ANNONS
Annons

D7000-problem - vad är fel på mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greyhame

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en D7000 i höstas, som ersättare till min D80 som jag haft sen 2007.

Jag är tekniskt okunnig fotograf, och behöver därför lite hjälp att avgöra huruvida något är fel på min D7000 eller mitt objektiv, eller om det bara är en inställningfråga. Bifogar två bilder i skala 1:1.

En på en person, tagen med blixt inomhus.

Den andra på husfasad tagen utomhus en strålande sommardag.

Samma objektiv på båda bilderna.

Tacksam för tips om vad som kan vara fel, där konturerna ser ut som nedan.

Mvh
Kristofer

Bilagor

• can.jpg
    can.jpg
    46.6 KB · Visningar: 988
  • hus.jpg
    hus.jpg
    14.9 KB · Visningar: 937
Du har ett väldigt kort skärpedjup med F1,8 , prova först at blända ner ett antal steg och utvärdera resultatet!

Du har ett väldigt kort skärpedjup med F1,8 , prova först at blända ner ett antal steg och utvärdera resultatet!

Jag tycker att jag ofta använt F1.8 med det och annat objektiv utan problem, ffa på min gamla D80...

Är det chromatisk abberation det heter, eller är det något annat?

Vad använder du för RAW-converter? Det där skulle kunna vara JPEG-artefakter. Jag fick precis likadana resultat när jag sparade bilder med skarpa kontraster i för dålig JPG-kvalitet.

/Dag

Vad använder du för RAW-converter? Det där skulle kunna vara JPEG-artefakter. Jag fick precis likadana resultat när jag sparade bilder med skarpa kontraster i för dålig JPG-kvalitet.

/Dag

Det där är screenshotat direkt ur Lightroom när RAW-filen är öppen, d.v.s. ingen direkt konvertering (om inte LR gör någon egen för att man ska kunna se RAW-bilden...).

Vad jag ser f u ev skärpningsartefakter är kromatisk abberation ffa på husen. Sedan är det halo på blusen på den sista bilden. 50/1,8 har ju inget ED glas så givetvis vid hög kontrast kan man få vanlig CA utöver longitudinell CA på stora bländaröppningar. Om man d u bränner ut högdager får man gärna överstrålningsfenomen i anslutning till detta (fallet med vita blusen?).

Tips: ute i hög kontrast och med mycket vitt eller metall se till att blända ner och underexp lite. Med vita kläder se till att underexp lite så de inte bränner ut.

D7000 exponerar ju också ganska 'rikligt' i autoläge. Jag hade permanent -3/4 EV inställt som defaultkompensation på min fd D7000 (kan göras i en menyinställning om du inte vill peta direkt med vanliga exp.kompen). Det är så bra DR på sensorn så lite underexp bilder går utmärkt att lyfta i efterarbete.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Tack för alla kommentarer och tips ovan!

Jag ska (och har ofta tidgare) exponera ned några steg (brukar ha -0.3 el. 0.7). Det gjorde jag även med min D80 som också ofta krämade på lite mycket för min smak.

Ett annat tips jag fått ovan var att ha lite mindre bländaröppning. Det ska jag tänka på. Jag har rent slentrianmässigt ofta största möjliga bländare på de flesta objektiv, vilken kanske är dumt.

Jag har testat samma objektiv igen (50mm/1.8) utan att uppleva samma problem, åtminstone inte i sån skala att jag reagerat på det. Dock har jag ALDRIG upplevt med med andra objektiv (exvis 85mm/1.8) ur Nikkor-sortimenten, eller andra märken. Således blev jag fundersam om det kunde vara något med mitt objektiv. Av att döma av svaren ovan är så alltså inte (sannolikt) fallet.

Tack igen!

K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar