Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 till PC och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

ottoangel

Aktiv medlem
Har sökt lite men inte hittat något riktigt bra svar. Har testat Camera Control Pro 2.3 men det säger bara No camera was detected. Testat med ViewNX och Capture NX2, vet inte ens om de gör någon nytta.

Någon som vet hur man ska gå till väga?
 
Det är minneskortsläsare som gäller eftersom D700 inte kan agera flyttbar disk - skall man koppla in i kameran direkt måste man använda nikonprogrammet som följde med...
/Torbjörn
 
Nu kör jag med Canon men Nikon borde gå med samma taktik. När jag kör tethered till laptopen så kan jag specificera vilken mapp på datorn bilderna skall föras över till. Sedan säger jag åt lightroom att aktivera Autoimport från den mappen.

Funkar klockrent, förutom att kamerans buffert fylls mycket snabbare när den försöker skicka en massa bilder samtidigt som jag plåtar.

Mvh
Mårten
 
Det är så som du gör jag vill göra. Alltså köra tethered. Problemet är att datorn inte ser min kamera. Eller rättare sagt datorn upptäcker den fint men Nikons programvara gör det inte. Är det någon skum inställning man måste göra? Exakt vilket eller vilka Nikonprogram är det jag ska använda?

Nu kör jag med Canon men Nikon borde gå med samma taktik. När jag kör tethered till laptopen så kan jag specificera vilken mapp på datorn bilderna skall föras över till. Sedan säger jag åt lightroom att aktivera Autoimport från den mappen.

Funkar klockrent, förutom att kamerans buffert fylls mycket snabbare när den försöker skicka en massa bilder samtidigt som jag plåtar.

Mvh
Mårten
 
Det är så som du gör jag vill göra. Alltså köra tethered. Problemet är att datorn inte ser min kamera. Eller rättare sagt datorn upptäcker den fint men Nikons programvara gör det inte. Är det någon skum inställning man måste göra? Exakt vilket eller vilka Nikonprogram är det jag ska använda?

Om kameran syns i windows explorer är det bara att klippa och klistra.

Att koppla kameran till datorn gör att du ytterst sällan får bildförluster.

Jag har kört denna metod sedan 2004 och har inte förlorat en enda bild (> 100 000)

Idén är att om man använder samma enhet (kameran) för att jämt läsa och skriva minimerar man problemet med olika diskoperativsystem och hårdvara (datorn, minnerskortläsare). Jag formatterar aldrig kortet (utom när det är nytt eller har varit utlånat).

Nackdelen är förstås längre överföringstid men det tycker jag det är värt.
 
Hur menar du med klippa och klistra?

Om kameran syns i windows explorer är det bara att klippa och klistra.

Att koppla kameran till datorn gör att du ytterst sällan får bildförluster.

Jag har kört denna metod sedan 2004 och har inte förlorat en enda bild (> 100 000)

Idén är att om man använder samma enhet (kameran) för att jämt läsa och skriva minimerar man problemet med olika diskoperativsystem och hårdvara (datorn, minnerskortläsare). Jag formatterar aldrig kortet (utom när det är nytt eller har varit utlånat).

Nackdelen är förstås längre överföringstid men det tycker jag det är värt.
 
Hej!
Det är några steg du måste gå igenom för att det ska fungera.

1. Skapa en tom mapp på datorn som ska fungera som din "bevakade mapp", t.ex. på skrivbordet.

2. I Camera Control Pro går du in i Tools-menyn och väljer Download Options. Klicka på Choose och välj den mapp du skapade i steg 1.
Välj sedan Do nothing vid When a new image is received from the camera. Klicka OK.
Detta är allt du behöver göra i Camera Control.

3. Gå in i File-menyn i Lightroom och välj Auto Import settings under Auto Import.
Vid Watched Folders väljer du mappen du skapade i punkt 1.
Vid Destination välj var dina autoimporterade bilder ska lagras och skapa en undermapp
Klicka OK.

4. Nu ska du aktivera Autoimporten genom att gå in i File-menyn.
Under Autoimport väljer du Enable Autoimport

Hoppas det var till hjälp

Christer
 
Jag lyckades reda ut men tack ändå. Mitt problem var ju att CCP inte hittade kameran men nu uppdaterade jag till 2.6.0 och då funkade det.

Hej!
Det är några steg du måste gå igenom för att det ska fungera.

1. Skapa en tom mapp på datorn som ska fungera som din "bevakade mapp", t.ex. på skrivbordet.

2. I Camera Control Pro går du in i Tools-menyn och väljer Download Options. Klicka på Choose och välj den mapp du skapade i steg 1.
Välj sedan Do nothing vid When a new image is received from the camera. Klicka OK.
Detta är allt du behöver göra i Camera Control.

3. Gå in i File-menyn i Lightroom och välj Auto Import settings under Auto Import.
Vid Watched Folders väljer du mappen du skapade i punkt 1.
Vid Destination välj var dina autoimporterade bilder ska lagras och skapa en undermapp
Klicka OK.

4. Nu ska du aktivera Autoimporten genom att gå in i File-menyn.
Under Autoimport väljer du Enable Autoimport

Hoppas det var till hjälp

Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.