Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 vs D100 vs 10D va 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller tåligheten så verkar det ju som att vissa D70 ägare har haft ganska så mycket otur eller så är det helt enkelt så att D70 har konstruktions fel (den pytte små skruvarna).

Att utala sig om 350D när den ännu inte har kommit tycker jag är lite konstigt, vissligen har den kommit i USA så ni har väl läst på nåt amrikanskt forum då antar jag.

Christian> Jag har varit in på att försöka hitta ett EOS 1D hus men min prisram är lite för snäv då. Sen känns det som att 4Mp är lite för littet med dagens 6-8Mp, Kommer de 4Mp vara aktuella om nått år???, det vet jag inte, men 6-8Mp borde "hålla" längre.

niklasmagnus skrev:
Vad gäller tåligheten så verkar det ju som att vissa D70 ägare har haft ganska så mycket otur eller så är det helt enkelt så att D70 har konstruktions fel (den pytte små skruvarna).
Det är väl helt enkelt så att ett hus som är helt gjord i plast inte tål särskilt mycket stryck, helt logiskt: http://astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm

niklasmagnus skrev:
Att utala sig om 350D när den ännu inte har kommit tycker jag är lite konstigt, vissligen har den kommit i USA så ni har väl läst på nåt amrikanskt forum då antar jag.
300D ska iaf ha en stomme av metall, även om hela kåpan är av plast och det har troligen även 350D.

Det låter ju rätt vettigit det du säger Kim.

Jag tror ändå mitt val kommer hamna på den kamera som är skönast att hålla i.

Är det nån som vet om det kommer att komma ett batterigrepp till D70n?

Finns det nån jätte bra speciell fuktion som är jätte bra att ha om man fotar sport?

/Niklas

D70 och 350D har lika många bilder per sekund (3), D70 har större buffert men båda skriver snabbt till kortet så det är nog ingen större skillnad i praktiken, om man använder sig av ett snabbt minneskort.

350D har snabbast AF av de två kamerorna.

Canons följande AF heter AI servo, japp.

sagan skrev:
D70 och 350D har lika många bilder per sekund (3), D70 har större buffert men båda skriver snabbt till kortet så det är nog ingen större skillnad i praktiken, om man använder sig av ett snabbt minneskort.

350D har snabbast AF av de två kamerorna.

Canons följande AF heter AI servo, japp.

Nu är jag kanske ute och cyklar men jag tycker att då 350:n klarar 20 bilder i 2.8 fps(som bådas egentliga hastighet är) innan den saktar in, och D70:n klarar 17?(15 i testet som länken e till) ..så anser jag att 350:n är snabbare, även om man bör ha ett snabbt kort, det vill man ju ändå till dessa kameror! :)

http://www.dpreview.com/articles/canoneos350d/page6.asp

/Micke

Enligt specen så ska 350D ha 14 bilder i buffert och D70 12 bilder (JPG), så jag hade fel angående att D70 hade större buffert.

De är nog i stort sätt likvärdiga i hastighet skulle jag tro, med liten fördel för 350D.

Hur ytterhöljet tål en smäll tycker jag är rätt ointressant. Det är väl innandömet som är mest känsligt i den här typen av kamera.

Om man kollar på innandömet på D70 så verkar det inte särskilt hållbart: http://astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm

Tyvärr har jag inte hittat någon bild på hur 350D (eller 300D) ser ut inuti.

Sen är det väl så att om ytterhöljet går sönder så kommer det in smuts i innandömet...

Är detta en bild av 300D chassie, den som postade denna åt mig påstod det, lämnar dock inga garantier själv! ;)

Får se om det hänger med nån bild, aldrig testat det... :/

Bilagor

• magnesium-alloy-chassis.jpg
    magnesium-alloy-chassis.jpg
    27.1 KB · Visningar: 347
Jag har plockat isär en 300D. Det var förvisso under whiskyrus men jag minns i alla fall att jag inte tyckte att inandömet var särskilt stabilt. Jag tror att metalldelarna är rätt få. Det som syns på bilden ovan vill jag minnas är tunnplåt.

Det är ett 10D-hus!

På bilderna ovan är det ett 10D-hus, icke 300D. Höljen och delar av inre stommen i metall men spegelhus i plast precis som på D70. Hållbarheten med bajonetten skruvad i spegelhuset torde således vara lika bra/dålig (?) på 10D som D70. Ytterst tveksam att 350D är mer robust konstruerad än 10D.

/Matti

Micke B skrev:
Är detta en bild av 300D chassie, den som postade denna åt mig påstod det, lämnar dock inga garantier själv! ;)

Får se om det hänger med nån bild, aldrig testat det... :/

En snabb koll av knappar och storlek säger att det snarare är en 10D.

Mest uppenbart är att programratten sitter på fel sida. Hjul och inte knappar bakpå.
Knapparna bredvid displayen uppepå säger också 10D och inte D60.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar