Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D700 till PC och Lightroom
- Trådstartare ottoangel
- Start datum
the_Rose
Aktiv medlem
Nu kör jag med Canon men Nikon borde gå med samma taktik. När jag kör tethered till laptopen så kan jag specificera vilken mapp på datorn bilderna skall föras över till. Sedan säger jag åt lightroom att aktivera Autoimport från den mappen.
Funkar klockrent, förutom att kamerans buffert fylls mycket snabbare när den försöker skicka en massa bilder samtidigt som jag plåtar.
Mvh
Mårten
Funkar klockrent, förutom att kamerans buffert fylls mycket snabbare när den försöker skicka en massa bilder samtidigt som jag plåtar.
Mvh
Mårten
ottoangel
Aktiv medlem
Det är så som du gör jag vill göra. Alltså köra tethered. Problemet är att datorn inte ser min kamera. Eller rättare sagt datorn upptäcker den fint men Nikons programvara gör det inte. Är det någon skum inställning man måste göra? Exakt vilket eller vilka Nikonprogram är det jag ska använda?
Nu kör jag med Canon men Nikon borde gå med samma taktik. När jag kör tethered till laptopen så kan jag specificera vilken mapp på datorn bilderna skall föras över till. Sedan säger jag åt lightroom att aktivera Autoimport från den mappen.
Mvh
Mårten
iSolen.se
Guest
Det är så som du gör jag vill göra. Alltså köra tethered. Problemet är att datorn inte ser min kamera. Eller rättare sagt datorn upptäcker den fint men Nikons programvara gör det inte. Är det någon skum inställning man måste göra? Exakt vilket eller vilka Nikonprogram är det jag ska använda?
Om kameran syns i windows explorer är det bara att klippa och klistra.
Att koppla kameran till datorn gör att du ytterst sällan får bildförluster.
Jag har kört denna metod sedan 2004 och har inte förlorat en enda bild (> 100 000)
Idén är att om man använder samma enhet (kameran) för att jämt läsa och skriva minimerar man problemet med olika diskoperativsystem och hårdvara (datorn, minnerskortläsare). Jag formatterar aldrig kortet (utom när det är nytt eller har varit utlånat).
Nackdelen är förstås längre överföringstid men det tycker jag det är värt.
ottoangel
Aktiv medlem
Hur menar du med klippa och klistra?
Om kameran syns i windows explorer är det bara att klippa och klistra.
Att koppla kameran till datorn gör att du ytterst sällan får bildförluster.
Jag har kört denna metod sedan 2004 och har inte förlorat en enda bild (> 100 000)
Idén är att om man använder samma enhet (kameran) för att jämt läsa och skriva minimerar man problemet med olika diskoperativsystem och hårdvara (datorn, minnerskortläsare). Jag formatterar aldrig kortet (utom när det är nytt eller har varit utlånat).
Nackdelen är förstås längre överföringstid men det tycker jag det är värt.
iSolen.se
Guest
Hur menar du med klippa och klistra?
Öppna Windows Explorer, klicka fram filerna i D700. Markera allt, klipp, flytta till en mapp på din datorn, klistra. Vänta...
staika
Aktiv medlem
Hej!
Det är några steg du måste gå igenom för att det ska fungera.
1. Skapa en tom mapp på datorn som ska fungera som din "bevakade mapp", t.ex. på skrivbordet.
2. I Camera Control Pro går du in i Tools-menyn och väljer Download Options. Klicka på Choose och välj den mapp du skapade i steg 1.
Välj sedan Do nothing vid When a new image is received from the camera. Klicka OK.
Detta är allt du behöver göra i Camera Control.
3. Gå in i File-menyn i Lightroom och välj Auto Import settings under Auto Import.
Vid Watched Folders väljer du mappen du skapade i punkt 1.
Vid Destination välj var dina autoimporterade bilder ska lagras och skapa en undermapp
Klicka OK.
4. Nu ska du aktivera Autoimporten genom att gå in i File-menyn.
Under Autoimport väljer du Enable Autoimport
Hoppas det var till hjälp
Christer
1. Skapa en tom mapp på datorn som ska fungera som din "bevakade mapp", t.ex. på skrivbordet.
2. I Camera Control Pro går du in i Tools-menyn och väljer Download Options. Klicka på Choose och välj den mapp du skapade i steg 1.
Välj sedan Do nothing vid When a new image is received from the camera. Klicka OK.
3. Gå in i File-menyn i Lightroom och välj Auto Import settings under Auto Import.
Vid Destination välj var dina autoimporterade bilder ska lagras och skapa en undermapp
Klicka OK.
Christer
ottoangel
Aktiv medlem
Jag lyckades reda ut men tack ändå. Mitt problem var ju att CCP inte hittade kameran men nu uppdaterade jag till 2.6.0 och då funkade det.
Hej!
Klicka OK.
Christer
staika
Aktiv medlem
Hej igen!
I slutet av den här videon så pratar Scott och Matt lite om att koppla kameran till datorn.
http://www.dtowntv.com/2009/08/episode-24/
Christer
I slutet av den här videon så pratar Scott och Matt lite om att koppla kameran till datorn.
Christer
ottoangel
Aktiv medlem
Tack för all hjälp.
Hej igen!
Christer