Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D70 vs D100 vs 10D va 350D
- Trådstartare niklasmagnus
- Start datum
Lionheart
Aktiv medlem
sagan skrev:
Angående "tåliga" D70:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36071&highlight=D70
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36295&highlight=D70
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36073&highlight=D70
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34528&highlight=D70
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34628&highlight=D70
Du är så absurd ibland så det inte är klokt. Att bara göra en sökning och handplocka några som haft problem med sin D70 är ju ganska befängt. Att reta upp folk är du ganska bra på!
Puh! Tusan, kunde inte hålla mig längre. Har läst en massa märkliga inlägg från dig på sistone. Du har alltid varit så sakkunnig och konsekvent, lagt fram dina idéer, förslag, tankar och kunskaper på ett bra sätt tidigare. Vad har förändrats?
Ville bara ha sagt det! Tack för ordet!
Mvh
Dennis
niklasmagnus
Aktiv medlem
årka posta när jag inte skrivit klart
se nedan
se nedan
niklasmagnus
Aktiv medlem
Vad gäller tålighet så kan man väl säga att man får vad man betallar för. Plast är ju billigare än metall så det är kanske inte så konstig att det är plast hus i dessa "bugetkameror".
Det borde ju resultera till att man är desstå mer försiktig med kameran. Sen kan man ju alltid ha lite otur att den åker i backen eller otäcka stötar mm.
Men sköter man den bara bra så är det väl mer den tekniska delen som bestämmer livslängden. Duger 6 eller 8 Mpixlar, 3fps, ca 14 bilder buffert om 2år eller 10år.
Jag hoppas då det duger och att om jag nu skulle köpa en bättre kamera senare så är det pga att jag blivit en bättre fotograf och vill utvecklar mera.
Men jag håller ju med om att man vill har så mycket för pengarna som möjligt. Jag mernar varför har vi annars dessa disskutioner..
Det borde ju resultera till att man är desstå mer försiktig med kameran. Sen kan man ju alltid ha lite otur att den åker i backen eller otäcka stötar mm.
Men sköter man den bara bra så är det väl mer den tekniska delen som bestämmer livslängden. Duger 6 eller 8 Mpixlar, 3fps, ca 14 bilder buffert om 2år eller 10år.
Jag hoppas då det duger och att om jag nu skulle köpa en bättre kamera senare så är det pga att jag blivit en bättre fotograf och vill utvecklar mera.
Men jag håller ju med om att man vill har så mycket för pengarna som möjligt. Jag mernar varför har vi annars dessa disskutioner..
Mr P
Aktiv medlem
Eller också blir man mer rädd om sin kamera i högre segmentet fast man har metall i chassit istället för plast då man har betalt kanske dubbelt så mycket eller mer för den..niklasmagnus skrev:
Vad gäller tålighet så kan man väl säga att man får vad man betallar för. Plast är ju billigare än metall så det är kanske inte så konstig att det är plast hus i dessa "bugetkameror".
Det borde ju resultera till att man är desstå mer försiktig med kameran.
Ville bara vända på myntet och se saken från en annan sida...*ler*
Senast ändrad:
niklasmagnus
Aktiv medlem
Det håller jag med om.
LGS
Aktiv medlem
niklasmagnus skrev:
Hej, Jag har nu sålt min minolta f100 till det pris jag ville
Jag är nu ute efter en systemare digital.
Jag har tänkte köpte begat eftersom student"lönen" är lite liten.
Det Stora användnings området för kameran kommer vara att fota actionbilder, slalom, snowboard, skoter, kite mm.
Den måste allstå vara snabb och funka bra i ljusa miljöer (skidbacken).
Jag hade inte tänkte lägga mer än 7-8000kr (gänra inkl objektiv).
Så vilken av modellerna är att föredra för mit ändamål?????
350d går visseligen inte att köpa begad nu men den kommer ju hamna på ett rätt bra nypris.
Det bästa skulle väl vara en canon 20d men det är alldeles för dyr begad ännu
MVH
Niklas
För 6990:- kan du köpa en 300D (svart) inklusive batterigrepp och 18-55/3,5-5,6 USM (ja faktiskt, USM!) på Hegethorns. Lägg till ett lagom stort CF-kort och du håller dig ändå inom din budget. Verkar vara ett hyfsat prisvärt "sport-kit".
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Det är ett 10D-hus!
edit: rätta ett skrivfel
Bajonetten på 10D sitter fastkruvad i metallen, inte i plasten.matti skrev:
På bilderna ovan är det ett 10D-hus, icke 300D. Höljen och delar av inre stommen i metall men spegelhus i plast precis som på D70. Hållbarheten med bajonetten skruvad i spegelhuset torde således vara lika bra/dålig (?) på 10D som D70. Ytterst tveksam att 350D är mer robust konstruerad än 10D.
/Matti
edit: rätta ett skrivfel
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Det var ett svar på påståendet att D70 skulle vara mycket tåligare än 350D, vilket det inte finns några belägg för.Lionheart skrev:
Du är så absurd ibland så det inte är klokt. Att bara göra en sökning och handplocka några som haft problem med sin D70 är ju ganska befängt. Att reta upp folk är du ganska bra på!
Puh! Tusan, kunde inte hålla mig längre. Har läst en massa märkliga inlägg från dig på sistone. Du har alltid varit så sakkunnig och konsekvent, lagt fram dina idéer, förslag, tankar och kunskaper på ett bra sätt tidigare. Vad har förändrats?
Ville bara ha sagt det! Tack för ordet!
Mvh
Dennis
Jag tyckte det var rimligt att visa några exempel på att D70 inte är så otroligt tålig som hävdades tidigare, då jag hade invändningar mot påståendet att D70 skulle vara betydligt tåligare.
Jag ser inget märkligt eller befängt med det.
niklasmagnus
Aktiv medlem
Re: Re: D70 vs D100 vs 10D va 350D
Kan inte annat säga att med både batterigrepp och USM obvektiv och allt i svart så var det ett mycket bra pris.
Tack för tipset.
Vad säger ni andra är detta min kamera???
LGS skrev:
För 6990:- kan du köpa en 300D (svart) inklusive batterigrepp och 18-55/3,5-5,6 USM (ja faktiskt, USM!) på Hegethorns. Lägg till ett lagom stort CF-kort och du håller dig ändå inom din budget. Verkar vara ett hyfsat prisvärt "sport-kit".
Kan inte annat säga att med både batterigrepp och USM obvektiv och allt i svart så var det ett mycket bra pris.
Tack för tipset.
Vad säger ni andra är detta min kamera???
Nä, men fotografera på stativ. Jag tycker att en stabil förbindelse mellan stativgänga och bajonett är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en kamera. Det är en av de punkter där jag inte tycker min D100 håller 100%, den vill gärna flexa lite. Den påstås ha metallchassi, men det tvivlar jag på.Aton_ skrev:
Vad skall du göra med kameran, mangla den? ;-)
sagan
Avslutat medlemskap
Angående stativgänga så är det helt otroligt att en kamera som kostar närmare 5000:- och till stora delar är gjord i metall, har en stativgänga i plast (!)
http://www.cyberphoto.se/olympus/c70.php
Det är för mig helt obegripligt varför de gjort så.
http://www.cyberphoto.se/olympus/c70.php
Det är för mig helt obegripligt varför de gjort så.
mill
Aktiv medlem
plast är väl ändå INTE ALLTID sämre än metall? de har sina fördelar båda två.
metall blir buckligt, repigt och väldigt kallt i kyla. metall är dyrare (ibland), är tyngre (vissa tycker det är bra), "känns" bättre.
plast kan istället spricka om det är dålig plast, repar inte och blir inte lika kallt i kyla. plast är billigare (ibland), är lättare (vissa tycker det är bra), "känns" sämre.
man kan inte generellt säga att plast är sämre. det finns bra plaster numera som är riktigt hållbara. i gängor etc kan de dock ha metall, men i det yttre vill jag ha plast.
metall blir buckligt, repigt och väldigt kallt i kyla. metall är dyrare (ibland), är tyngre (vissa tycker det är bra), "känns" bättre.
plast kan istället spricka om det är dålig plast, repar inte och blir inte lika kallt i kyla. plast är billigare (ibland), är lättare (vissa tycker det är bra), "känns" sämre.
man kan inte generellt säga att plast är sämre. det finns bra plaster numera som är riktigt hållbara. i gängor etc kan de dock ha metall, men i det yttre vill jag ha plast.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag vill ha metall och rejält med gummi ovanpå, på de yterna man vanligtvis har händerna/fingrarna.
Då har man både fördelen av metallens slagtålighet/stabilitet/känsla och fördelen av ett bra grepp som inte blir iskall.
Att plast inte skulle repas förstår jag inte, klart plast repas.
Då har man både fördelen av metallens slagtålighet/stabilitet/känsla och fördelen av ett bra grepp som inte blir iskall.
Att plast inte skulle repas förstår jag inte, klart plast repas.
niklasmagnus
Aktiv medlem
Jag var och kände på en 300D idag, ville vet hur den var att greppa. Och jag vart då inte besviken, visst den känns rätt så plastig men man får den för en rätt så billig pening oxå.
Det lutar mest mot en 300d just nu, skulle hamna på ca 7500kr för packet från hegethorns.se och ett minneskort.
Inte alls så farligt. Men ska man vänta nån vecka till och se vad som händer med priserna när 350Dn kommer.
Vad är lagomt att betalla för en D70 med Dx kitoptiken begadt???
/Niklas
Det lutar mest mot en 300d just nu, skulle hamna på ca 7500kr för packet från hegethorns.se och ett minneskort.
Inte alls så farligt. Men ska man vänta nån vecka till och se vad som händer med priserna när 350Dn kommer.
Vad är lagomt att betalla för en D70 med Dx kitoptiken begadt???
/Niklas
sagan
Avslutat medlemskap
Du kan få en sprillans ny 350D, vilket är en betydligt bättre kamera än 300D, för 7134:-
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/331058/prices
Ett kitobjektiv kan du köpa för en struntssumma begagnat.
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/331058/prices
Ett kitobjektiv kan du köpa för en struntssumma begagnat.
niklasmagnus
Aktiv medlem
där ser man, låter ju ännu bättre.
Hur mycket är ett kit objektiv värdt?
Edit: Hur är det med garanti från tyskland. kan man lämna in kameran här hemma om den skulle gå sönder eller måste man skicka fram och tillbaka.
Hur mycket är ett kit objektiv värdt?
Edit: Hur är det med garanti från tyskland. kan man lämna in kameran här hemma om den skulle gå sönder eller måste man skicka fram och tillbaka.