Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 maxar autoiso när jag sätter på extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Kör för det mesta på autoiso med ett tak/max på ISO 3200. Står jag inomhus och fokuserar kan kameran välja låt säga ISO 800, sätter jag på sb-600 blixten går autoiso upp till 3200.

Fattar inte ?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 
Jo, det är så. Har för mig detta är fixat för D7100 och D600. Nikon har också gått ut med rekommendation att inte använda autoiso och blixt. Jag brukar använda M läget vid blixt så har jag helt koll vad som sker
 
Jo, det är så. Har för mig detta är fixat för D7100 och D600. Nikon har också gått ut med rekommendation att inte använda autoiso och blixt. Jag brukar använda M läget vid blixt så har jag helt koll vad som sker

Är det sant? Är det en bugg man får lära sig att leva med?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 
Kanske inte en bugg, någon kanske tyckte det var smart? Efter allt okontrollerat med autoiso, så kommer jag inte att använda den igen förrän vid D7100. Men sätt en gräns på autoiso om du nu ska ha den på, tex 500 eller något som man kan leva med. Nikon tycker väl att man i huvudsak ska använda naturlig ljus och använda blixten som upplättning,och då tar den ut så mycket som möjligt från det naturliga. Så här fungerar den väl med den inbyggda också
 
Kanske inte en bugg, någon kanske tyckte det var smart? Efter allt okontrollerat med autoiso, så kommer jag inte att använda den igen förrän vid D7100. Men sätt en gräns på autoiso om du nu ska ha den på, tex 500 eller något som man kan leva med. Nikon tycker väl att man i huvudsak ska använda naturlig ljus och använda blixten som upplättning,och då tar den ut så mycket som möjligt från det naturliga. Så här fungerar den väl med den inbyggda också

Förstår en del av det du skriver men...
Varför skulle autoiso välja ISO 800 för att sedan bara pumpa upp den till max tex 3200 bara genom att man slår på blixten?

Varför skulle Nikon tycka att ISO 800 är lämpligt och samtidigt tycka att 3200 är lämpligt vid exakt samma förutsättningar (förutom att det sitter en blixt som inomhus kan lysa upp som solen själv) måste ju vara någon på Nikon som hade otur när han tänkte ? Eller ? Och varför fixar dom det bara inte med en fw uppdatering ?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 
Skillnad

Skillnaden mellan en blixtbild tagen på 400 och 3200 iso blir att bakgrunden blir mer upplyst av det naturliga ljuset medan den kanske blir svart/mörk vid lägre ISO (förutsatt att man använder autoläget och inte M där man ju kan kompensera för detta) Tydligen har man ansett att isoegenskaperna är så pass bra att gemene man som helst kör autoläge och auto-iso får bättre bilder på detta sätt. Vill du kunna styra hur bilden ska se ut med en lämplig mix av blixtljus och naturligt ljus så ska du nog ändå lära dig köra på M och utan auto-iso när du använder blixt.
 
Så här har det varit ända sedan D300 kom, fast då var det bara ISO 800 den kickade upp till när man satte på blixten.

Det finns faktiskt en skillnad till, ett motiv som är väl belyst, t.ex. med blixt, har en förmåga att se mindre brusigt ut än ett som är svagt belyst. Jag vet inte vad det beror på, men med blixtbilder tycker jag att man kan komma undan med högre ISO.

Dock tappar man ju lika mycket dynamiskt omfång som man alltid gör när man höjer ISO.
 
OK, men jag fattar ff inte varför den gör det. Höjer iso menar jag. Varför tycker den att det krävs högre ISO med än utan blixt? Är det för att bakgrunden blir mörkare mot det upplysta som är i fokus? Den vill alltså motverka effekten som blixten skapar mot bakgrunden och ljusa upp densamma ?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 
Det är flera år sedan jag använda autoiso, det mesta kändes fel, särskilt vid blixtfotografering, så jag kommer nu inte riktigt ihåg allt. Är du säker på att det tagna kortet utan blixt stannar på det låga ISO, har för mig att det är ytterligare något underligt med autoiso, att det som visas i sökaren är inte vilket iso det blir utan det iso som det hade blivit om man använt det som den fasta isoinställningen står på.
 
