Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
d7000 billigare än 60d
- Trådstartare Omnicolor
- Start datum
spotmatic
Aktiv medlem
Hur kan det komma sig? Jag trodde d7000 var positionerad typ mellan 60d och 7d (om man kan säga så) och snarare konkurrerade med 7d?
100% sökare i ett så robust bygge för drygt tiotusen börjar bli frestande...
Utgångspriserna är det så. Fast jag tror att 60D kommer att gå under 10000 kronors sträcket före D7000.
Vad Canon och Nikon tar för sina kameror, känner jag inte till. Bara vad handlarna ska ha.
Hur kan det komma sig? Jag trodde d7000 var positionerad typ mellan 60d och 7d (om man kan säga så) och snarare konkurrerade med 7d?
D7000 har väckt en hel del uppseende, och det trots att den rent tekniskt inte bjuder på något som sticker ut speciellt mycket. Det som fått många att höja på ögonbrynen är just det du noterat, att den ger en lite ny kombination av pris och funktioner.
Sedan kan det vara värt att notera Pentax K-5 som ligger på samma introduktionspris som D7000 och Eos 60D och som också bjuder på en rätt hittills ovanlig (men trevlig kombination av pris och funktioner.
Det är ju ofta så här kameramarknaden utvecklas, det finns ett antal ganska etablerade prisnivåer som håller sig överraskande konstanta. Just den vi pratar om här kan beaskrivas som:
"introducera för 11-12000 kr, sedan när första entusiasmen lagt sig, sänk till 9995 och sedan när en ersättare börjar närma sig eller om försäljningen går trögt, sänk nedåt 6-7000."
Vad som förändras över tid är hur mycket teknik man får i respektive prisnivå. Nikon D7000 är en sådan ompositionering. Ser man på Nikons föregångare i det prisintervallet - D70, D80 och D90 - så har varje generation fått en märkbart uppgraderad sensor plus några nya funktioner (större skärm, bättre AF, video) men i stort sett har de varit ganska lika vad gäller allmänna tekniknivån. D7000 däremot har plötsligt fått en massa teknik som tidigare varit reserverad för nästa nivå i näringskedjan (D100, D200, D300). Bland Nikon-folk är därför nyfikenheten stor hur den D400 alla vill se kommer att se ut
Canon har också gjort en sådan ompositionering som många redan tycks ha glömt bort: Eos 7D är lika stor som Eos 10D/20D/30D/40D/50D, säljs till ungefär de priser de hade i början av sina "karriärer". Men den bjuder för det priset på mycket av tekniken hos Canons proffskameror (1D/1Ds). Den har inneburit en rejäl uppgradering av det prisintervallet i Canons utbud.
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, det är inte riktigt sant. Prisnivån på 7D ligger 30-40 procent högre än på 40D/50D. Introduktionspris kring 16000 (istf 12000) och efter ett år ligger priset på 13000 (istf 9000).Canon har också gjort en sådan ompositionering som många redan tycks ha glömt bort: Eos 7D är lika stor som Eos 10D/20D/30D/40D/50D, säljs till ungefär de priser de hade i början av sina "karriärer".
Nja, det är inte riktigt sant. Prisnivån på 7D ligger 30-40 procent högre än på 40D/50D. Introduktionspris kring 16000 (istf 12000) och efter ett år ligger priset på 13000 (istf 9000).
Ok, du har rätt när det gäller 40D och 50D.
Jag tänkte nog mer på deras föregångare, 20D och 30D som låg runt 15-17000 när de introducerades och sedan efter ett tag hamnade nedåt 12-13000 (och sedan, i alla fall 30D, sjönk ytterligare).
spotmatic
Aktiv medlem
Har för mig att Canon släppte pris på 60D före Nikon på 7000D. Rätta mig om jag har fel.
Kan man då tänka sig att Nikon la 7000D sig lite under 60D i pris för att folk inte skulle köpa 60D. Utan locka en och annan att byta system eller locka dom som köper sin första DSLR till att vänta på 7000D. Bara en tanke.
Kan man då tänka sig att Nikon la 7000D sig lite under 60D i pris för att folk inte skulle köpa 60D. Utan locka en och annan att byta system eller locka dom som köper sin första DSLR till att vänta på 7000D. Bara en tanke.
Omnicolor
Aktiv medlem
men oj
Eh, Nevermind!
Jag var inne på Fotokungen idag (Nikon visade d7000) och klämde och jämförde d7000 och 60d.
Om man bortser från lite klockor och visslor, där d7000 hade övertaget (med tex bättre auto-iso, charmigare slutarljud, 2 c-lägen osv) så tyckte jag 60d var en mycket trevligare kamera överlag för min del. Mycket skönare grepp att hålla i, smartare menyer, den geniala LCDn, och själva....känslan... Vet inte varför, men 60d kändes gedignare och bättre att hålla i trots att den har mer "plast" än d7000. Trodde det skulle vara tvärtom, men icke.
Den stora överraskningen var sökaren, där jag trodde d7000 skulle piska 60d, men så var det inte. d7000 hade aningen större sökarbild kanske, men inget direkt märkbart.
Hatten av, Canon.
Det lutar definitivt åt en 60d........
Eh, Nevermind!
Jag var inne på Fotokungen idag (Nikon visade d7000) och klämde och jämförde d7000 och 60d.
Om man bortser från lite klockor och visslor, där d7000 hade övertaget (med tex bättre auto-iso, charmigare slutarljud, 2 c-lägen osv) så tyckte jag 60d var en mycket trevligare kamera överlag för min del. Mycket skönare grepp att hålla i, smartare menyer, den geniala LCDn, och själva....känslan... Vet inte varför, men 60d kändes gedignare och bättre att hålla i trots att den har mer "plast" än d7000. Trodde det skulle vara tvärtom, men icke.
Den stora överraskningen var sökaren, där jag trodde d7000 skulle piska 60d, men så var det inte. d7000 hade aningen större sökarbild kanske, men inget direkt märkbart.
Hatten av, Canon.
Det lutar definitivt åt en 60d........