ljus och kameran har svårt att fokusera. Release-knappen verkar fungera som den ska och när jag monterar tillbaka objektivet knäpper det till som vanligt. Kan det vara så att AF-hjälplampan helt enkelt gått sönder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.