Det finns faktiskt en skillnad till, ett motiv som är väl belyst, t.ex. med blixt, har en förmåga att se mindre brusigt ut än ett som är svagt belyst. Jag vet inte vad det beror på, men med blixtbilder tycker jag att man kan komma undan med högre ISO.

Där har jag motsatt erfarenhet. Jag har tagit hyfsat brusfria bilder på ISO 2500 utan blixt, men just kombinationen extern blixt och auto-ISO ger hemskt brus även om ISO-värdet stannar på 800. Därför stänger jag alltid av auto-ISO när jag fotar med blixt numera.
 
Konstigt. Brus syns ju som bäst i skuggområdena. Tar du en bild i ISO3200 på dagen så syns ju bruset mindre än om den vore tagen på kvällen.
När jag fotar med blixt så vill även jag ha högre ISO än vad kameran oftast vill Canon sätter ISO till 400 och inomhus vill jag ha minst ISO800 för att kunna bibehålla det naturliga ljuset. För lågt ISO betyder starkare blixt som "dödar" känslan eller sänkt slutartid. Oftast väljer jag även rimliga slutartider för att få så skarpa bilder som möjligt (har inte IS).

/Stefan
 
OK, jag får ju lära mig att leva utan auto iso när jag använder blixt.

Vad kör ni för slutartid kontra brännvidd för att få skarpa bilder ? Jag har heller ingen vr men dock ett 2,8 objektiv.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
 
Nikon brukar vilja använda 1/60 som längsta slutartid när man använder blixt i något hel- eller halvautomatiskt läge. Förmodligen har du så pass mörkt att 1/60 kräver max ISO för att få bakgrunden tillräckligt ljus.

Ett sätt att komma runt det är att köra manuell tid och bländare. Ett annat att köra manuell ISO. Ett tredje att köra "slow sync" på blixten vilket gör att kameran kommer välja så lång slutartid som behövs, även längre än 1/60.
 
D800 är lika "kass" när det kommer till detta, D700 gör som jag vill. Har helt slutat använda blixt med D800 för att jag inte orkar programmera om kameran. En inställning för om man vill använda upplättningsblixt eller använda blixten som huvudsaklig ljuskälla hade varit trevligt.

/Karl
 
Om jag har fattat det rätt, så är det möjligt att skifta mellan autoISO och manuella ISO med ISOknappen, på D7100, D600, D800, vilket gör att man inte måste in och böka i menyn. Med detta så skulle man kunna välja autoiso i de fall man har nytta av det och lätt koppla bort det vid behov
 
Om jag har fattat det rätt, så är det möjligt att skifta mellan autoISO och manuella ISO med ISOknappen, på D7100, D600, D800, vilket gör att man inte måste in och böka i menyn. Med detta så skulle man kunna välja autoiso i de fall man har nytta av det och lätt koppla bort det vid behov

Omprogrammeringen är ISO-knappen och ett hacks-snurr på ratten, att Nikon dock bytt hur kameran fungerar med blixt mellan D700 och D800 har gjort att jag fått många blixtbilder i betydligt sämre kvalitet än vad jag vill.
Detta är det absolut sämsta med D800.

/Karl
 
Omprogrammeringen är ISO-knappen och ett hacks-snurr på ratten, att Nikon dock bytt hur kameran fungerar med blixt mellan D700 och D800 har gjort att jag fått många blixtbilder i betydligt sämre kvalitet än vad jag vill.
Detta är det absolut sämsta med D800.

/Karl

Men det är varken Nikons eller D800:ans fel. Du måste faktiskt själv ta ansvar för att du inte bemödar dig med att lära dig hur ditt verktyg fungerar.
 
Men det är varken Nikons eller D800:ans fel. Du måste faktiskt själv ta ansvar för att du inte bemödar dig med att lära dig hur ditt verktyg fungerar.

Det är väl iofs sant, men det är lätt att klanta sig när min D700 och min D800 hanterar detta på olika sett och jag använder bägge regelbundet. I 99% av fallen tycker jag bättre om hur D700 hanterar blixten och det kan inte ha varit så svårt att lägga till en parameter där man låter fotografen bestämma om blixten skall vara huvudkälla för ljus eller upplättningsblixt.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.