Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 vs D100 vs 10D va 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Hej, Jag har nu sålt min minolta f100 till det pris jag ville :)
Jag är nu ute efter en systemare digital.
Jag har tänkte köpte begat eftersom student"lönen" är lite liten.

Det Stora användnings området för kameran kommer vara att fota actionbilder, slalom, snowboard, skoter, kite mm.

Den måste allstå vara snabb och funka bra i ljusa miljöer (skidbacken).

Jag hade inte tänkte lägga mer än 7-8000kr (gänra inkl objektiv).

Så vilken av modellerna är att föredra för mit ändamål?????

350d går visseligen inte att köpa begad nu men den kommer ju hamna på ett rätt bra nypris.
Det bästa skulle väl vara en canon 20d men det är alldeles för dyr begad ännu :(

MVH
Niklas

350D har snabbast AF av de nämnda kamerorna, tänk dock på att objektivvalet är mycket avgörande även för AF-hastigheten.

Jag skulle välja 350D i din situation.

Hur funkar kit-optiken EF-S 18-55/3,5-5,6
det är ju prisvärdt att köpa kitet och senare köpa till båttre (prisvärd) optik.
Så vilken optik bör man köpa sen?
och vilken brännvidd bör jag sikta på?

gärna fler kommentarer på kameraval!!

/niklas

Inte så svårt alls, då 300D har snabbare AF än D70 och 350D har förbättrad AF jämfört med 300D.

350D har förutom snabbare AF, både högre upplösning och mindre brus, i mina ögon är 350D den klart bättre.

Oavsett vilken kamera du än väljer så kommer du inte att ångra dig. Både D70 och 350D är bra kameror. [/B]

jag var och klämde och kände på en d70 och en *istDS idag. istDSen kändes lite för låg, mitt lillfinger hamna som fel men med ett batterigrepp på skulle det vara fint, den är dock för "seg" för sportfotografering tror jag. Och eftersom nya 350D även den är ganska liten men med ett batterigrepp så borde den vara rätt okey att hålla i.
D70 är som sagt större och det kände i grepper men även den var lite låg, Lillfingret hamna utanför så ett batterigrepp skulle vara fint. Men det finns väl inte ännu?

Det kommer bli spännande att kläma och känna på 350D när den kommer. Hoppas bara inte den är känns lika plastig som 300Dn.

En fråga oxå, vad är spegeluppfällning bra för?

/niklas

niklasmagnus skrev:
En fråga oxå, vad är spegeluppfällning bra för?
Spegeluppfällning används för att undvika de vibrationerna som spegeln ger upphov till, så att man får skarpare bilder.
Spegeluppfällning är användbart vid slutartider mellan 1/15 och 2 sekunder.

Motorn håller den uppe, det är just det som är poängen. Man förflyttar det vibrationsskapande ögonblicket när spegeln slår i sin bädd uppe vid prismat från så att det inträffar tillräckligt lång tid före exponeringen så vibrationerna hinner ebba ut.

Den här funktione som kallas för Continuous Servo AF (AF-C) på D70n.
Är det en bra funktion att ha när man tar sportbilder?

Det verkar ju rätt smart att AF följer med om tex föremålet rör sig från/mot kameran.

/Niklas

niklasmagnus skrev:
Den här funktione som kallas för Continuous Servo AF (AF-C) på D70n. Är det en bra funktion att ha när man tar sportbilder? Det verkar ju rätt smart att AF följer med om tex föremålet rör sig från/mot kameran./Niklas
Det motsvarar väl AI Servo på 350 antar jag.

D70 slår 350D med min utgångspunkt, genom ett betydligt tåligare och mer ergonomiskt hus. Om man nu gillar det.

D100 och D70 är bäst på olika saker. D100 har spegeluppfällning, men D70 har skarpare bilder.

Vad 20D kan vet jag inte mycket om eftersom jag inte testat den.

Arleklint skrev:
D70 slår 350D med min utgångspunkt, genom ett betydligt tåligare och mer ergonomiskt hus. Om man nu gillar det.
Du har inga som helst belägg för att D70 skulle vara tåligare, rena fantasierna från din sida.

Låter som att folk sätter på blixten, utan att stänga av den, och att tappa den? Alla kameror kan gå sönder av det ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar