Annons

D70 vs D100 vs 10D va 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Opps, jag hade för mig att de alltid hade 2 års garanti, men det gällde tydligen bara vissa tillverkare och jag tror det gäller canon, men jag hittar ingen info om det.

Jag rekommenderar minst 1 gb, särskilt om du tänker plåta i raw.

Om du vill komma billigt undan så har dom ju på samma sida 300D hus för 599 Euro, lr med 18-50 Sigma för 666 E.
D e ju bra pris, men jag skulle ändå köpa 350, men d e ju jag det! ;)

Hur är det med språket på manuallen?
att det finns eng eller swe på kameran menyn tar jag då förgivet, men man vet ju aldrig med tyskarna.

Mycket snack, lite 10d

Det blev inte så mycket 10d snack, mer 300d vs 350d?
Hur mycket är ett 10d hus värt idag?
Vad är nackdelarna med 10d jämfört med 350d?

Re: Mycket snack, lite 10d

bEPH skrev:
Vad är nackdelarna med 10d jämfört med 350d?
Nackdelar: skriver långsammare till kortet, har mindre buffert.
Är mycket tyngre och större (inte nödvändigtvis en nackdel).
Antagligen något långsammare AF.

Fördel: större och ljusare sökare, bättre reglage och och kraftigare byggt hus i metall.

Re: Re: Mycket snack, lite 10d

sagan skrev:

Fördel: större och ljusare sökare, bättre reglage och och kraftigare byggt hus i metall.

Är inte de flesta hus i metall? Eller menar du att även "karossen" är i metall och inte bara "chassit"?

/*fredagstrött-Karin*

De billiga husen är gjorda i plast, med (eventuellt) några få metalldelar inne i huset.

10D är till största delen gjord i metall, både inuti och utanpå.

Vet du någon sida med bilder på insidan av en *ist DS? Håller på att leta på Google just nu men hittar inget vettigt...

köpa 10d eller inte..

Jag är sugen på att köpa en 10d, men efter vad jag har läst på nätet så finns det en del nackdelar.
bland annat ett "Error 99" som många säger är slutarrelaterat.
Andra säger att den har bättre AF än 300d.
En del säger att den har mindre SYNLIGT brus än d70, dvs. att om man mäter så är bruset ungefär lika, men på observerade bilder så är det mindre.
En annan nackdel sägs vara att EF-S objektiv inte passar utan modifiering, det finns ingen minimellanring som man kan använda och fortfarande kunna fokusera till oändligheten?
En stor fördel med D70 är ju att man enkelt kan styra en extern blixt(tex. sb-800), finns den möjligheten alls, annat än en dum slavblixt, hos 10d utan en dyr klump(ST-E2) i blixtskon?
Finns det nåt hack som kan bättra på uppstartstiden?
Är AF dålig på den som en del säger?
Exponerar den ojämnt med blixt eller är det bara sopor som lyckas med det(Jag har läst folk som uttrycker det ungefär så)?
Det var många frågor, men jag hoppas att få svar på några iaf. Det är ju en del pengar att lägga ut...

Re: köpa 10d eller inte..

bEPH skrev:
bland annat ett "Error 99" som många säger är slutarrelaterat.
Jag har inte haft några problem med "Error 99".

bEPH skrev:
Andra säger att den har bättre AF än 300d.
AF är identisk med 300D, skillnaden är att 300D:s AF inte kan ställas in efter önskemål.
bEPH skrev:
En del säger att den har mindre SYNLIGT brus än d70, dvs. att om man mäter så är bruset ungefär lika, men på observerade bilder så är det mindre.
Bruset är mindre, både mätbart och synbart:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page14.asp
bEPH skrev:
En annan nackdel sägs vara att EF-S objektiv inte passar utan modifiering, det finns ingen minimellanring som man kan använda och fortfarande kunna fokusera till oändligheten?
Sigma gör ju DC-objektiv av hög klass som passar, så det är väl ingen större nackdel.
bEPH skrev:
Är AF dålig på den som en del säger?
AF på 10D är snabb, klart snabbare än på D70.
bEPH skrev:
Exponerar den ojämnt med blixt eller är det bara sopor som lyckas med det(Jag har läst folk som uttrycker det ungefär så)?
Min erfarenhet är att blixteexponeringarna blir mycket bra med 10D.

Tänk på att 10D har en bakre inmatningsratt vilket 350D(och 300D) saknar. Om man en gång använt den går den inte att klara sig utan, den största anledningen till att jag valde en 10D.

Har du möjlighet, låna och känn på husen så att de känns bra i handen och uppför sig som du vill. Alla kameror tar bra bilder, det är handhavandet som skiljer. 10D är stor och tung (jämfört med 350D) vilket jag ser som en fördel, andra en nackdel.

Du nämner blixtanvändning. Självklart blir blixtbilder perfekta om du kör kameran och blixt manuellt och inte är en "sopa". Låter du kameran sköta allt verkar bilderna bli rätt skumma. Har inte använt blixt på min 10D speciellt mycket men om jag skall vara ärlig förväntade jag mig faktiskt mer automatikmöjligheter med blixten.

Tänk också på att 10D inte klarar med än 6 volt i både synkuttaget och blixtskon vilket kan ställa till problem om du tänkt köra med studio- eller gamla kamerablixtar. 20D klarar 250V i synkuttaget vilket lär räcka för de flesta.

Re: Re: köpa 10d eller inte..

sagan skrev:

AF på 10D är snabb, klart snabbare än på D70.

Om det nu är så att 10dn har en snabb af så är den kanske ett bra alternativ, då kan jag kanske stryka d70 från listan. Jag har varit och kolla på 350dn nu i affär, tycker den är lite för liten att hålla i.

Är 10d så mycket sämre än nya 350d?

Man kan ju få tag i 10d rätt billigt begat.
har sett priser på ca 7000-8000 inkl objektiv och cf-kort.

följd fråga: hur många exponeringar klarar 10d av innan den har gjort sitt?

Re: Re: Re: köpa 10d eller inte..

niklasmagnus skrev:
Är 10d så mycket sämre än nya 350d?
10D är mycket långsammare och har sämre upplösning, den är oxå betydligt tyngre och större (kan vara en fördel dock).
10D är därimot betydligt kraftfullare byggd i metall.

niklasmagnus skrev:
följd fråga: hur många exponeringar klarar 10d av innan den har gjort sitt?
Slutaren ska hålla för 50 000 exponeringar (minst) precis som med 350D.

Men en slutare går ju att byta, så det behöver ju inte vara det samma som kamerahusets livslängd.

Re: Re: Re: Re: köpa 10d eller inte..

sagan skrev:
10D är mycket långsammare och har sämre upplösning, den är oxå betydligt tyngre och större (kan vara en fördel dock).
10D är därimot betydligt kraftfullare byggd i metall.

När det gäller snabbhet mellan kamerorna så är ju 350D snabbar på allt utom serietagning, 10d:s ca 3.3 mot 350D:s ca 2.9 fps (källa dpreview.com).
350D har dock större buffert.

Om man tiitar på AFen så är nog 350D snabbar, men 10D ska visst vara snabbare än D70 så det kan ju inte vara så JÄTTE stor skillnad mellan 10D och 350D. Rätta mig om jag har fel.

När det gäller upplösningen, tror ni det räcker med 6MP om nåt år? fördelen med lägre upplösning är ju att bildfilerna tar mindr utrymme på minneskortet.

10D hus är metall, klart bättre i hållastighetes synpunkt. Dock ca 200 gram tyngre.

sagan skrev:

Slutaren ska hålla för 50 000 exponeringar (minst) precis som med 350D.

Men en slutare går ju att byta, så det behöver ju inte vara det samma som kamerahusets livslängd.

Jag ser 10D som vinnar på denna punkt, eftersom det är ett metallhus.

Verkar kanske som jag favoritiserar 10Dn, vilket inte är min mening. Men jag vill ha det bäst kvalitet/pris förhållandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar